Page 18 - Untitled-6

Basic HTML Version

4. Prodekanus oppsummering av kvalitetsarbeidet i 2012 og forslag til mulige tiltak for 2013
Med utgangspunkt i enhetenes kvalitetsmeldinger og de påfølgende dialogmøter, har prodekanus gitt
en skriftlig tilbakemelding til enhetene med en vurdering av hver enhets styrke, muligheter,
utfordringer og tiltak. I avsnittene nedenfor er det gitt en samlet vurdering for fakultetet.
4.1 Styrke/ muligheter
Kvalitetsarbeidet ved fakultet er akseptert og innarbeidet som et lederansvar.
Studentenes og de studenttillitsvalgtes medvirkning blir sett på som en viktig ressurs i
kvalitetsarbeidet og i rekruttering av nye studenter.
I fakultetsledelsens dialogmøter med fagmiljøene rapporterer de studenttillitsvalgte de er fornøyde
med måten fagmiljøene legger til rette for og verdsetter deres tilbakemelding og medvirkning
Det gjennomgående bildet er at ledelsen ved instituttene, ser egennytten i at fagmiljøene diskutere
seg fram til læringsmål for helheten i studieprogram som følges opp gjennom kvalitetsarbeidet
knyttet til emneinnhold, læringsaktiviteter og evalueringsformer.
Inntakskvalitet (og rekruttering) oppfattes som viktig for å oppnå læringsmålene i et
studieprogram
Studieprogrammenes samfunnsrelevans er en tematikk som vektlegges i stigende grad av
fagmiljøene.
God faglig ledelse av studievirksomheten oppfattes i større grad som en viktig faktor i
kvalitetsarbeidet og utviklingen av studieprogrammene.
4.2 Utfordringer og mulig tiltak
4.2.1 Læringsmål og oppfølging
Alle studieprogrammene har formulerte læringsmål som de har tatt inn i studieplanene for
2012/2013. De formulerte læringsmålene er av variabel kvalitet og har ulikt presisjonsnivå. De
færreste tilfredsstiller formkravene som settes i det nasjonale rammeverket. Akkurat dette oppfattes
ikke å være det store problemet. Dette formkravet ble da heller ikke betont da fakultetet startet
arbeidet med å etablere læringsmål for helheten i studieprogrammene. Den store utfordringen er at
fleste fagmiljø sliter med å forankre læringsmålene i den vitenskaplige stab. Dette kan uttrykke
svake tradisjoner for å diskutere de faglige målene for helheten i et studieprogram og deretter følge
opp målene i systematisk kvalitetsarbeid. Dette vil normalt kreve engasjement og ressursinnsats for
helheten i studievirksomheten, et engasjement som ikke automatisk springer ut av den enkelte
vitenskapelige medarbeiders engasjement for egen forskning og nære tematiske
undervisningsoppgaver. Det kan derfor bli en krevende lederoppgave å skape gode arenaer og kultur
for varig engasjement rundt mål for helheten i studieprogrammene. Dette er spesielt krevende der
innholdet i studieprogram går på tvers av ulike fag- og forskningsområder.
Læringsmålene for helheten i studieprogrammene flagger fagmiljøets faglige mål for studentenes
læringsutbytte etter gjennomført studier. Disse læringsmålene blir derfor viktige kriterier som
kvaliteten i studiene måles imot. Alle fagmiljøene har selvsagt implisitte læringsmål og
kvalitetskriterier. Hvor kollektivt disse deles i fagmiljøet, er alltid et springende punkt. Men
implisitte læringsmål vil uansett ikke fungerer som utgangspunkt for diskusjoner der en interessert
tredjepart (les: studenter), ønsker både innsyn, medvirkning og innflytelse. Dette blir særlig akutt når
studievirksomhetens samfunnsrelevans kommer på dagsordenen.
12