Læringsmål - Tradisjonelt bygghåndverk - bachelorprogram - 4-årig - Trondheim
MENY
Tradisjonelt bygghandverk
Bachelorprogram 4-årig
Tradisjonelt bygghandverk
– Læringsutbytte
Tradisjonelt bygghåndverk og teknisk bygningsvern
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- har kunnskap om tradisjonelt bygghandverk generelt, og rollen det har i bygningsvernet og for å restaurere og oppgradere eksisterende bygninger
- har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av bruk av materialer, metoder og løsninger innenfor fagfeltet
- har kunnskaper om materialer, konstruksjoner, dokumentasjon og konservering og hvordan disse brukes i sitt handverksfag og innenfor bygningsvernet
- har kunnskap om kulturminnefeltets og handverkets historie, egenart og plass i samfunnet, og konsekvensene ved anvendelsen av restaureringsfagets og tradisjonshandverkets teknologi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sitt handverksfag, og relevante metoder og arbeidsmåter innenfor dette
Ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre selvstendig arbeid i tradisjonelt bygghandverk innen områda bygging av tømmerhus, bygging av stavkonstruksjoner og byggsnekring, fra uttak av tømmer til ferdig bygg/produkt
- kan bruke og vedlikeholde de vanligste tradisjonelle handverktøy for bygging av tømmerhus, bygging av stavkonstruksjoner og byggsnekring
- kan finne fram til og demonstrere/formidle faginnhold i tradisjonelt bygghandverk både gjennom praktisk arbeid og gjennom muntlig og skriftlig presentasjon
- kan kartlegge, dokumentere, vurdere og beskrive relevante skader på eksisterende bygninger og bygningsdeler som utgangspunkt for tiltak i restaureringsarbeid
Generell kompetanse
- kan finne og bruke litteratur, arkivmateriale og andre kilder som er relevant for fagområdet
- kan bidra til å utvikle fagområdet tradisjonelt bygghandverk
- kan utvikle sitt handverksfaglige nivå gjennom systematisk øving og samarbeid med fagfeller
- kan drøfte bygningsdokumentasjon, tilstandsvurdering og tiltak i en kulturminnefaglig kontekst"
- kan ha dialog med f.eks. arkitekter, bygningsingeniører, brukere om egnede tiltak for restaurering og oppgradering av eksisterende bygninger, basert på kunnskap om tradisjonshandverk og bygningsvern