Studiemiljø

Psykologi - master

Studiemiljø

Undervisningsformer

Lærings- og arbeidsformer i masterprogrammet

Undervisningen vil foregå i seminar- og forelesningsrom som skal være utstyrt for interaktive læringsopplegg og samarbeid, noe som fremmer forståelse av både teoretiske og praktiske aspekter ved faget. "Fleksilab", som inkluderer blant annet EEG-utstyr, gir studentene direkte erfaring med nevrovitenskapelig forskning, der de kan gjennomføre eksperimenter og studier som utforsker kognitive prosesser og hjernefunksjoner. Dette laboratoriet er avgjørende for praktisk ferdighetsutvikling innen kognitiv nevrovitenskap og psykologisk forskning. I tillegg skal det benyttes store språkmodeller slik at studentene vil få mulighet til å utforske og forstå avanserte verktøy innen kunstig intelligens og maskinlæring. Denne infrastrukturen støtter studentenes læringsutbytte ved å kombinere teori, teknologi og praktisk erfaring, noe som gjør dem bedre rustet til å arbeide både i tverrfaglige forskningsmiljøer og anvendt praksis innen psykologi og kunstig intelligens.

Studieprogrammet benytter varierte lærings- og arbeidsformer som støtter aktiv deltakelse og samarbeid. Studentdrevne seminarer gir studentene mulighet til å utforske temaer i dybden og lede diskusjoner, mens muntlige presentasjoner utvikler ferdigheter i formidling og argumentasjon. Gruppearbeid og debatter fremmer samarbeid og kritisk tenkning, og essays gir rom for skriftlig refleksjon og analyse. Disse metodene er utformet for å styrke både faglig forståelse og praktiske ferdigheter.

Studieprogrammet legger til rette for at studentene tar en aktiv rolle i læringsprosessen gjennom seminarer, gruppearbeid og praktisk bruk av teknologi, som inkluderer trening av nevrale nettverk. Studentene får erfaring med moderne digitale verktøy, inkludert bruk av store språkmodeller, som forbereder dem på å operere i et digitalisert samfunn. Denne praksisen gjør studentene til aktive deltakere i læringen og gir dem ferdigheter som er relevante i dagens teknologidrevne arbeidsmiljø.

Studiet gir studentene direkte innsikt i forskning gjennom en rekke forskningsbaserte aktiviteter. Gjennom hele programmet leser og presenterer studentene forskningsartikler, noe som fremmer kritisk forståelse og diskusjon av faglige emner. Masteroppgaven er forskningsbasert og utvikles i samarbeid med fagmiljøet og/eller forskningsmiljøer fra industri, som gir studentene mulighet til å anvende kunnskap i virkelige prosjekter.

 Foto: Elin Iversen/NTNU
Foto: Elin Iversen/NTNU

Linjeforeningen

Masterstudentene i psykologi har sin egen linjeforening, pStimulus. Deres oppgave er å skape et sosialt miljø utenfor forelesningene, ved blant annet å arrangere fester, kafémøter, teaterbesøk og andre happenings. I tillegg står studentene bak et eget tidsskrift, Psykologisk tidsskrift (PT). PT er et psykologisk fagtidsskrift som lages av studenter ved psykologistudiet. Tidsskriftet kommer ut tre ganger i året, og har et opplag på 600. Alle studenter kan melde sin interesse for å være med. Du får opplæring. 

Masterdager

Det arrangeres masterdager og sosiale sammenkomster for alle masterstudenter i psykologi. Dette for å skape samhold og tilhørighet, og gi rom for faglig utvikling mellom studenter på ulike nivå og program.

Psykologiforbundet

Psykologiforbundet er en medlemsorganisasjon for psykologiutdannede og psykologistudenter. På foreningens hjemmesider finner du mye relevant informasjon, blant annet masterundersøkelsene. Disse undersøkelsene gjennomføres annethvert år og gir en oversikt over hvor masterstudentene i psykologi jobber etter endt grad.

Forskningsaktiviteter

Ved Institutt for psykologi drives forskning av høy internasjonal kvalitet, og du som student kan dra nytte av dette fagmiljøet, både til egen forskning (masteroppgaven), og ved å delta i et utdanningsmiljø hvor undervisningen er forskningsbasert.