Page 54 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med Institutt
for bevegelsesvitenskap (BEV)
Til stede:
Instituttleder Gertjan Ettema, nestleder Paul Jarle Mork, kontorsjef Harald Hamre,
prodekanus Olav Fagerlid, sjef for SVTs studie- og forskningsseksjon Åse Berg,
seniorrådgiver studiekvalitet, SVT-Fak. adm. Per Stene (kontaktansvar BEV i
studiesaker)
Representanter for studentene: Antonius X. Isaksen (ITV bachelor)
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Institutt for bevegelsesvitenskap
Møtetid:
Mandag 12.03.2012
12:00 – 14:00
Møtested:
Institutt for bevegelsesvitenskap
Styrke/Muligheter
Institutt for bevegelsesvitenskap har godt formulerte læringsmål for sin studievirksomhet. I følge
instituttledelsen har prosessen tatt utgangspunkt i læringsmålene for mastergradsprogrammet.
Dette ble diskutert meget detaljert i staben og har hatt konsekvenser for hvordan studieløp og særlig
studentens arbeid med masteroppgaven og studentveiledningen er blitt strukturert. Vesentlige sider
ved diskusjonen om læringsmål har vært hvordan de kan operasjonaliseres. Ifølge instituttledelsen
har arbeidet med læringsmål for bachelorgraden vært lettere fordi man kunne ta utgangspunkt i de
gjennomdrøftede læringsmålene for mastergraden. I tillegg har instituttet planer om å utvikle
anbefalte emner/emnepakker for breddeåret i bachelorgraden. Fagstaben ved instituttet er relativt
liten. Det er en fordel når man skal enes om læringsmål og følge dem opp i praksis. Institutt virker
også konsolidert på hva som er bevegelsesvitenskaps (natur-)vitenskapelige forankring og
samfunnsbidrag. Studievirksomheten farges også av en sterk forskningsforankring og metodisk
vinkling.
Gode eksempler fra BEV sitt kvalitetsarbeid:
Gjennomføring av masteroppgaven
:
Studentenes introduksjon til og arbeid med
masteroppgaven, samt krav til veiledningsprosessen speiler læringsmålet med
mastergraden: ”Studenten skal kunne yte et selvstendig bidrag i alle faser, (nærmere
presisert i ulike delmål, OF), av et forsknings- og utviklingsarbeid i bevegelsesvitenskap”.
For den enkelte student betyr dette en forventningsavklaring om hva som kreves av innsats
fra studenten. Det betyr også forventinger til veiledning når det gjelder oppfølging av den
enkelte student. Tiltakene har trolig gitt høyere kvalitet i studentenes arbeider. Det har i
alle fall gitt bedre ytelse i form av økt og god gjennomstrømning. Godkjent veiledning er et
krav for å få gå opp til eksamen.
Studentmedvirkning: Undervisningskoordinatorene for hhv. bachelor og master ivaretar og
følger opp studentenes tilbakemeldinger i form av referansegrupper eller andre former for
48