Læringsutbytte for audiopedagogikk

Erfaringsbasert master i spesialpedagogikk

Audiopedagogikk

Kunnskaper

  • Studentene har kunnskap om sentrale begreper og områder innenfor teknisk og medisinsk audiologi
  • Studentene har kunnskap om lover, regler og retningslinjer for arbeid i forbindelse med hørselsvansker i et inkluderende samfunn.
  • Studentene har kunnskap om ulike problemstillinger innenfor det audiopedagogiske fagfeltet.
  • Studentene har kunnskap om utredning, tilrettelegging og rådgiving innenfor opplæring, habilitering og rehabilitering knyttet til hørselsvansker.

Ferdigheter

  • Studentene kan anvende og beskrive sentrale begreper og områder innenfor teknisk og medisinsk audiologi
  • Studentene har praktiske ferdigheter i kartlegging og utredning i forbindelse med hørselsvansker
  • Studentene har praktiske ferdigheter i tilrettelegging for personer med hørselsvansker.
  • Studentene har veilednings- og rådgivningskompetanse.
  • Studentene kan samarbeide med ulike aktører innen kunnskap om det spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemet, de har kunnskap om foreldresamarbeid, samt tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid.

Generell kompetanse

  • Studentene kan arbeide selvstendig med audiopedagogiske problemstillinger
  • Studentene har forståelse for ulike problemstillinger innenfor det audiopedagogiske fagfeltet.
  • Studentene kan planlegge, gjennomføre, begrunne og reflektere over audiopedagogiske tiltak.