Om studieprogrammet - Pedagogisk-psykologisk rådgivning - Master på deltid
Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Målgruppe
Det erfaringsbaserte masterprogrammet i pedagogisk-psykologisk rådgiving er et videreutdanningsprogram primært for ansatte i den pedagogisk-psykologiske-tjenesten (PPT), og sekundært andre som som jobber med pedagogisk-psykologisk- eller spesialpedagogisk rådgiving i tilliggende tjenester.
MERK: Endringer i studieprogrammet fra høsten 2024
I rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge fra 2018 tas det til orde for at barn og unge med behov for tilrettelagte tiltak, deriblant spesialundervisning, får et pedagogisk og spesialpedagogisk tilbud av høy kvalitet i et inkluderende miljø i barnehage, skole og utdanningssystemet (Kunnskapsdepartementet, 2020; Nordahl mfl., 2018). Videre understrekes det at den pedagogiske veiledningstjenesten skal ha større fokus på systemarbeid og organiseres slik at den er nærmest mulig barnehager og skoler.
Gitt utviklingen på området vil Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR) slås sammen med Master i rådgivning for barn og ungdom (MRAADBU) fra og med høsten 2024.
Master i rådgivning for barn og unge utvikles slik at det blir et mer felles tilbud for ansatte med ulike rådgivningsfunksjoner i utdanningssektoren, herunder PP-rådgivere, karriererådgivere, sosialpedagogiske rådgivere og spesialpedagoger og lignende.
Alle studenter som pr 2023 er tatt opp på emner i Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR) vil få mulighet til å fullføre sitt program med nåværende tittel. Det tas forbehold om mindre endringer i studieplan og hvilke substansemner som gjennomføres.
Fra og med høsten 2024 vil det ikke tas opp nye studenter på emner i studieprogramkode MPPR. Ny programkode blir MRAADBU.
Siste frist for å levere masteroppgave og få vitnemål fra det erfaringsbaserte masterprogrammet i pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR) er våren 2030.
Bakgrunn og behov
Det erfaringsbaserte masterprogrammet ble utviklet i prosjektet Faglig Løft for PPT i perioden 2008-2012. Målet med studiet er å utvikle analytiske ferdigheter og å øke handlingskompetansen i det daglige arbeid som pp-rådgiver for å sikre alle barn og unge et inkluderende opplærings- og utviklingsmiljø. Studiet vektlegger systemrettet arbeid og gjenspeiler tjenestenes opplevde utfordringer og behov knyttet til dette fagområdet.