Page 165 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med
Psykologisk institutt
Til stede:
Instituttleder Leif Edward Ottesen Kennair (PSY), Førsteamanuensis Odin Hjemdal
(PSY), konsulent Irene Raaum (studier, PSY), prodekanus Olav Fagerlid seksjonssjef
Åse Berg (studie- og forskningsseksjonen, Fak.adm.), seniorrådgiver Per Stene,
(studiekvalitet, Fak.adm.), førstekonsulent Elin Steen (studiekontakt, Fak.adm.)
førstekonsulent Marit Soini (studiekontakt, Fak.adm.) og førstekonsulent Eli
Holmquist Fenne (studiekontakt, Fak.adm.)
Representant for studentene: Linn Braaten (ITV, bachelor )
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Dialogmøtet med Psykologisk institutt
Møtetid:
Mandag 20.2.2012
09:30 – 11:30
Møtested:
Psykologisk institutt
Styrke/Muligheter
Institutt for psykologi har de siste 2-3 årene vært igjennom en meget krevende
reorganiseringsprosess som har berørt all virksomhet ved instituttet. Et sentralt mål for denne
omstillingsprosessen har vært en grundig gjennomgang og omstrukturering av Det seksårige
Profesjonsstudiet i psykologi. Et strategisk viktig grep her har vært å endre opptaket til studiet slik at
dette skjer gjennom Samordna opptak der studentene tas direkte opp til det første året i det
seksårige studieløpet. Omleggingen av profesjonsstudiet årsstudiet, bachelorstudiet ble gjennomført
i første omgang og deretter ble masterstudiene for disiplinstudiet i psykologi. I hele denne siste
prosessen har instituttledelsen lagt vekt på å forankre de overordnede føringene for omleggingene i
vitenskapelig stab. Tilsvarende har ledelsen vært opptatt av god medvirkning og kommunikasjon med
studentene. For instituttledelsen har studentenes medvirkning vært en meget verdifull ressurs som
har vært med på å sikre gode løsninger i denne restruktureringen av studievirksomheten.
Reorganiseringsprosessen har vært godt forankret i fakultetsledelsen. Tiltakene som er gjennomført,
har lagt rammebetingelsene for at instituttet som organisatorisk enhet og instituttledelsen skal
kunne ivareta den strategiske styringen av helheten i instituttets studievirksomhet. Omleggingen er
nå kommet så langt at det er realistisk å vektlegge den mer dagligdagse systematikken i
kvalitetsarbeidet knyttet til studievirksomheten. Å konsolidere og videreutvikle kvalitetsarbeidet som
allerede er gjort gjennom de strukturelle tiltakene, er i seg selv ikke en enkel oppgave. Det er naturlig
at de store omleggingsprosessene kan ha ført til endringstretthet i organisasjonen. De siste 3 årene
har instituttet oppnådd mye, men det har også kostet i form av engasjement og
interessemotsetninger. Desto viktigere er det at instituttet klarer å vedlikeholde det strategiske
fokuset og engasjementet når det gjelder å videreutvikle helheten i studietilbudet. Gode eksempler
159