Page 56 - Untitled-6

Basic HTML Version

Institutt/program: BEV
Skjema 1 - Oppsummert analyse av studiekvaliteten (bachelor og master)
Kvalitets-
dimensjoner
Styrke
Svakhet/Avvik
Muligheter
Utfordringer
Inntakskvalitet
God søkning til bachelor (2,5
primærsøkere per studieplass).
Bachelorstudentene har svakere
realfagskunnskaper enn ønskelig,
spesielt i matematikk og fysikk.
Masterstudentene har ulikt faglig
grunnlag (forutsetninger).
Relativt svak rekruttering fra egen
bachelor.
Bachelor: Info om
realfagsforutsetninger.
Master: Fokusere på rekruttering
(markedsføring), spesielt fra
egen bachelor. Vurdere endring
av opptaksregler/-praksis.
Master:
Rekrutteringsproblem ved
eventuelt smalere
opptaksgrunnlag.
Undervisnings-
kvalitet
Undervisningen evalueres ved bruk av
referansestudenter, og slik at
tiltak/justeringer kan iverksettes
underveis i semesteret og etterpå.
Øvinger i alle emner.
Vanskelig å oppfylle kvalitetsreformens
mål pga. ressursmangel.
Fagspesifikke læringsmål for
master fra 2011, bachelor fra
2012.
Ressursmangel: prioritere
undervisning eller
forskning?
Programkvalitet
Master: Tydelig programstruktur med
kun obligatoriske emner.
Retningslinjer for masteroppgaven.
Studenter ønsket et bredere tilbud i faget
enn de 82,5 studiepoengene i BSV-
fordypningen. Primært en bachelor med
mulighet til å ta hele graden ved BEV,
noe BEV p.t. ikke har ressurser til.
Ny BEV-bachelor fra høsten
2011, med fordypning på 105 sp.
Ressursmangel.
Samfunnsrelevans
Studiet relatert til populære/samfunns-
nyttige fagområder (idrett/helse).
Besøk fra arbeidsgivere for info
om jobbmuligheter.
Studiets jobbrelevans ikke
nok kjent blant
arbeidsgivere/studenter.
Resultatkvalitet
God gjennomstrømning på master.
Det er et kalkulert frafall fra
bachelorfordypningens 1. år.
Rammekvalitet
Stort sett OK fysiske rammer.
Adekvat tekn/adm støtte.
Mangler grupperom.
Styringskvalitet
Undervisningskoordinator for hhv.
bachelor og master.
Studentrepresentasjon.
Avvik: Ved BEV benyttes ikke KVASS,
men elementer av dette.
50