Andre inntekter kr 3.677
Eksterne inntekter kr 44.734
Statsbevilgning kr 78.129
2010
62%
35%
3%
Andre inntekter kr 7.501
Eksterne inntekter kr 27.153
Statsbevilgning kr 76.600
2011
69%
24%
7%
Eksterne inntekter kr 41.760
Andre inntekter kr 7.082
Statsbevilgning kr 80.225
2012
62%
32%
6%
Interne poster
Øvrige driftskostn.
Lønn og sos. kostnader
Investeringer
Kostnadsfordeling
59%
25%
14%
2%
5
Tallenes tale
Inntektene til NTNU Vitenskapsmuseet genereres fra to
primærkilder: Bevilgning fra staten, og eksterne prosjekter
finansiert av private og offentlige kilder. I tillegg kommer
en mindre post med «andre inntekter» som blant annet
omfatter tilskudd fra Riksantikvaren til delfinansiering
av marinarkeologiske, bergkunst- og andre arkeologiske
undersøkelser etter Kulturminneloven.
Statsbevilgningen er relativt stabil fra år til år og justeres
hovedsakelig i henhold til lønns- og prisvekst. Enkelt-
stående bevilgninger til vitenskapelig utstyr, rekrutterings-
stillinger eller ekstraordinære sikringstiltak kan gi litt
større endringer i statsbevilgningen fra år til år.
Lønn med tilhørende sosiale kostnader utgjør knappe 60 %
av totale kostnader, mens øvrige driftskostnader utgjør 25 %.
Interne poster består hovedsakelig av intern husleie til
NTNU, som for 2012 utgjør 16,4 mill. kroner.
NTNU Vitenskapsmuseet er en offentlig virksomhet som
til enhver tid forsøker å optimalisere bruken av tilgjen-
gelige ressurser – både økonomiske-, personal- og infra-
strukturressurser. NTNU har som mål å bygge ned gamle
avsetninger til et definert nivå. Inntil dette målet er nådd,
vil det budsjetteres med bruk av større ressurser enn det
de årlige tildelingene dekker.
De eksterne inntektene er tredelt og kommer fra bidrags-
prosjekter, oppdragsprosjekter og arkeologiske under-
søkelser i henhold til Kulturminneloven, kalt «offentlig
myndighetsutøvelse».
Bidragsyterne, som for eksempel Norges forskningsråd og
EU, gir del- eller fullfinansiering av prosjekter initiert av
NTNU Vitenskapsmuseet.
Oppdragsaktiviteten omfatter prosjekter hvor oppdrags-
giver fullfinansierer det bestilte prosjektet, mens de arkeo-
logiske undersøkelsene i henhold til Kulturminneloven
finansieres av utbygger.
De eksterne inntektene viser større variasjoner fra år til
år enn statsbevilgningen. Dette skyldes hovedsakelig
omfanget av de lovpålagte arkeologiske undersøkelsene
og i hvilken grad NTNU Vitenskapsmuseet vinner fram
i konkurransen med andre tilbydere om oppdrags- og
bidragsprosjekter.
NTNU Vitenskapsmuseet hadde en økning i inntektene
fra eksternfinansierte prosjekter i 2012 etter et unormalt
lavt nivå i 2011. Omsetning i bidragsprosjekter finansiert
av Forskningsrådet har de siste tre årene vist en nedad-
gående tendens, mens øvrig bidragsaktivitet varierer i
større grad. Både oppdragsomsetningen og inntektene fra
myndighetsutøvelsen økte betydelig i 2012, selv om man
ikke kom opp på nivået for 2010.
Inntektene fra offentlig myndighetsutøvelse er konjunktur-
bestemt og NTNU Vitenskapsmuseet har liten mulighet til
å påvirke omfanget av denne type virksomhet.
Inntektsfordeling
Kostnadsfordeling 2012
Tilskudd på kr 2,2 mill. fra Riksantikvaren til offentlig myndighetsutøvelse lå under eksternfinansiert virksomhet t.o.m. 2010. F.o.m. 2011 ligger dette under andre inntekter.
Årsresultat
Resultatoppstilling
Inntektsfordeling:
2010
2011
2012
Statsbevilgning
78 129 76 600 80 225
Eksternfinansierte
prosjekter
44 734 27 153 41 760
Andre inntekter
3 677
7 501
7 082
Sum inntekter
126 540 111 254
129 067
Kostnadsfordeling:
Investering
4 554
1 880
2 557
Lønn og sosiale kostnader 77 134 71 276 77 389
Øvrige driftskostnader
30 669 21 935 32 742
Endring prosjekter i arbeid -758
-15
-556
Interne poster
15 020 15 341 18 297
Sum kostnader
126 619 110 417 130 429
Årets resultat
-79
837 -1 362
(tall i 1000 kr)