Page 31 - Untitled-6

Basic HTML Version

Kvalitetsmelding 2011 PLU
1
Analyse av studiekvaliteten: Praktisk-pedagogisk utdanning deltid og heltid (påbygging og integrert i lektorprogram)
Kvalitetsdimensjoner
Styrke
Svakhet/Avvik
Muligheter
Utfordringer
Inntakskvalitet
Generelt gode søkertall (3,7 søkere
per plass).
Lektorstudentene har relativt høyt
karakternivå fra videregående
skole.
Studenter med idrett
har blitt
generelt bedre på det praktiske
området.
Positiv utvikling i at noen institutt er
bevisst på at mange av deres
studenter blir lærere
Ujevnt søkertall i forhold til fagfordeling,
spesielt lav søkning på tysk, fransk,
spansk og drama/teater som medfører at
alle kvalifiserte kommer inn.
Uforholdsholdmessig høyt antall studenter
på samfunnsfagene.
Stort inntak på instituttene i lektorløpet
fortrenger antall påbyggingsplasser. I
verste fall kan dette føre til at PPU
påbygging må legges ned – mange fag får
for få studenter
Varierende antall studenter som tas opp i
lektorløpet.
Frafallsproblematikk fra 5.semester til 8.
semester.
Søkere med estetiske fag og idrett har ofte
lite praktisk bakgrunn
kvalifiserte
søkere til FPPU yrkesfag
Fortsatt behov for økt bevissthet hos flere
faginstitutt om at mange av dere studenter
blir lærere
Evt. rette rekrutteringen spesifikt
mot potensielle søkere på tysk,
fransk, spansk og drama/teater.
Øke antall påbyggingsplasser
Dele PPU påbygning og
lektorstudentene
Stabilisere opptaket av studenter i
lektorløpet
Muligheter for tettere samarbeid
mellom PLU og faginstitutt/fakultet
Flere av disse kan ta YFL, og vi
kan veilede dem til å søke
Utvide samarbeid for å skape den
nødvendige forståelsen
Å skaffe flere søkere på de ”små”
fagene
Praksisplasser – skoler som
ligger langt unna.
Sammensatt problematikk med
tanke på livssituasjon og
bakgrunn for mulige søkere.
Ansettelsespraksis i skolen med
tanke på hvem som blir
foretrukket
Ulik praktisering av opptakskrav
ved ulike institusjoner spesielt på
FPPU yrkesfag
To ulike miljø med ulike
tradisjoner som skal samarbeide
Undervisningskvalitet
Stor andel av studentene er
fornøyd med praksis
Veiledningen ute i skolene er ujevn
Forbedre veiledningen gjennom
kvalifisering av veilederne
De økonomiske rammene og
veiledernes arbeidstid.
25