Hva kan jeg bli?

Lektorutdanning i geografi for trinn 8 − 13

Hva kan du bli?

Med lektorutdanning kan du undervise på ungdomstrinn og i videregående skole. Som geografilærer vil du vekke unge menneskers engasjement og å gi dem et positivt møte med geografifaget.  

Undervisning i skolen  

Med fullført femårig lektorutdanning i geografi for trinn 8.-13. er man først og fremst kvalifisert som lærer i videregående skole og i grunnskolens ungdomstrinn. I grunnskolen kvalifiserer femårig lektorutdanning i geografi til å undervise i samfunnsfag fra 8.-10. årstrinn. Avhengig av hvilket fag som velges som fag 2 kvalifiserer utdanningen også til å undervise i andre fag i grunnskolen. I videregående skole kvalifiserer utdanningen til å undervise i fellesfaget geografi. Dette faget undervises i alle studieforberedende utdanningsprogram. Videre kvalifiserer utdanningen til å undervise i programfagene Samfunnsgeografi, Geofag 1, Geofag 2 og Geofag X. 

Som lærer har du innsikt i elevenes oppvekstmiljø og livssituasjon og kan tilpasse opplæringen til den enkelte elev. Du kan også samarbeide med foreldre/foresatte, bedrifter, etater, foreninger og andre som kan bidra til et godt og allsidig lærings- og oppvekstmiljø.

Andre muligheter utenfor skole og utdanning  

Kompetansen du får gjennom lektorutdanningen gjør deg attraktiv også utenfor skolen. Du vil være kvalifisert for yrker hvor det kreves fagkompetanse, pedagogisk kompetanse og formidlingsevne, for eksempel innenfor ledelse og kommunikasjon.  

Du kan for eksempel jobbe med

  • utredning, utvikling og kvalitetssikring hos fagorgan, læringssentre og departement
  • formidling og kommunikasjonsarbeid hos organisasjoner og museer
  • utvikling av læremidler og undervisningslitteratur i forlagsbransjen

Andre muligheter som geograf  

Med en lektorutdanning i geografi kan du også jobbe med planleggings- og utredningsoppgaver innenfor offentlig forvaltning og privat næringsliv, arbeid i interesseorganisasjoner og ledelsesoppgaver, slik som andre geografer.  

Som geograf har du en bred og relevant kompetanse som gjør deg godt egnet til et mangfold av arbeidsoppgaver i ulike sektorer, for eksempel areal- og samfunnsplanlegging, miljøforvaltning, regional utvikling, bistand og samferdsel.  

Geografer har gode evner til å arbeide på tvers av disipliner og fagmiljø. De er kjent for å ha et helhetsperspektiv, og dermed evne til å se aktuelle problemstillinger fra ulike sider. Geografer benytter både kvantitative og kvalitative metoder, i tillegg til spesielle geografiske metoder innen kartografi, geografiske informasjonssystemer (GIS) og fjernanalyse.

Studentintervju

Portrett av Ingrid Klakegg Bruflot

Legg inn en ekstra innsats i relasjoner i starten av året, så blir resten av året veldig fint

Navn: Ingrid Klakegg Bruflot
Utdanning/ studieprogram: Lektor i geografi (med årsstudium i kroppsøving og norsk)
Uteksaminert: 2017
Arbeider som: Lektor med tilleggsutdanning ved Ole Vig Videregående skole

Søk på alt som er mulig, og takke ja til det du får (også hvis det bare er en liten stilling). Så fort du har en fot innenfor er det gode muligheter for utvidet stilling.

Hva jobber du med?

Jeg underviser i geografi, kroppsøving og norsk for minoritetsspråklige elever.

Hva er det beste ved jobben din?

Uansett hvor klisjé det høres ut: Det beste ved jobben å skape gode relasjoner til elevene og å lære bort kunnskap jeg brenner for og har et stort engasjement for.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg søkte kun på jobber i nærheten av Trondheim, fordi samboeren min jobber her. Det var utlyst en stilling på Ole Vig med bare 10% geografi, denne søkte jeg på og fikk jobben. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle ta den, fordi det var en så liten stilling. Jeg valgte å si ja, og ta årsstudium i nordisk i tillegg. Jeg fikk fort litt mer prosent, og etter ett år var jeg så heldig at jeg fikk 100% fast jobb på denne skolen.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Lektorløpet i geografi har vist seg å være svært relevant for jobben min som geografilærer. Jeg har fått bruk for veldig mye av det jeg lærte på NTNU. Dette gjelder både faglig, men også det engasjementet for geografi som blir vist på institutt for geografi. Geografi er et lite fag i skolen, og gjennom lektorutdanningen lærte vi å kjempe for faget vårt. Dette har jeg tatt med meg inn i skolen, og jobber i dag blant annet med å få geofag som et programfag.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Jeg var, som sikker mange andre, spent på om jeg skulle få meg jobb. Jeg husker jeg gikk inn i en usikker vår og visste ikke hvordan høsten skulle bli. Mitt tips må være å søk på alt som er mulig, og takke ja til det du får (også hvis det bare er en liten stilling). Så fort du har en fot innenfor er det gode muligheter for utvidet stilling. Et annet tips til deg som skal bli lærer må være å snakke med elevene dine, bli kjent, se de, lytt til de, få tilbakemeldinger, gi gode tilbakemeldinger. Legg inn en ekstra innsats i relasjoner i starten av året, så blir resten av året veldig fint :) Lykke til!

Videre studier

Åpne emner

Åpne emner kan tas av alle som har studierett ved NTNU. Emnene har dagsaktuelle temaer og er svært relevante for deg som er interessert i skolerelevant tematikk. Flere av emnene har tematikk knyttet til fagfornyelsen. Emnene er på 7,5 studiepoeng, og gir en innføring i temaene.

Les mer om åpne emner

Etter et masterprogram er det mulig å ta en doktorgradsutdanning (ph.d.).

En ph.d. er det høyeste nivået for formell utdanning i Norge.

En doktorgrad fra NTNU kvalifiserer deg for ledende arbeid innen næringsliv, forvaltning, høyere utdanning og forskning.