Page 32 - Untitled-6

Basic HTML Version

Kvalitetsmelding 2011 PLU
2
PLU har en kompleks organisering,
men klarer å gi et helhetlig faglig
tilbud som harmonerer med
rammeplaner.
Bestemmelser og normer praktiseres ulikt
fra fag til fag. (oppmøteregler,
godkjenning av arbeidskrav, informasjon
til studenter)
Bedre samspill og forståelse
mellom de ulike gruppene som
samhandler i PPU-utdanningen – f
eks mellom pedagogikk og
fagdidaktikk og mellom teori og
praksisopplæringen.
Enklere og mer felles systemer og
praksis for administrasjon og
undervisning.
Mangel på nasjonale standarder
og tilrettelegging for praksisskoler
og veiledere.
Skape god og entydig
informasjon til studentene.
Legitimere målsetting og innhold
ovenfor studenter med ulik
bakgrunn
Integrering av påbyggingsstudiet og
lektorløpet
Lektorløpet bør bli eget
undervisningsløp
Nye rammeplaner og mangel på
finansiering.
Programkvalitet og
samfunnsrelevans
Lærerutdanningen har et klart
samfunnsmandat gjennom nasjonal
rammeplan, lærerplaner og andre
nasjonale styringsdokumenter om
at vi skal utdanne godt kvalifiserte
lærere i skolen for framtiden
For liten grad av forskningsbasert
lærerutdanning; både i teoristudier og
praksisopplæring
Studentene gir tilbakemelding på at det er
for mange ulike arbeidskrav/obligatoriske
øvinger som tar for stort fokus
Kompetanseheving av både
veiledere og lærerutdannere PLU
Profesjonsrettet forskning (eks
strategiske forskningsmidler,
småforskmidler, Phd og NAFOL)
Større grad av legitimering av mål
med arbeidskrav/obligatoriske
øvinger ovenfor studentene
Gjennomgang av innhold og
rammer rundt FoU-prosjekt
Utnytting av forskningsressursen
i stillingene og tilsettinger i
enkelte fag/emner dersom øking i
studenttall.
Å fornye en stor og komplisert
organisasjon.
Å sikre at faglig tilsatte har god
kontakt med skolen.
Å balansere forskningsbasering
opp mot skolekontakten.
Et komplisert studium
Ansatte har ulik fagbakgrunn, og
dermed ulik forutsetning for å
vurdere FoU-prosjekt hvor det
brukes kvalitativ metode
Resultatkvalitet
Gode eksamensresultater. Få stryk
grunnet veiledning og godkjenning
av arbeid før studentene kan
melde seg opp. Tett oppfølging av
”For gode” karakterresultat i enkelte
emner?
Til dels mangel på felles kriterieforståelse,
Implementering av
kvalifikasjonsrammeverket
Kontinuering arbeid for å oppnå
Mange og til dels store
faggrupper med ansatte i ulike
stillinger kan bidra både til å
styrke identitet og praksiser
26