Page 19 - Untitled-6

Basic HTML Version

Tiltak:
Ved oppstart av studieåret og ved oppstart av emner informeres studentene om læringsmålene
for studieprogrammene og hvilke konsekvenser disse har for pensum, undervisning og
vurderingsformer.
Referansegruppene oppfordres til å vurdere læringsaktivitetene og evalueringsformene i lys av
læringsmålene for emnet og studieprogrammet som emnet er en del av.
Evalueringene av studieprogrammene skal bygge på og forutsette eksplisitte læringsmål for
programmene som evalueres. Det kan benyttes ulike evalueringsformer som belyser ulike
sider av læringsmålene og som styrker oppfølgingen i av læringsmålene i kvalitetsutviklingen
av programmene.
Det benyttes både interne og eksterne representanter i evalueringen for å oppnå ulike
perspektiv på studieprogrammenes samfunnsrelevans.
4.2.2 Samfunns- og yrkesrelevans
Det kan synes som en utfordring for disiplinstudiene, spesielt bachelorgraden, å kunne synliggjøre
og konkretisere hvilken kompetanse studentene har og hvor denne kompetansen er spesielt relevant.
Denne utfordringen kan synes enda større når mediene setter søkelyset på mangelen på ingeniører og
kandidater med realfaglig kompetanse. Underteksten kan lett bli at en utdannelse innen humaniora
og samfunnsfag er mindre viktig og verdifull. Dersom det er snakk om yrkesrelevans, kan fakultetet
bli langt flinkere til å dokumentere at kandidatene får arbeid og hvilke yrkes- og samfunnsroller de
går inn i. Utfordringene er derfor ikke at kandidatene fra et samfunnsvitenskaplig studium ikke får
jobb. Det får de. Det bør heller ikke være en tung problemstilling at de samfunnsvitenskapelige
universitetsstudiene er så generiske at de kvalifiserer til ”alt” og ikke til ”noe spesielt”. Som
universitetsstudier skal studiene ha denne generiske kvaliteten. Akkurat det samme kan sies om
realfaglige og teknologiske universitetsstudier. Hovedutfordringen er å gi studentene solide faglig
fundert kompetanse og analytiske ferdigheter samtidig som de bygger identitet og fagstolthet for det
de kan bidra med i samfunnet etter endt utdannelse. En betingelse for dette er at studienes
samfunns- og yrkesrelevans settes på dagsordenen på en måte som involverer studentene.
Tiltak:
Alle studentene på to bachelorprogram vil i den siste halvdel av det første studieåret, tilbys
individuelle samtaler:
Samtalene skal ikke være problemfokusert, men vinklet mot studentens studieerfaring så
langt, videre planer og studiemuligheter, osv.
Effekten av dette tiltaket følges opp med analyser av frafall og læringsmiljøundersøkelser.
Det er behov for en detaljert kartlegging av kandidatenes yrker, deres vurdering av studienes
yrkesrelevans og arbeidsgivers vurdering av kandidaters kompetanse. Videre bør eventuelle
forskjeller mellom ferske og «gamle» kandidater kartlegges.
13