Læringsutbytte – psykologi – arbeids- og organisasjonspsykologi – masterprogram – 2-årig – Trondheim
MENY
Psykologi – studieretning arbeids- og organisasjonspsykologi
Masterprogram, 2-årig, Trondheim
Psykologi – studieretning arbeids- og organisasjonspsykologi
– Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
En student som har fullført master i arbeids- og organisasjonspsykologi forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om psykologisk teori og forskning på områdene ledelse og arbeidsorganisering, psykososialt arbeidsmiljø, jobbengasjement og meningsfullt arbeid, endring, teamarbeid, kommunikasjon i og fra organisasjoner, helse i arbeidslivet og sikkerhet
- ha kunnskap om overordnete lover og regler som gjelder innenfor arbeidslivet
- ha kunnskap om etiske retningslinjer som gjelder psykologifaget
Ferdigheter
- kunne gjennomføre selvstendige kvantitative og kvalitative forsknings-, utrednings- og evalueringsprosjekt innenfor fagfeltet
- kunne gjennomføre intervensjoner, endringsprosesser og utviklingsarbeid i organisasjoner
- kunne gjennomføre teamtreningsopplegg
- kunne gjennomføre ulike test- og evalueringsmetoder som brukes innenfor arbeidslivet til rådgivning, seleksjon og human factors
- kunne tilrettelegge for et godt psykososialt arbeidsmiljø
- kunne gjennomføre en vurdering av intern og ekstern kommunikasjon i en bedrift
- kunne evaluere innføring, bruk og nytte av nye teknologiske løsninger
- kunne gjennomføre lederutvikling
Generell kompetanse
- ha kompetanse om hvordan man fra et psykologisk perspektiv kan bidra til et bedre arbeidsliv
- kunne analysere relevante problemstillinger om teorier og forskning innen arbeids- og organisasjonspsykologi
- ha høy grad av innsikt i test- og evalueringsmetoder som brukes innenfor fagfeltet arbeids- og organisasjonspsykologi
- ha kunnskap i vitenskapsteori og forskningsmetode slik at de kan kritisk vurdere og anvende kvalitativ og kvantitativ forskning innenfor fagfeltet
- kunne jobbe etter etiske retningslinjer for psykologifaget
- kunne evaluere kvalitet av egen praksis
- kunne gjennomføre og formidle skriftlig og muntlig resultater fra forsknings-, utrednings- og evalueringsprosjekter
- kunne bidra til nytenkning og innovasjon innenfor fagfeltet