Page 188 - Untitled-6

Basic HTML Version

o
Instituttets kvalitetssikringsrapport er utført i samarbeid med instituttets
studenttillitsutvalgte (ITV). Dette bidrar til en kritisk og konstruktiv diskusjon av
instituttets studietilbud
o
Instituttet har benyttet studenttillitsvalgte aktivt i forbindelse med revisjonen av
studieporteføljen og studentene ga uttrykk for at de var blitt hørt i denne
prosessen.
o
Instituttet har hatt gode prosesser i arbeidet med å gjennomgå emneporteføljen,
her har både studenter og de vitenskapelige ansatte deltatt.
Instituttet ønsker å skape arenaer der masterstudentene i større grad får øvelse og
utfordres til delta i faglige debatter. Dette vil styrke studentenes evne til å utvikle en
offensiv holdning til fagets bidrag i ulike samfunnssammenhenger og dessuten styrke deres
evne til å kommunisere nye perspektiv inn i tolkningen av en situasjon.
Instituttet legger vekt på å gi masterstudentene tett oppfølging og god veiledning.
Masterstudiet inkluderer et stort feltarbeid. Vurdert skulle man tro at dette gjør det
vanskeligere for masterstudentene å gjennomføre masterstudiet på normert tid. Imidlertid
har ikke instituttets masterstudenter dårligere gjennomstrømming enn gjennomsnittet for
disiplinstudiene ved fakultetet. Forklaringen på dette er at instituttet legger stor vekt på å
drive masterstudentene gjennom skriveprosessen fra begynnelsen av mastergradstudiet
ved å sette milepæler kombinert med tett oppfølging og jevnlige tilbakemeldinger. I tillegg
kommer instituttets vektlegging av å utvikle kvaliteten i veiledningsprosessen.
Utfordringer
Læringsmål for helheten i studieprogram: Instituttet har en relativt liten og sårbar stab. Med dette
utgangspunktet kunne man kanskje vente at læringsmålene for studieprogrammene i
sosialantropologi signaliserte en tematisk profilering – i alle fall på masternivå. Dette er et spørsmål
som åpenbart henger sammen med instituttets forskningsprofil og strategi. I den forstand uttrykker
de generelle formuleringene i læringsmålene at en mer tydelig profilering vil ta tid. Uansett er det
viktig at studieprogrammenes læringsmål er tydeligere på hvilke ferdigheter og generell kompetanse
studentene har etter endt studieløp og at det er en progresjon fra årsstudiet til bachelorstudiet og
endelig masterstudiet. Læringsmålene for Bachelor i afrikastudier er tematisk spesifikk i den grad et
så enormt og heterogent kontinent kan tjene som tematisk merkelapp. Bachelorprogrammet er
tverrfaglig og kvalifiserer for videre mastergradsløp innenfor sosialantropologi, geografi og historie.
Men hva kvalifiserer bachelorprogrammet til som avsluttet studium? Her er læringsmålene nokså
vage.
Gi bachelorgraden i sosialantropologi egenverdi som avsluttet studium: Det er viktig at
læringsmålene i bachelorstudiet synliggjør studiets kvalifiserende egenverdi utover det å gi et godt
faglig grunnlag for videre masterstudier. Dette kan være viktig for å rekruttere studenter til hele
bachelorløpet og dermed til videre masterstudier. En innfallsvinkel som bør prøves ut er at instituttet
kan gi bachelorstudentene veiledning om pakker av valgemner som sammen med fordypning i
sosialantropologi gir en spennende faglig og metodisk kombinasjon. Dette gjør det enklere for
studentene å knytte sosialantropologiske fagperspektiv til mer spesifikke samfunnsområder.
Rekruttering: Mastergraden i sosialantropologi er svært avhengig av å rekruttere instituttets egne
bachelorstudenter. Dermed er masterstudiet avhengig av at bachelorstudiet rekrutterer godt og at
bachelorstudentene fullfører og motiveres til å gå videre til mastergradsstudiet. Søkningen til
182