Har du lurt på hvordan vi mennesker påvirker hverandre? Eller hvordan politiske institusjoner påvirker hverdagen din? Velger du femårig lektorutdanning i samfunnsfag, får du muligheten til å finne svar på slike spørsmål samtidig som du lærer hvordan du kan formidle nysgjerrigheten og kunnskapen din videre.
Lektorutdanning i samfunnsfag er et studieprogram som kombinerer lærerutdanning og mastergradsutdanning i sosiologi eller statsvitenskap. Programmet gir deg undervisningskompetanse i to fag, hvor det ene skal være enten statsvitenskap eller sosiologi. Det andre undervisningsfaget velger du fra en rekke anbefalte fag. Masteroppgaven skriver du innen ett av samfunnsfagene sosiologi eller statsvitenskap.
Hva handler fagene om?
I sosiologien er vi opptatt av menneskers samspill: Hvordan vi mennesker påvirker hverandre og hvordan vi som individer både former og formes av de fellesskapene vi er en del av. Du lærer om endringer i samfunnet og hvordan disse påvirker enkeltmenneskets valgmuligheter og handlinger.
Statsvitenskapen ser på hvordan politikk skapes, og hvilke konsekvenser den får. Studiet av konflikt og samarbeid i verdenssamfunnet står også sentralt. Statsvitenskapens oppgave er ikke bare å gjengi fakta om politiske forhold, men også gi innsikt i sammenhengen mellom disse.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
har inngående kjennskap til sentrale teorier og fagretninger innenfor sosiologi/statsvitenskap samt en bred oversikt over fagområdet og spesialisert innsikt i masteroppgavens tema
har omfattende kunnskap om sentrale trekk ved ulike sosiale institusjoner (ved fordypning i sosiologi)
har omfattende kunnskap om sentrale trekk ved politiske systemer (ved fordypning i statsvitenskap)
har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.-13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og - utvikling, samt kunnskap om samarbeid
har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelse, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen fagområdet for sitt valgte fag 2.
Ferdigheter
kan utvikle forskbare problemstillinger med utgangspunkt i faglitteraturen og aktuelle temaer
bruker samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder til å forstå, kritisk vurdere, og håndtere praktiske samfunnsproblemer
kan utføre selvstendig vitenskapelig planleggings-, utrednings- og forskningsarbeid i både privat og offentlig sektor
kan formidle vitenskapelig kunnskap i en akademisk og populærvitenskapelig form
kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling
kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning
kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglig vurdering etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
kan orientere seg i sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen sitt valgte fag 2.
Generell kompetanse
kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritiske gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap
kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn
kan bygge relasjoner og samarbeid med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen
kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
kan gjennomføre variert undervisning, formidle sentralt fagstoff og legge til rette for dybdelæring i valgte fag 2.
kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle egen kompetanse, bidra til nyskaping og til skolens faglige og organisatoriske utvikling