Læreryrket er et viktig og spennende yrke for deg som ønsker å kombinere din faglige interesse med arbeid med barn og ungdom. Målet er å utdanne lærere som kan vekke unge menneskers engasjement for læring og gi dem et positivt møte med geografifaget. Lektorstudiet gir solid fagkompetanse i to undervisningsfag og profesjonsfaglig kompetanse i pedagogikk og fagdidaktikk. Veiledet praksis i skolen er integrert i studieløpet. Studiet avsluttes med en masteroppgave. Arbeidet med masteroppgaven gir kandidaten erfaring med vitenskapelig arbeid og metode, og innsikt i hvordan kunnskap blir til. Dette gjør våre lektorkandidater i stand til å kunne fortsette utviklingen av egen fagkompetanse og undervisningspraksis, og til å bidra til forskningsbasert utvikling av skolens praksis.
Geografifaget er svært godt egnet til å forstå og analysere noen av vår tids viktigste utfordringer og muligheter knyttet til urbanisering, omstilling, migrasjon, miljøtrusler og effekter av klimaendringer. Kunnskap om planlegging og forvaltning, og ulike endringsprosesser i samfunnet er sentralt for å håndtere disse utfordringene. Geografi er et fag som fokuserer på samfunnets romlige organisering, og forholdet mellom mennesker og naturmiljøet. Det står også i en særstilling når det kommer til å forstå utfordringer knyttet til bærekraft og tiltak for å sikre ei bærekraftig framtid. Alle FNs 17 bærekraftmål blir berørt gjennom de geografifaglige emnene i studieprogrammet. Bærekraftig utvikling er også ett av de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020, og som geografilektor har man en unik mulighet til å jobbe spesielt med dette teamet.
Feltkurs
Geografifaget har en sterk feltarbeidstradisjon, og feltkurs inngår i mange av emnene som blir tilbudt. I tillegg til å lære geografiske metoder i praksis, er feltkurs viktig for å skape et godt studiemiljø, både faglig og sosialt. I løpet av det første året drar vi på feltkurs til flere steder i Midt-Norge, blant annet til Sør-Gjæslingan og Romsdalen. Bli med oss på feltkurs!
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
har avansert kunnskap om sentrale tema, begreper og problemstillinger innen geografifaget, og kan anvende kunnskapen i undervisning
har avansert kunnskap om geografifagets historie, egenart og plass i samfunnet
har inngående kunnskap om sentrale metodiske og analytiske tilnærminger brukt i geografifaget
har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.-13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og -utvikling, samt kunnskap om samarbeid
har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og om ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag.
har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen fagområdet for sitt valgte fag 2
Ferdigheter
kan gjennomføre et geografisk- eller geografididaktisk forskningsprosjekt på selvstendig og kritisk vis ved bruk av relevante teorier og metoder, inkludert feltmetodikk, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
kan formidle geografiske tenkemåter, -problemstillinger og –ideer til både allmenhet og eksperter, skriftlig, muntlig og ved hjelp av ulike visuelle fremstillinger
kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling
kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning
kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
kan orientere seg i sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen sitt valgte fag 2
Generell kompetanse
kan bidra til nyskaping og utvikling innenfor geografifaget, samt gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid
er bevisst på geografifagets allmenndannende og holdningsskapende rolle
kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap
kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn
kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen
kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
kan gjennomføre variert undervisning, formidle sentralt fagstoff og legge til rette for dybdelæring i valgte fag 2
kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle egen kompetanse, bidra til nyskaping og til skolens faglige og organisatoriske utvikling