Page 189 - Untitled-6

Basic HTML Version

årsstudiet og bachelorstudiet har vært svakt stigende de siste årene. Desto viktigere er det for
instituttet å skape et godt læringsmiljø som lykkes med å stimulere mange bachelorstudenter til å
fullføre løpet og velge videre studier. Instituttets prioriterte tiltak peker nettopp i den retningen.
Master i afrikastudier: I instituttets kvalitetsrapport antydes det at det kan være ønskelig å følge opp
Bachelor i afrikastudier med et tilsvarende tverrfaglig masterprogram. På initiativ av fagmiljøet ble
dette masterprogrammet lagt ned for 3-4 år siden. Det er ikke noe som tyder på at argumentene som
ble fremmet for nedleggelse ikke fortsatt er gyldige. I mellomtiden er det dessuten kommet
strengere krav til faglige, organisatoriske og ressursmessige betingelser for å opprette nye
studieprogram.
Instituttets prioriterte tiltak
Skape læringsarenaer der studentene får trene seg i faglige dialoger: Tiltaket er rettet inn mot første
delen av bachelorstudiet. Målsettingen er å øke studentenes faglige selvtillit og redusere
frafallsprosenten.
Samlet vurdering av undervisningsmengden: Tiltaket har som mål å se på mulighetene for å frigjøre
mer sammenhengende tid til forskning og dessuten se på ressursbruk knyttet til undervisning
innenfor Bachelor i sosialantropologi og Bachelor i afrikastudier. Dette tiltaket blir viktig for å sikre
best mulig ressurser til undervisning på lavere grad ved instituttet.
Instituttets forventninger til fakultetet
Instituttet har en meget sårbar administrativ stab og ønsker støtte fra fakultetet. Kontorsjefen
er spesielt bekymret for at hun får mindre tid til å følge opp masterstudentene.
Instituttet ønsker et oppsummerende møte med administrativt personale etter at
”kvalitetsrunden” er gjennomført. Hovedtema: erfaringsutveksling knyttet til det praktiske
arbeidet med kvalitetsrapportene og tilgangen på empirisk materiale (jfr. Statistisk Årbok for
studievirksomheten).
183