Page 17 - Untitled-6

Basic HTML Version

Oppsummert gir figurene følgende bilde:
57 prosent fra SVT mener første jobb etter endt bachelorgrad var svært relevant/ relevant, mot 52
prosent fra de andre fakultetene
69 prosent av respondentene fra SVT mener nåværende jobb er svært relevant/ relevant, mot 70
fra andre fakultet
44 prosent av respondentene fra SVT ville valgt samme utdanning igjen, mot 40 prosent fra de
andre fakultetene
65 prosent av respondentene fra SVT er tilfreds med utdanningen fra NTNU (helt enig/enig), mot
62 prosent fra de andre fakultetene.
Arbeidsgivers vurderinger er ikke med i denne undersøkelsen, dette er viktig med tanke på
videreutvikling av studieprogrammene og bør komme med i framtidige kandidatundersøkelser. Det
er et av de tiltak fakultetet ønsker videreført i NTNUs kandidatundersøkelsen høsten 2012.
Fakultetet ønsker å øke studentenes “faglige selvtillit”. Tiltak i den forbindelse vil være tydelig
informasjon om studentenes kvalifikasjoner og hvilke stillinger tidligere kandidater har fått. Enkelte
institutt har i 2011 gjennomført orienteringsmøter hvor tidligere studenter har informert, det er
arrangert en «bachelordag» med informasjon om yrkesmuligheter og en «karrieredag» med
deltagelse fra potensielle arbeidsgivere.
3.6 Rammekvalitet
Fokus på utvikling av læringsmål og bedre studiekvalitet har konsekvenser for innhold og struktur i
studieprogrammene, men også for infrastruktur som undervisningsrom og lesesalsplasser. Det har i
denne forbindelse skjedd lite i 2011 og det er fortsatt behov for forbedringer. Dette tiltaket ønskes
derfor videreført i 2013.
3.7 Styringskvalitet
God undervisningsledelse og fagstabens engasjementer er en forutsetning for høy studiekvalitet. Ved
SVT-fakultetet er ansvaret for et studieprogram lagt til ett bestemt institutt. Dette gjelder også for de
fleste flerfaglige studieprogram fakultetet har ansvaret for, men det er unntak for de største
flerfaglige program som er lagt direkte under fakultetsledelsen. Institutt- og fakultetsledelsen har
delegert arbeidet til programkoordinatorer, nestledere, programråd, m.m. og som et mulig tiltak i
2011 ble det foreslått å etablere studieutvalg ved enhetene. Psykologisk institutt har i 2011 etablert
flere studieutvalg, ett for hvert av de ulike for de ulike studiekategoriene ved instituttet. Det er
foreløpig for tidlig å si noe om erfaringene fra dette.
Fakultetet ønsker å videreutvikle og forbedre veiledningsfunksjonen. Studentservice Dragvoll, HF-
og SVT-fakultetet har samarbeidet om dette og det vil i løpet av 2012 bli arrangert to seminar som
tar opp forhold rundt veiledning og service for studentene på Dragvoll. Det er viktig å få synliggjort
hva som allerede eksisterer og avklare hvilke roller fakultetsadministrasjonen, institutt og
studentservice har.
11