Læringsutbytte for synspedagogikk - erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk
Erfaringsbasert master i spesialpedagogikk
Synspedagogikk
Kunnskaper
- Studentene har kunnskap om teorier og sentrale begreper innen det synspedagogiske, øyemedisinske, synsnevrologiske og optiske arbeidsfeltet
- Studentene har systemkompetanse og kunnskap om sentrale lover, forskrifter og retningslinjer for arbeid med synshemmede i et inkluderende samfunn
- Studentene har kunnskap om utredning, tilrettelegging og universell utforming for synshemmede - i et livsløpsperspektiv
- Studentene har kunnskap om opplæring og (re)habilitering, og hvordan man kan legge til rette for læring og utvikling, for synshemmede
Ferdigheter
- Studentene kan anvende teorier og sentrale begreper innen synspedagogikk, øyemedisin, synsnevrologi og optikk
- Studentene har praktiske ferdigheter innen utredning av synsfunksjon
- Studentene har ferdigheter innen kompenserende strategier og teknikker for synshemmede: punktskrift, mobilitet, ADL og bruk av hjelpemidler
- Studentene kan samarbeide med ulike aktører innen det pedagogiske, øyemedisinske, synsnevrologiske og optiske arbeidsfeltet
- Studentene har rådgivingskompetanse overfor synshemmede og deres foresatte, og overfor opplærings- og helsesektoren, (re)habiliteringstjenester og andre samarbeidspartnere
Generell kompetanse
- Studentene har forståelse for ulike problemstillinger innen det synspedagogiske arbeidsfeltet og kan arbeide selvstendig med slike problemstillinger
- Studentene kan planlegge, gjennomføre og begrunne synspedagogiske tiltak
- Studentene kan formidle sentralt fagstoff innen det synspedagogiske fagområdet, både skriftlig og muntlig
- Studentene kan presentere og kommunisere sentrale problemstillinger innen det synspedagogiske, øyemedisinske, synsnevrologiske og optiske fagfeltet