Tverrfaglig barndomsforskning - Utdanningsvitenskap - ph.d.-program (doktorgrad)
MENY
Utdanningsvitenskap
Ph.d.-program (doktorgrad)
Utdanningsvitenskap
– Fagretning tverrfaglig barndomsforskning
Tverrfaglig barneforskning
Fagretningen i tverrfaglig barndomsforskning er teoretisk og metodisk forankret i den sosiale barne- og barndomsforskningen som inkluderer tilnærminger knyttet til bl.a. sosiologi, antropologi og geografi. Den tar utgangspunkt i barndom som sosiale fenomen, barn som samfunnsaktører og barndom sett i en samfunnsmessig, kulturell og historisk kontekst.
Fokus på barns perspektiver og hverdagsliv i relasjon til andre generasjoner knyttes til hvordan strukturelle betingelser griper inn i barns liv og former og endrer syn på barn og barndom. Fagretningen har en internasjonal profil der stipendiater og doktorgradsavhandlinger er sentrale i rekruttering til, og kunnskapsbygging i, et forholdsvis ungt fagfelt.
KRYSSPUBLISERT (PHSV) Snarveier
Snarveier
Nyttige lenker
- Reglement og forskrifter
- Etikkportalen - NTNU
- Forskningsetiske retningslinjer
- Ph.d.-håndbok – kvalitet i ph.d.-utdanningen
- Phd. i Samfunnsvitenskap - Fagretning Psykologi - Emner og skjema
- Ph.d.-emner ved Institutt for sosialt arbeid
- Ph.d.-emner ved institutt for lærerutdanning
- Påmelding til ph.d.- og forskerkurs for eksterne kandidater
- SFEL8000 Philosophy of Science for the Social Sciences
- Skjemabank
- Studentweb