Læringsmål - Ph.d.-studiet i arkitektur
MENY
Arkitektur
Ph.d.-program (doktorgrad)
Arkitektur
– Læringsmål
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har oversikt over fagområdet generelt og er en ledende forsker innen eget spesialfelt knyttet til fagområdene arkitektur, byutvikling og fysisk planlegging, miljø og bærekraft, eiendomsutvikling og forvaltning.
- har gode kunnskaper generelt om relevante vitenskapsteorier og metoder innenfor eget fagområdet, og har erfaring og mestrer å formulere forskningsbaserte problemstillinger.
- har innsikt i tverrfaglige problemstillinger knyttet til samfunnsutfordringer innenfor de aktuelle fagområdene med store og komplekse utviklings- og byggeprosjekter .
- er i kunnskapsfronten nasjonalt og internasjonalt med dybdekunnskap innen eget forskningsområde, og kan vurdere begrensninger i nåværende kunnskap innenfor forskningsfeltet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utvikle teorigrunnlag og rammeverk for forskningen og bruke aktuelle vitenskapelige metoder innen fagområdet.
- kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innen arkitektur, byutvikling og fysisk planlegging, miljø og bærekraft, eiendomsutvikling og forvaltning.
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet.
- kan forstå og forholde seg til etiske dimensjoner og samfunnsansvar ved eget arbeid og har forståelse for etiske forhold i andre sammenhenger.
- kan samarbeide med andre fagpersoner og praksis i tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter.
Generell kompetanse
Kandidaten
- behersker fagområdets kunnskapsgrunnlag og vitenskapsteori.
- kan gjennomføre forskningsarbeid på høyt internasjonalt vitenskapelig nivå med stor grad av uavhengighet, med fokus på samarbeid med relevante nettverkpartnere.
- kan samarbeide med eksperter og aktører på eget og andre fagfelt.
- kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve egen forskning med faglig integritet.
- kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler.
- kan delta i debatter innenfor fagområdet i nasjonale og internasjonale fora.
- kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon og utviklingsprosjekter.
- kan reformulere og analysere problemstillinger utenfor konvensjonelle rammer og benytte seg av ulike perspektiver, teorier og metoder for å bidra til endring og utvikling.