Om studieprogrammet – fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – yrkesfag – masterprogram – 2-årig – Trondheim
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Master i yrkesdidaktikk er særlig rettet mot deg som arbeider med fag- eller yrkesopplæring og kompetanseutvikling i skole, bedrift og offentlig virksomhet. Studiet legger stor vekt på praksis og på utvikling av og refleksjon over egen yrkespraksis. Studiet tar utgangspunkt fag- eller yrkeskompetansen din og kompetansebehovet i bransjen eller virksomheten.
Bli ekspert på fagutvikling
Masterprogrammet i yrkesdidaktikk gir deg et godt grunnlag for å lede arbeid med kompetanseutvikling og fagutvikling. Studiet kvalifiserer deg for videre spesialisering, for eksempel gjennom forskerutdanning (doktorgrad) på det yrkesdidaktiske feltet. Studiet gir deg også grunnlag for å arbeide med faglig og/eller administrativ ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid.
Målgrupper
Studiet retter seg mot deg som arbeider med yrkesrettet læring og utvikling i skole og arbeidsliv.
- Yrkesfaglærere, veiledere, skoleledere og andre med ansvar for yrkesopplæring og yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk utvikling i videregående opplæring, yrkesfag.
- Ledere, veiledere, instruktører, fagarbeidere og andre med ansvar eller interesse for fagopplæring, kompetanseutvikling, fagutvikling og verdiskaping i arbeidslivet.
- Utdanningskonsulenter, ledere og andre med ansvar eller interesse for fagopplæring, kompetanseutvikling, fagutvikling, og kvalitetssikring i offentlig virksomhet.
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert, slik at du kan være i arbeid samtidig som du studerer. Flere av emnene legger opp til aktivitet som knytter teori og praksis naturlig sammen.
Masterprogrammet i yrkesdidaktikk gjør deg i stand til å
- analysere praksis og se mulighet for endring og utvikling
- planlegge gjennomføre, analysere og formidler forskningsstudier
- lede og legge til rette for læringsprosesser
- gjennomføre studier som angår lærerprofesjon og yrkesutøvelse
- bidra til utvikling av organisasjonens yrkesfaglige og yrkesdidaktiske virksomhet og bærekraftige fagutvikling