Pedagogikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram (deltid), Trondheim
Hva lærer du?
Masterprogrammet tar utgangspunkt i din egen erfaring som lærer og setter deg i stand til å forstå, analysere og håndtere komplekse samspillsforhold i skolen. Du vil bedre forstå verdien av elevmangfold og hvordan ulikhet i elevenes bakgrunn, behov og forutsetninger har betydning for deres opplæringssituasjon. Du har en unik rolle i å møte samfunnsutfordringer som mobbing, trakassering, rasisme, sexisme og andre former for ekskludering i skolen. Masterprogrammet gjør deg i stand til å bedre kunne støtte, utfordre og legge til rette for barn og unge i særlig sårbare situasjoner, for å kunne skape gode læringsprosesser.
Spesialpedagogikk og sosialpedagogikk er nært forbundet som pedagogiske tradisjoner. Det er derfor lagt opp til 30 studiepoeng felles faginnhold.
Hvis du ønsker å utvikle din kompetanse i spesialpedagogisk arbeid i skolen oppfordres du til å velge studieretningen for spesialpedagogikk. Du som ønsker å utvikle din kompetanse i å fremme inkludering for alle elever og utvikle demokratiserende læringsprosesser i den ordinære opplæringen oppfordres til å velge retning for sosialpedagogikk.
Studieretningene har 30 studiepoeng fagspesifikt innhold. Begge studieretninger gir innblikk i utdanningsforskning og trening i å initiere kollegiale og institusjonelle prosesser for å styrke skolens evne til å ivareta alle elevers rett til utdanning, samt analysere resultater av egne prosjekter.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- kan bruke spesialpedagogiske og sosialpedagogiske perspektiver analytisk i pedagogisk praksis og forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har mangfoldig kunnskap om barn og unges ulike livsvilkår og hvordan skolen kan bidra til å styrke det enkelte barn i skole og samfunn
- forstår og kan reflektere over hvordan en som lærer kan tilrettelegge for at hele skolens elevmangfold kan inngå i trygge og utviklingsstøttende prosesser i samarbeid med foresatte og andre profesjoner som inngår i laget rundt barnet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utvikle kunnskap om inkludering og demokratisering i profesjonsutøvelse i skolen
- kan ta initiativ for å fremme deltagelse og kollektive opplevelser med mål om å forbedre skolen som en rettferdig og inkluderende institusjon
- kan bruke sin innsikt i barn og unges livssituasjon og lærerens handlekraft til å skape trygge og utviklingsstøttende relasjoner for alle barn og unge i skolen
- kan samarbeide med foresatte og andre profesjoner i laget rundt barnet for å ivareta barnets helhetlige læringsmiljø
- kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger, herunder gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med god forskningsetikk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan drøfte forskjellen mellom undervisningsprosesser som utgrenser elever og undervisningsprosesser som inkluderer alle elever
- kan bidra til å skape trygghet og verdsettelse av forskjellighet mellom mennesker i pedagogiske kontekster
- kan reflektere over pedagogiske dillemma i skjæringsfeltet mellom kunnskap, etikk og politikk
- kan bidra til pedagogisk nytenking og utvikling av inkluderende praksiser i lærerarbeid