Page 187 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med
Sosialantropologisk institutt (SANT)
Til stede:
Instituttleder Martin Thomassen (SANT), professor Carla Dahl-Jørgensen
(Studiekoordinator for bachelorstudiene i sosialantropologi, SANT), professor Bjørn
Erring (Programrådsleder for Afrikastudier, SANT), kontorsjef Siv Hilde Mora (SANT),
førstekonsulent Ingrid Lehn (studiekonsulent Afrikastudier), prodekanus Olav
Fagerlid, seniorrådgiver Per Stene, (studiekvalitet, Fak.adm.), seniorkonsulent Geir
Tvedt, (kontaktansvarlig i studiesaker, Fak. adm.)
Representanter for studentene: Sondre Nygaard, (ITV, bachelor) og Linn-Therese
Solbakken (ITV, master)
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Dialogmøtet med Sosialantropologisk institutt
Møtetid:
Fredag 24.2.2012
09:30 – 11:30
Møtested:
Sosialantropologisk institutt
Styrke/Muligheter
Sosialantropologisk institutt har de siste årene jobbet systematisk med å sikre kvaliteten i
studietilbudet. Bakgrunnen for dette er delvis at instituttet oppfatter et ”ytre” trykk i retning av å
synliggjøre, kanskje også legitimere, samfunnsrelevansen til sosialantropologi som universitetsfag og
studium. Dette ytre trykket føles selvsagt ikke lettere ved at samfunnsrelevans ofte oppsummeres i
en enkel oppfatning av yrkesrelevans, men det viktigste er at denne rådende oppfatningen i en eller
annen forstand kan materialisere seg ved stagnerende studentrekruttering til sosialantropologi-
studiene. Dessuten kan læringsmiljøet påvirkes negativt ved at studenter føler uro over valget av ”feil
fag” eller ikke er motivert til å fullføre hele studieløp, men nøyer seg med enkeltemner. Det er lett å
merke at instituttet tar denne situasjonen som en positiv utfordring og anledning til flagge fagets
kjerne og egenverdi. Samtidig legger instituttet vekt på å gi studentene en faglig trygghet knyttet til
fagets bidrag i ulike samfunnsmessige sammenhenger. Denne innstillingen gir instituttet en
indremotivert driv som er veldig positiv for kvalitetsarbeidet i studievirksomheten. Eksempler på
dette kvalitetsarbeidet:
Instituttet jobber svært bevisst med å synliggjøre samfunnsrelevans i studieprogram, emner
og læringsaktiviteter Systematisk gjennomgang av emnetilbudet i Bachelor i
sosialantropologi der man har valgt å satse større ressurser på færre emner i stedet for å
fordele knappe ressurser på mange. I dette ligger det også en profilering av
bachelorprogrammet. Instituttledelsen ønsker å få til en mer systematisk gjennomgang av
emner/emneinnhold sett i lys av læringsmålene for helheten i studieprogrammene. I denne
forbindelsen blir tilbakemeldingene fra studentene (jfr. referansegrupper) viktig
bakgrunnsmateriale.
Undervisningsutvalget fungerer godt og drar fordel av engasjerte studenter.
181