Page 20 - Untitled-6

Basic HTML Version

NTNU vil gjennomføre en kandidatundersøkelse i 2012 - fakultetet må påvirke at denne i
størst mulig grad dekker fakultetets behov
Oppfølging med egen undersøkelse av de punkter man ikke fikk får dekket i NTNUs
undersøkelse
4.2.3 Rekruttering og inntakskvalitet
Å sikre inntakskvaliteten, er èn viktig forutsetning og grunnlag for å kunne oppnå læringsmålene for
et studieprogram. Rekrutteringen og opptaket til et studieprogram blir derfor viktig. På kort sikt kan
man sikre inntakskvaliteten (karakterpoeng) ved hjelp av opptakskrav og justering av
opptaksrammer til studiene. På lengre sikt er det viktig å utvikle en rekrutteringsprosess som utvider
søkergrunnlaget slik at en reduserer tendensen til innbyrdes konkurranse i opptaket til de ulike
studieprogrammene.
Antall primærsøkere til de ulike studiekategoriene ved fakultetet, viser med ett unntak en jevn
økning. Unntaket er bachelorprogrammene som de to siste årene harr en nedgang i antall
primærsøkere. Dette kan ikke forklares med økning i antall primærsøkere til årsstudiene ved
fakultetet og rekrutteringsarbeidet bør derfor fokuseres på lavere grads disiplinstudier.
Tiltak:
Det lages rekrutteringsplaner for alle lavere grads studieprogram (årsstudier og bachelorprogram).
Effekten av tiltakene kartlegges i løpet høsten 2013 som utgangspunkt for justering av planene for
2014.
4.2.4 Undervisningsrom, lesesalsplasser og tilholdssted for studentforeninger
Økt vekt på læringsmål og oppfølging av kvalitetsarbeidet har ikke bare konsekvens for innhold og
struktur i studieprogrammene, men også for læringsaktiviteter og evalueringsformer som stiller nye
krav til undervisningsrom og studentarbeidsplasser. Dette ble også påpekt i fjorårets
kvalitetsmelding. Det er behov for fleksibel bruk av undervisningsrom og rom med ulike størrelser
tilpasset ulike grupper av studenter. Rommene må være tilstrekkelig utstyrt med audiovisuelt utstyr.
Det bør gjennomføres en undersøkelse av behovet for undervisningsrom, en evaluering av
romfordelingssystemet og utvikle en standard for audiovisuelt utstyr i undervisningsrom. Det synes
som om fordelingen av undervisningsrom går bedre, men det kreves nær kontakt med studieavdeling
og god kompetanse og oppfølging på instituttene. Det er fortsatt problem dersom det er undervisning
avviker fra de tradisjonelle forelesninger som fordeles jevnt over hele semesteret.
Det må legges til rette for et godt læringsmiljø. Lesesaler og spesielt faste lesesalsplasser for
masterstudentene bør legges i eller i nærheten av instituttene. Det er videre behov for rom og
møteplasser for studentforeninger som kan arrangere faglig aktiviteter og sosial tiltak som styrker
kullfølelsen og tilhørighet til fag/institutt.
14