Studiets oppbygning - Pedagogikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram (deltid), Trondheim
Studiets oppbygning
Masterprogrammet er bygd opp av fire emner, hvert på 15 studiepoeng, og en masteroppgave på 30 studiepoeng, totalt 90 studiepoeng.
Du gjennomfører studiet på deltid over tre studieår:
- 1. studieår: Felles del
- 2. studieår: Du velger spesialisering/studieretning spesialpedagogikk eller sosialpedagogikk
- 3. studieår: Masteroppgaven
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6150 | Læreren som inkluderingsagent i skolen | 15 | Høst |
SKOLE6151 | Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen | 15 | Vår |
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6250 | Spesialpedagogikk for inkludering og like muligheter | 15 | Høst |
SKOLE6251 | Spesialpedagogikk i lærerarbeid | 15 | Vår |
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6252 | Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet | 15 | Høst |
SKOLE6253 | Sosialpedagogisk lærerarbeid | 15 | Vår |
Du velger fordypning i løpet av første studieår. Det er ikke anledning til å kombinere emner fra de to spesialiseringene i graden.
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6950 | Masteroppgave | 30 | Høst/Vår |
Progresjonskrav
Oppstart av masteroppgaveemnet forutsetter at 60 studiepoeng i studiet er fullført.
Læringsformer
Du jobber med varierte arbeidsformer i løpet av studiet. Hovedvekten er på studentaktive og deltakende læringsformer. Du skal kunne bruke dine erfaringer fra arbeid i skolen i arbeidet med faglig utvikling gjennom studiet. Læringsformer som fremmer refleksjon står sentralt, og diskusjon og kritisk tenkning er viktige komponenter i studiet, så vel som tilegnelse av forskningsbasert kunnskap.
Undervisningsformene vil i stor grad være arbeidslivsrelevante. Du vil foreta mindre forsøk og intervensjoner i egen praksis for å utvikle ferdigheter i utviklingsarbeid over tid. Samarbeidslæring er også et viktig virkemiddel for å fremme din faglige utvikling.
Eksempler for undervisningsformer er diskusjonsoppgaver, innleveringer, presentasjoner og estetisk refleksjonsarbeid. Digitale læringsformer vil også benyttes knyttet til samarbeidsoppgaver, diskusjonsgrupper, øvinger og treffpunkter mellom de fysiske samlingene.
Vurderingsformer
I løpet av studiet vil du møte både skriftlige og muntlige vurderingsformer. Noen emner har mappebasert eksamen slik at du kan demonstrere din kunnskap og læring på ulike måter. Noen vurderinger gjøres i gruppe og andre individuelt.
Du vil lære å bruke din egen erfaringsbaserte kunnskap til å konstruere caser som danner grunnlag for faglig utforsking og problemløsing i studiet. Du vil trene deg i å kritisk analysere og endre pedagogisk praksis med blikk for inkluderings- og ekskluderingspraksiser i skolen.
Masteroppgaven vil danne grunnlag for vurdering av studentenes evne til å utvikle og gjennomføre forskning og utvikling på egen skole. Læringsutbyttet på dette området måles gjennom individuell eller parvis skriftlig og muntlig presentasjon av masterprosjektet.
Skrive og levere masteroppgave - master i pedagogikk for lærere
Som masterstudent ved Institutt for lærerutdanning kan du søke om lesesalsplass på campus Kalvskinnet.
Søknadsfrister:
NB: Du må søke på nytt hvert semester.
- Høstsemesteret: 25. august
- Vårsemesteret: 25. januar
Som masterstudent skal du undertegne en masteravtale så snart du har fått tildelt veileder for masteroppgaven. Masteravtalen skal signeres digitalt i Sharepoint.
Avtalen er en retningsgivende samarbeidsavtale mellom deg som student og instituttet og omhandler både dine rettigheter og dine plikter som masterstudent. Avtalen må fylles ut i sin helhet. Avtalevilkårene står i masteravtalen, og det anbefales at både masterstudent og veileder går gjennom avtalevilkårene sammen.
For teknisk hjelp med masteravtalen, kontakt digitaleksamen@sa.ntnu.no.
Samarbeidsavtale ved samskriving:
Skal du skrive og levere masteroppgave i samarbeid med annen medstudent, må dere begge signere og levere en samarbeidsavtale, i tillegg til masteravtalen.
Merk at hver student leverer hver sin masteravtale, men dere skal kun levere en signert samarbeidsavtale. Samarbeidsavtalen skal bidra til å sikre et godt samarbeid mellom dere studentene, samt gjøre partene oppmerksomme på deres plikter og rettigheter ved samskriving. Veileder(ene) skal også signere den samme samarbeidsavtalen.
Ferdigutfylt avtale sendes til postmottak@ntnu.no.
Veiledning inngår som en del av masterstudiet. Du må møte til veiledning minst én gang. Veiledning utover dette er et tilbud til deg. Det er ditt eget ansvar å avtale veiledningstid.
Tildeling av veileder skjer innen utgangen av uke 38 i høstsemesteret.
Som masterstudent har du krav på en samlet veiledning i arbeidet med masteroppgaven på ca 30 timeverk for oppgaver på 30 studiepoeng. Disse timene omfatter alt lese- og responsarbeid for veileder, noe som er normert til ca 3 arbeidstimer per 1 times kontakt- eller veiledningstid. Kontakt- eller veiledningstid er den tiden veileder bruker på kontakt med deg som masterstudent, både i form av møter/samtaler og e-postkorrespondanse. Veiledningsressursen kan ikke overføres til et nytt studieår uten særskilt avtale.
Dersom du har overskredet normert studietid, og du ikke har fått godkjent avtale om permisjon eller deltidsstudier, har du ikke lenger krav på veiledning.
Bytte veileder
I sjeldne tilfeller fungerer ikke samarbeidet mellom veileder og masterstudent. Dersom du opplever at det er vanskelig å samarbeide med din veileder, kan du be om å få bytte veileder. Ta kontakt med studieveileder på studier@ilu.ntnu.no
Instituttet vil vurdere hvor mye av kontakttiden din som ble benyttet med opprinnelig veileder og hvor mange veiledningstimer som skal overføres til din nye veileder. Du har krav på å bli informert om hvor mye kontakttid som gjenstår når din nye veileder overtar.
Det er ditt ansvar å informere veileder om at du planlegger å levere oppgaven din i god tid før innleveringsfristen.
Dersom veileder anbefaler at du utsetter innlevering, bør du tenke deg godt om før du eventuelt velger å levere likevel.
Vær oppmerksom på at du ikke kan levere en bestått oppgave på nytt for å forbedre karakteren: karakteren du oppnår på masteroppgaven er derfor endelig.
Ved stryk gjelder egne regler for ny levering: se informasjon under "Ferdigstilling og innlevering".
Mal for masteroppgaven og generell informasjon om å skrive og levere masteroppgave finner du her:
Masteroppgaven skal ha god lesbarhet på skjerm. Følg NTNUs standard:
- Verdana
- 10 punkt
- 1,15 linjeavstand
Ta gjerne utgangspunkt i NTNUs mal for utforming av oppgaven - du finner lenke til denne malen på Masteroppgave - NTNU.
Vær likevel oppmerksom på at du må redigere overskrifter og innholdsdeler slik at det passer til din oppgave.
Oppgaveteksten skal oppfylle formelle krav til akademisk etterrettelighet. Referansepraksisen skal være korrekt og konsekvent, men ulike stiler godtas.
De fleste kan imidlertid forholde seg til norsk APA referansestil slik den beskrives her: Norsk APA-referansestil (sikt.no)
Oppgaven kan leveres på et skandinavisk språk, eller på engelsk.
Tekstomfang
Master i pedagogikk for lærere har ikke satt en fast nedre eller øvre grense for tekstomfang i masteroppgaven, men det finnes en omfangsnorm som oppgaven ikke bør avvike for mye fra: En masteroppgave på 30 studiepoeng er typisk mellom 35 og 100 sider, eller mellom 15 000 og 45 000 ord.
Oppgaver som inneholder en praktisk, kunstnerisk eller på annet vis kreativ innholdsdel kan være i nedre sjikt av normen. Oppgaver som er basert på skriftlige drøftinger må oftest være lengre. Oppgaver som er samskrevet med to forfattere forventes å ha noe større omfang enn oppgaver med kun en forfatter. Det forventes at vesentlige avvik fra omfangsnormen begrunnes.
Ferdigstilling
Før oppgaven leveres, skal den ferdigstilles: her sjekkes formatering og du henter ut forside og omslag.
NB: Instituttet skal ikke ha trykt versjon av masteroppgaven, og betaler derfor ikke for trykking. Du kan på egen regning bestille trykt versjon når du ferdigstiller oppgaven.
Digital levering
Oppgaven leveres i Inspera Assessment.
Merk at både ferdigstillelsen og innleveringen i Inspera kan ta litt tid, så sett av minst et par timer til dette før innleveringsfristen.
Ved innlevering skal du blant annet legge inn tittel på oppgaven (både på norsk og engelsk) og sammendrag, i tillegg til å ta stilling til publisering og grad av offentliggjøring. NTNU ønsker mest mulig offentliggjøring, og har plikt til å oppbevare alle innleverte oppgaver digitalt.
Oppgavene som leveres digitalt vil sjekkes for plagiat.
Utsatt innlevering
I noen tilfeller kan det være behov for mer tid. Du har mulighet til å utsette innlevering til høstsemesteret, med ny frist for innlevering 25. november.
Ved behov for utsettelse må du avklare dette med veileder, og gi beskjed til instituttet ved å sende inn følgende skjema: Melding om utsatt innlevering. Dette må du gjøre innen 1. mai.
Vi gjør oppmerksom på at du ikke har krav på veiledning utover normert tid. Les mer om dette under overskriften "Veiledning".
Hvis du vet at du skal utsette innleveringen, må du trekke deg fra vurdering senest 14 dager før innleveringsfrist. Dette gjør du i Studentweb.
Vi minner om at det kun er to eksamensforsøk for masteroppgave.
Du har ikke rett på flere veiledningstimer.
Utsettelse ved sykdom
Ved akutt sykdom rett før levering, kan du søke om å få en utsettelse på inntil 2 uker.
Av personvernhensyn må dokumentasjon (legeattest) leveres på papir.
Send selve søknaden per e-post: Søknaden adresseres til Eksamensadministrasjonen ILU per e-post: eksamen@ilu.ntnu.no
Lever eller send dokumentasjonen i papirformat: Dokumentasjonen må enten leveres i postkassa i Akrinn eller sendes per brevpost.
Slik leverer du i postkassa: Dokumentasjonen legges i postkassa i gangen ved branntavlen utenfor toalettene i førsteetasje, Akrinn - se plassering av postkassa i Mazemap: https://link.mazemap.com/IYNZFz9B
Slik sender du inn per brevpost: Send dokumentasjonen til
Institutt for lærerutdanning, v/ Eksamensadministrasjonen, NTNU, 7491 Trondheim.
Innleveringsdato for masteroppgaven er 25. mai, eller nærmeste påfølgende hverdag dersom 25. mai er helg- eller helligdag.
Ved forsinkelse i studieløpet kan masteroppgaven leveres i høstsemesteret, med innleveringsfrist 25. november.
Jf. studieforskriften skal sensur foreligge innen 3 måneder etter fristen for innlevering.
Sensur kunngjøres i Studentweb. Oppgaven vurderes som Bestått/Ikke bestått.
Begrunnelse og klage
De samme retningslinjene og fristene for levering av eventuelt krav om begrunnelse og/eller klage på karakter gjelder for masteroppgaven som for andre emner ved NTNU.
Ved stryk på masteroppgaven og gjentak
Dersom du stryker på masteroppgaven (Ikke bestått), kan du søke instituttet om å få levere masteroppgaven på nytt én gang.
For at du skal få levere masteroppgaven på nytt, må oppgaven være helt ny eller så omarbeidet at den kan betraktes som en ny oppgave. I søknaden til instituttet må du gjøre rede for hvilke endringer du planlegger å gjøre i masteroppgaven. For at oppgaven skal betraktes som ny, må du stille og gi svar på nye problemstillinger, og/eller
- trekke inn nytt empirisk materiale (kilder/data), og/eller
- foreta en ny analyse og tolkning av din opprinnelige empiri
Alle masteroppgaver arkiveres digitalt av Universitetsbiblioteket.
Masteroppgaven vil bli gjort tilgjengelig i NTNU Open, dersom du samtykker til det.