Page 55 - Untitled-6

Basic HTML Version

tilbakemelding. Studenttillitsvalgt rapporterer at studentene føler seg vel ivaretatt og at
det er enkelt å få kontakt med instituttledelsen.
Ansvar for bachelorprogrammet: Instituttet ønsker å ta ansvar for hele
bachelorprogrammet i den forstand at programmet skal gi faglig merverdi og
samfunnsrelevans også for studenter som ikke velger å gå videre til instituttets egen
mastergrad. Dette gjøres ved at instituttet engasjerer seg i bachelorgradens breddeår ved å
gi råd om emner/emnepakker og aktuelle studiemuligheter i utlandet.
Utfordringer
Rekruttering: Studentene som rekrutteres til masterstudiet har ulike faglige forutsetninger.
Samtidig er rekrutteringen fra eget bachelorstudium lavere enn ved andre masterprogram
innenfor disiplinstudiene ved fakultet. Instituttet overveier å gjøre opptaksgrunnlaget til
masterstudiet smalere og forsøke å oppnå bedre rekruttering fra bachelorprogrammet.
Konkurranse fra andre mastergradsprogram: Instituttet merker en stadig skarpere
konkurranse fra høgskolesystemet som etablerer masterprogram på tilgrensende
fagområder – særlig knyttet opp mot idrett og helse. Denne utviklingen vil neppe snu med
det første. Problemet forsterkes ved at bevegelsesvitenskap tar mål av seg om å være en
”grunndisiplin”, men at denne ambisjonen og hva den innebærer av faglige muligheter ikke
er tilstrekkelig kjent og anerkjent i Norge. Det siste er kanskje en faktor som gjør at
fagmiljøet ved instituttet i noen grad føler at den organisatoriske tilknytningen til SVT gir feil
signal om samfunnsbidraget til bevegelsesvitenskap og/eller at et nærmere samvirke med
virksomheten ved DMF vil gi instituttets virksomhet større slagkraft.
Instituttets prioriterte tiltak for 2013
Rekruttering fra egen bachelor til master: Kommentert ovenfor.
Bachelorens breddeår: Informasjon om fag/emner i breddeåret (nasjonalt/internasjonalt) for å
oppnå mest mulig relevant Bachelor i bevegelsesvitenskap.
Forslag til tiltak ved fakultet og NTNU
Bidra til gode organisatoriske rammebetingelser for en robust fagutvikling ved for
bevegelsesvitenskap ved NTNU.
49