Background Image
Previous Page  5 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 12 Next Page
Page Background

Andre inntekter kr 3.677

Eksterne inntekter kr 44.734

Statsbevilgning kr 78.129

2010

62%

35%

3%

Andre inntekter kr 7.501

Eksterne inntekter kr 27.153

Statsbevilgning kr 76.600

2011

69%

24%

7%

Eksterne inntekter kr 41.760

Andre inntekter kr 7.082

Statsbevilgning kr 80.225

2012

62%

32%

6%

Interne poster

Øvrige driftskostn.

Lønn og sos. kostnader

Investeringer

Kostnadsfordeling

59%

25%

14%

2%

5

Tallenes tale

Inntektene til NTNU Vitenskapsmuseet genereres fra to

primærkilder: Bevilgning fra staten, og eksterne prosjekter

finansiert av private og offentlige kilder. I tillegg kommer

en mindre post med «andre inntekter» som blant annet

omfatter tilskudd fra Riksantikvaren til delfinansiering

av marinarkeologiske, bergkunst- og andre arkeologiske

undersøkelser etter Kulturminneloven.

Statsbevilgningen er relativt stabil fra år til år og justeres

hovedsakelig i henhold til lønns- og prisvekst. Enkelt-

stående bevilgninger til vitenskapelig utstyr, rekrutterings-

stillinger eller ekstraordinære sikringstiltak kan gi litt

større endringer i statsbevilgningen fra år til år.

Lønn med tilhørende sosiale kostnader utgjør knappe 60 %

av totale kostnader, mens øvrige driftskostnader utgjør 25 %.

Interne poster består hovedsakelig av intern husleie til

NTNU, som for 2012 utgjør 16,4 mill. kroner.

NTNU Vitenskapsmuseet er en offentlig virksomhet som

til enhver tid forsøker å optimalisere bruken av tilgjen-

gelige ressurser – både økonomiske-, personal- og infra-

strukturressurser. NTNU har som mål å bygge ned gamle

avsetninger til et definert nivå. Inntil dette målet er nådd,

vil det budsjetteres med bruk av større ressurser enn det

de årlige tildelingene dekker.

De eksterne inntektene er tredelt og kommer fra bidrags-

prosjekter, oppdragsprosjekter og arkeologiske under-

søkelser i henhold til Kulturminneloven, kalt «offentlig

myndighetsutøvelse».

Bidragsyterne, som for eksempel Norges forskningsråd og

EU, gir del- eller fullfinansiering av prosjekter initiert av

NTNU Vitenskapsmuseet.

Oppdragsaktiviteten omfatter prosjekter hvor oppdrags-

giver fullfinansierer det bestilte prosjektet, mens de arkeo-

logiske undersøkelsene i henhold til Kulturminneloven

finansieres av utbygger.

De eksterne inntektene viser større variasjoner fra år til

år enn statsbevilgningen. Dette skyldes hovedsakelig

omfanget av de lovpålagte arkeologiske undersøkelsene

og i hvilken grad NTNU Vitenskapsmuseet vinner fram

i konkurransen med andre tilbydere om oppdrags- og

bidragsprosjekter.

NTNU Vitenskapsmuseet hadde en økning i inntektene

fra eksternfinansierte prosjekter i 2012 etter et unormalt

lavt nivå i 2011. Omsetning i bidragsprosjekter finansiert

av Forskningsrådet har de siste tre årene vist en nedad-

gående tendens, mens øvrig bidragsaktivitet varierer i

større grad. Både oppdragsomsetningen og inntektene fra

myndighetsutøvelsen økte betydelig i 2012, selv om man

ikke kom opp på nivået for 2010.

Inntektene fra offentlig myndighetsutøvelse er konjunktur-

bestemt og NTNU Vitenskapsmuseet har liten mulighet til

å påvirke omfanget av denne type virksomhet.

Inntektsfordeling

Kostnadsfordeling 2012

Tilskudd på kr 2,2 mill. fra Riksantikvaren til offentlig myndighetsutøvelse lå under eksternfinansiert virksomhet t.o.m. 2010. F.o.m. 2011 ligger dette under andre inntekter.

Årsresultat

Resultatoppstilling

Inntektsfordeling:

2010

2011

2012

Statsbevilgning

78 129 76 600 80 225

Eksternfinansierte

prosjekter

44 734 27 153 41 760

Andre inntekter

3 677

7 501

7 082

Sum inntekter

126 540 111 254

129 067

Kostnadsfordeling:

Investering

4 554

1 880

2 557

Lønn og sosiale kostnader 77 134 71 276 77 389

Øvrige driftskostnader

30 669 21 935 32 742

Endring prosjekter i arbeid -758

-15

-556

Interne poster

15 020 15 341 18 297

Sum kostnader

126 619 110 417 130 429

Årets resultat

-79

837 -1 362

(tall i 1000 kr)