Page 126 - Untitled-6

Basic HTML Version

forklares ved meget tett oppfølging av hver enkelt masterstudent ved NOSEB og av
innsatsen som legges ned i å tilpasse veiledningen til den enkelte student.
Medvirkning: De studenttillitsvalgte rapporterer at studentene føler seg godt ivaretatt ved
NOSEB og at deres synspunkt og medvirkning blir høyt verdsatt.
Samfunnsrelevans: Masterstudentene er selvsagt opptatt av programmets bidrag til
mestring i en framtidig yrkessituasjon. NOSEB virker opptatt av å møte studentene i
diskusjonen om hvordan læringsaktivitetene bidrar til studiets samfunnsrelevans og sikrer at
kandidatene oppnår ferdigheter som gir grunnlag for å mestre oppgaver og bidra
konstruktivt i ulike organisatoriske og yrkesmessige sammenhenger.
Utfordringer
Læringsmål: Det er meget positivt at NOSEB formulerer læringsmål som er så ambisiøse og presise at
de stimulerer til kritiske spørsmål. Ifølge ett av læringsmålene skal en mastergradskandidat etter
endt studium ha: ” Skills to carry out independent research on children’s lives and on childhood as a
social phenomenon.” Dette kan leses som et meget ambisiøst læringsmål som ikke uten videre lar
seg realisere for en kandidat som har bestått og gjennomført programmet innenfor dagens opplegg
og rammebetingelser for studieprogrammet.
Rekruttering av nordiske søkere: Mange av de nordiske søkerne som får tilbud om opptak til
programmet, takker enten nei eller dukker ikke opp. Dette gir behov for økt overbooking og/eller
opptaksprosedyrer som sikrer effektiv supplering av studenter som ikke møter. Uansett krever
situasjonen relativt flere søkere per plass for å erstatte de som eksplisitt eller implisitt takker nei til
tilbud om opptak. Dette peker mot mer systematisk rekruttering og synliggjøring av masterstudiet
overfor bachelorstudenter internt ved NTNU, men selvsagt også studenter fra andre
utdanningsinstitusjoner i Norge og Norden for øvrig.
Instituttets prioriterte tiltak for 2013
Forberede evaluering av mastergradsprogrammet i 2013: Avklare målsettingene for evalueringen og
valg av evalueringsmetode avhengig av disse målsettingene samt avklare ressursbehov.
Instituttets forventninger til fakultetet
Støtte til oversettelse: Oversette viktig saksgrunnlag til engelsk for utenlandske studenttillitsvalgte.
120