Emne - Digital tvilling for bygd miljø - TVB4200
TVB4200 - Digital tvilling for bygd miljø
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Målet med emnet er å gi kunnskap og erfaring i hvordan informasjon kan etableres, forvaltes og brukes som en felles digital tvilling for å støtte en byggeprosess. Den digitale tvillingen skal dekke både tekniske og organisasjonsmessige aspekter, og skal brukes i hele byggeprosessen, fra planlegging, via prosjektering, bygging, drift/vedlikehold og til avvikling.
Emnet vil vise hvordan kunnskaper fra grunnleggende emner supplert med nye tema kan brukes til å etablere digital tvilling som støtter byggeprosesser, og er nyttig for alle involverte parter.
Prinsippene i ISO19650-familien av standarder, spesielt knytta til ulike typer krav (OIR, PIR, AIR) og ISO 19650-begrepet CDE (felles datamiljø/Common Data Environment), vil bli gjennomgått og brukt i emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studentene ha:
kunnskap om:
- hvordan identifisere oppgaver den digitale tvillingen skal være med å løse
- hvordan sette opp krav til digitale tvilling (bl.a. krav til datainnhold, prosess/beslutnings-støtte og brukerinvolvering/visualiseringer)
- identifisering og formulering av krav av ulike typer: OIR (organisasjonens krav), PIR (prosjektets krav) og AIR (byggverkets krav)
- hvordan identifiserte krav av ulike typer kan formuleres for bruk i digitale verktøy
- oversikt over aktuelle, tilgjengelige systemer
ferdigheter i
- tilrettelegging av verktøy som inngår i etablering, forvaltning og bruk av digitale tvillinger
- uttesting av samhandlings-løsninger for byggeprosesser
generell kompetanse
- analysere og evaluere brukerbehov og føringer ellers til støtteverktøy for samhandling
Læringsformer og aktiviteter
Kurset kan bli gitt som ledet selvstudium dersom det er mindre enn 6 oppmeldte studenter.
Emnet gjennomføres som komprimerte undervisningsmoduler/seminarer i starten og midtre del av vårsemesteret. Semesteret avsluttes med gruppebasert prosjektoppgave i samarbeid med ekstern partner.
Det legges opp til en kombinasjon av nettbasert undervisning, gruppediskusjoner, selvstudium og veiledning. Gjesteforelesninger fra aktuelle aktører i bransjen inngår.
Det legges stor vekt på diskusjoner og samarbeid mellom deltakerne og initiativ overfor næringen.
Aktuelle seminarer i første del av emnet (lista vil bli revidert ved studiestart):
- Krav til byggeprosjekter og dermed til digital tvilling (eier, bruker, utforende, offentlig), inklusive føringer til informasjonsforvaltning fra ISO19650-perspektivet
- Nødvendige komponenter i en digital tvilling (bl.a. design/dokumentasjon av byggverket, versjonshåndtering, validering, visualisering, simulering, autonomi)
- Presentasjon og vurdering av eksisterende (komersielle?) løsninger
- Informasjons-sikkerhetshåndtrering og kompetanse-behov for at en digitale tvilling skal fungere
Mer om vurdering
I arbeidene inngår:
- rapport fra innledende seminarer
- rapport fra avsluttende prosjektarbeid
Hovedleveransen er en tekst-basert rapport, som det er aktuelt å supplere med lenke til utvikla løsinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Bygg og infrastruktur (MIBYGG)
Bygg og infrastruktur (MTBYGG)
Anbefalte forkunnskaper
TVB4100 Inoformasjonsstrukturering for bygg- anleggs- og eiendomsbransjen
TVB4105 Geodata for byggeprosesser
TVB4110 Digital bygginformasjon
Kursmateriell
Oppgis ved oppstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Gjøvik
- Bygge- og anleggsteknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"