Page 166 - Untitled-6

Basic HTML Version

på at instituttledelsen er i gang med denne konsolideringsprosessen og forankre den i vitenskapelig
stab:
Instituttledelsen har etablert et Studieutvalg som er rådgivende for instituttledelsen i
studie- og undervisningssaker. Utvalget ledes av studieutvalgsleder ved instituttet og
utvalget har et klart overordnet mandat til å ivareta kvalitetsarbeidet for
studievirksomheten ved instituttet. De tre vitenskapelig ansatte som sitter i utvalget,
velges
av og blant de vitenskapelig ansatte på tvers av studieprogrammene.
Instituttledelsen har etablert tre programråd for henholdsvis profesjonsstudiet,
årsstudiet/bachelorstudiet og for masterstudiet. Leder av programrådene utnevnes av
instituttleder, mens de tre vitenskapelig ansatte i programrådene velges av og blant de
vitenskapelige som underviser i det aktuelle programmet. Programrådene skal være
rådgivende for instituttledelsen i studiesaker knyttet til programmet. Programrådet/leder
skal sikre kvalitetsmessig god gjennomføring og utvikling av studieprogrammet og
involvering av de ansatte i kvalitetsarbeidet.
Det er gjennomført tiltak innenfor det enkelte program som gir faglige og ressursmessige
koordineringsgevinster på tvers av studieprogram og samtidig ivaretar faglig profilering av
hvert enkelt program.
Instituttet arbeider med å utvikle en mer systematisk klinisk praksisopplæring gjennom hele
profesjonsstudiet. I den forbindelse jobber instituttet i samarbeid med fakultetet
systematisk med å utvikle et nettverk mot eksterne institusjoner for å sikre kvalitet og
stabilitet i praksisplasser for studentene.
Utfordringer
Læringsmål for helheten i studieprogram: De formulerte læringsmålene er ennå nokså vage. De er
samtidig et ærlig uttrykk for at instituttet er i begynnelsen av organisatoriske prosesser der det å
utvikle og forankre fagstrategiske (lærings-)mål for de ulike studieprogrammene står sentralt. På
mange måter er hele studievirksomheten ved instituttet i ferd med å bli reorganisert fra og med det
første år i studieprogrammene. Dette gir en unik anledning for instituttet til å sette seg fagstrategisk
og eksplisitte læringsmål for helheten i de ulike studieprogrammene og følge opp disse ambisjonene
studieår for studieår med kritisk evaluering av emneportefølje/emneinnhold, læringsaktiviteter og
evalueringsformer.
Klinisk praksis i profesjonsstudiet: Omleggingen av profesjonsstudiet innebærer langt større
ambisjoner når det gjelder å integrere klinisk praksis i hele studieløpet. Dette er en viktig ambisjon og
prioritering som bør flagges tydelig i læringsmålene for studieprogrammet. De er samtidig en
ambisjon som stiller krav til kvalitet og stabilitet av samarbeidet med institusjoner som skal bidra til å
realisere ambisjonene til klinisk praksis i studiet. Instituttledelsen har tatt tak i utfordringen, men det
er ennå mange brikker som ikke er på plass. Denne utfordringen bør prioriteres som en av instituttets
tiltak. Instituttet bør også se på erfaringene fra PLU når det gjelder deres erfaringer knyttet til det å
organisere en omfattende praksis som skal integreres på en kvalitativ god måte i studentens øvrige
studieløp.
Gjennomstrømning i masterstudiet: Instituttet bør se nærmere på gjennomstrømningen og
fullføringsgradene i masterstudiet. Sammenlignet med andre masterstudier ved fakultetet er det
vanskelig å finne gode grunner for at gjennomføringen ved instituttet er noe lavere. Dette peker i
160