årsstudiet og bachelorstudiet har vært svakt stigende de siste årene. Desto viktigere er det for
instituttet å skape et godt læringsmiljø som lykkes med å stimulere mange bachelorstudenter til å
fullføre løpet og velge videre studier. Instituttets prioriterte tiltak peker nettopp i den retningen.
Master i afrikastudier: I instituttets kvalitetsrapport antydes det at det kan være ønskelig å følge opp
Bachelor i afrikastudier med et tilsvarende tverrfaglig masterprogram. På initiativ av fagmiljøet ble
dette masterprogrammet lagt ned for 3-4 år siden. Det er ikke noe som tyder på at argumentene som
ble fremmet for nedleggelse ikke fortsatt er gyldige. I mellomtiden er det dessuten kommet
strengere krav til faglige, organisatoriske og ressursmessige betingelser for å opprette nye
studieprogram.
Instituttets prioriterte tiltak
Skape læringsarenaer der studentene får trene seg i faglige dialoger: Tiltaket er rettet inn mot første
delen av bachelorstudiet. Målsettingen er å øke studentenes faglige selvtillit og redusere
frafallsprosenten.
Samlet vurdering av undervisningsmengden: Tiltaket har som mål å se på mulighetene for å frigjøre
mer sammenhengende tid til forskning og dessuten se på ressursbruk knyttet til undervisning
innenfor Bachelor i sosialantropologi og Bachelor i afrikastudier. Dette tiltaket blir viktig for å sikre
best mulig ressurser til undervisning på lavere grad ved instituttet.
Instituttets forventninger til fakultetet
•
Instituttet har en meget sårbar administrativ stab og ønsker støtte fra fakultetet. Kontorsjefen
er spesielt bekymret for at hun får mindre tid til å følge opp masterstudentene.
•
Instituttet ønsker et oppsummerende møte med administrativt personale etter at
”kvalitetsrunden” er gjennomført. Hovedtema: erfaringsutveksling knyttet til det praktiske
arbeidet med kvalitetsrapportene og tilgangen på empirisk materiale (jfr. Statistisk Årbok for
studievirksomheten).
183