Læringsutbytte - Pedagogisk-psykologisk rådgivning - Master på deltid
MENY
Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Erfaringsbasert masterprogram
Pedagogisk-psykologisk rådgivning
– Læringsutbytte
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- ha kunnskap om de viktigste dokumenterte og opplevde utfordringene for norsk skole og barnehage
- ha kunnskap om ivaretakelse og opplæring av barn/elever med særskilte behov i barnehage og skole
- ha kunnskap om hvordan forstå og tolke det spesialpedagogiske arbeidet i et systemperspektiv
- ha kunnskap om teorier og sentrale begreper som brukes innen pedagogisk psykologisk rådgivning
- ha kunnskap om sakkyndighet, lovverk, taushetspliktreguleringer og forvaltningspraksis knyttet til spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
- ha kunnskap om PPTs rolle, funksjon og identitet i en helhetlig kommunal sammenheng
- ha kunnskap om rådgivningstradisjoner, teorier, perspektiver og praksis
- ha kunnskap om kommunikasjon og relasjoner
- ha kunnskap om organisasjonsutvikling og endringsarbeid/systemrettet arbeid
Ferdigheter
- ha analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PPTs profesjonsutøvelse
- kunne anvende kunnskap om organisasjoner og systemrettet arbeid i endrings- og utviklingsarbeid i skolen
- ha bevissthet om egen veiledning og rådgivningskompetanse
- kunne gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid ut fra en valgt problemstilling
- kunne følge forskningsetiske retningslinjer
- kunne analysere, formidle og trekke holdbare konklusjoner ut av et selvstendig forskningsprosjekt
Generell kompetanse
- kunne bidra til at barnehagen og skolen får mer relevant og høyt kvalifisert bistand til å etablere tilpassede utviklings- og læringstilbud i et inkluderende miljø
- kunne kommunisere og samarbeide godt med foresatte og andre fagpersoner
- kunne planlegge, gjennomføre og begrunne relevante tiltak på individ og organisasjonsnivå.
- kunne arbeide selvstendig med problemstillinger innen det pedagogisk psykologiske feltet