Studiemiljø – fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – yrkesfag – masterprogram – 2-årig – Trondheim
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon
Undervisning
Undervisningen på masterprogrammet i fagdidaktikk er samlingsbasert, med undervisningssamlinger i Trondheim de tre første semestrene av studiet (i fjerde semester arbeider du med masteroppgaven). Det naturlige møtepunktet, både faglig og sosialt, vil derfor være undervisningssamlingene.
På samlingene vil du møte studenter fra alle fire studieretninger, i og med at studieretningene har fellesemner, og de ulike studieretningene derfor har samlinger på samme tid. Dette åpner for et bredt kontaktnett og muligheter for tverrfaglig erfaringsutveksling og eventuelt samarbeid – også etter at masterstudiet er fullført.
Studentene på masterprogrammet kommer fra ulike deler av landet, og har ulik utdannings- og erfaringsbakgrunn. Målgruppen for studiet er både ferdig utdannede lærere og førskolelærere som kan ta mastergraden som en videreutdanning, og allmennlærerstudenter som kan ta mastergraden som et fjerde og femte år i sin lærerutdanning.
Lesesalsplass
Studenter som ønsker det, og som har en praktisk mulighet geografisk sett, kan møtes mellom undervisningssamlingene for studiesamarbeid og sosiale treff. Studenter som bor i eller nær Trondheim og som ønsker en fast lesesalsplass, kan søke om dette. For disse studentene vil lesesalen være et møtested for både det faglige og sosiale i periodene mellom samlingene.
I forbindelse med undervisningssamlingene kan det legges til rette for sosiale aktiviteter på ettermiddags- og kveldstid, noe flere studentkull har benyttet seg av.
Hva sier studentene?
Hva sier studentene?
Ressurspublisering
Det beste ved jobben er alle ungdommene jeg får møte
Navn: Camilla Sambø
Utdanning:
- Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
- Fagbrev i kokkefag
Uteksaminert fra NTNU: 2010
Arbeider som: Opplæringskonsulent hos Reises – Opplæringskontoret for hotell og restaurantfag i Hordaland
Hjemsted da du begynte på studiet: Surnadal
Jeg likte særs godt organiseringen og oppbyggingen av studiet. Fagene og emnene var konkrete og tidsriktige, relevante og bygde på hverandre.
Lærerne har evne til å motivere og lære bort fagstoff
Namn: Dag-Anders Normann
Utdanning:
- Tar en master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag nå
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
- Konditor
Uteksaminert fra NTNU for bachelorgraden: 2017
Arbeider som: Konditorsjef og faglige leder på Cafe Ni Muser i Trondheim.
Hjemsted da du begynte studiet: Trondheim
Som faglig leder for lærling har den pedagogiske og den didaktiske fordypningen gjort meg mer oppmerksom på hvordan jeg velger å lære bort faget.
– Høy faglig kompetanse, dyktige medstudenter
Navn: Morten Oddvik
Studieprogram: Master i engelsk- og fremmedspråksdidaktikk. Fullførte i 2011.
Arbeid: Lektor i Vestfold fylkeskommune, nærmere bestemt ved Horten videregående skole. Her underviser jeg i engelsk og norsk på teknologi- og forskerlinja og på elektrofag.
– Høy faglig kompetanse, dyktige medstudenter og fleksibilitet som muliggjorde fulltidsstilling samtidig med masterutdanningen.
– Eit strålande masterprogram eg vil anbefale på det varmaste til alle som ønskjer å fordjupe seg i samfunnsfag i skulen.
Navn: Mari Teigen Varanes
Studieprogram: Master i samfunnsfagdidaktikk. Fullførde våren 2014.
Arbeidsstad: Jobbar som lektor ved Kvinnherad vidaregåande skule i Hordaland. Underviser i samfunnsfag, norsk og kroppsøving.
– Lærte mye teori vi fikk bruk for i praksis
Navn: Ola Indergård
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning
Jobb: Rektor på Gimse ungdomsskole i Melhus, men var utviklingsleder for Ungdomstrinn i utvikling da intervjuet ble gjort
Bakgrunn: Har siden 1994 jobbet som lærer, trinnleder og inspektør
– Vi ble oppfordret til å skrive oppgaver knyttet til det vi driver med i hverdagen.
– Nysgjerrig på nytenking i undervisninga
Navn: Kjell Arne Stene
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Uteksaminert: 2016
Arbeid: Lektor med tilleggsutdanning ved Charlottenlund videregående skole innenfor bygg- og anleggsteknikk
Bakgrunn: Er utdannet glassmester. Har i tillegg tatt PPU og yrkesteoretiske fag
– For meg som yrkesfaglærer har studiet gitt meg en større trygghet som profesjonsutøver.
Vil bli ein god og dyktig yrkesutøvar
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Arbeid: Avdelingsleiar for naturbruk og teknikk og industriell produksjon ved Ålesund vidaregåande skule
Bakgrunn: Utdanna bilteknikar i 1991, byrja som yrkesfaglærar i 2007. Har tatt fleksibel PPU ved NTNU
– På studiet får ein verktøy for å bli ein god lærar. Du får nye briller du ser læraryrket og elevane gjennom.
– Dypdykk i interessante tema
Navn: Ann Karin Svenning
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Uteksaminert: 2016
Arbeid: Lektor med opprykk ved Steinkjer videregående innenfor helse- og oppvekstfag
Bakgrunn: Jobbet som apotektekniker ved Radiumhospitalets apotek i seks år før jeg begynte yrkesfaglærerutdanningen. Har også et årsstudium i sosiologi
– Det beste med studiet var å kjenne på all den nye kunnskapen jeg satt igjen med.