Emne - Statistiske og epidemiologiske metoder 1 - MH3023
MH3023 - Statistiske og epidemiologiske metoder 1
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | A |
Faglig innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring på masternivå i epidemiologi og et utvalg statistiske analysemetoder innenfor medisin og helsevitenskap. Det gjennomgås hvilke forskningsspørsmål som egner seg å besvare med ulike kvantitative metoder. Sentrale temaer inkluderer valg av studiedesign, feilkilder i kvantitativ forskning, beskrivende statistikk, anvendelse av vanlig brukte statistiske metoder for sammenligninger og sammenhenger, samt kritisk lesning og vurdering. Det legges vekt på å gi studentene praktisk erfaring i ulike aspekt knyttet til gjennomføring av kvantitative studier, med spesiell vekt på design, analyse, samt tolkning og presentasjon av resultater.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten ha inngående kunnskap om:
- Epidemiologiske og kliniske studiedesign, og deres styrker og svakheter og egnethet for Ulike forskningsspørsmål
- Kunnskap om mål på sykdomsforekomst og årsakssammenhenger
- Tilfeldig feil
- Beskrivelse av kategoriske og kontinuerlige data
- Analyser av ett og to utvalg for både kategoriske og kontinuerlige data
I tillegg skal studentene ha kunnskap om:
- Systematisk feil som konfundering, seleksjonsbias og målefeil
- Regresjonsanalyser av kategoriske og kontinuerlige data
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Beregne og fortolke mål på sykdoms-forekomst og årsakssammenhenger
- Identifisere ulike studiedesign i forskningsartikler og beskrive deres fordeler og ulemper
- Identifisere ulike kilder til systematiske feil
- Velge oppsummerende mål og grafisk fremstilling av kvantitative data
- Gjennomføre analyser av kategoriske og kontinuerlige data ved hjelp av oppgitt syntaks til bruk i statistikkprogram
- Tolke analyser av kategoriske og kontinuerlige data
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Lese og gjøre en enkel kritisk vurdering av artikler som benytter kvantitative metoder og nyttiggjøre seg kunnskap fra kvantitative studier
- Forstå presentasjon av statistiske analyser og fortolke resultater i forskningslitteratur
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en kvantitativ studie under veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Kurset skal først og fremst være anvendt og fokusere på fortolkning av analyser, med mindre fokus på formler og beregninger. Temaer kan introduseres kort før studentene gjør praktiske øvelser med ferdig syntaks (primært benyttes .do-filer i Stata, men SPSS syntax kan presenteres ved behov).
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjente øvingsaktiviteter
Mer om vurdering
En obligatorisk øving bestående av evaluering og tolkning av resultater fra en forskningsartikkel, må være godkjent for å gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenning. Bokstavkarakter.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Aldring og eldres helse (SPVIDAEHS)
Avansert klinisk allmennsykepleie (MAKALLMSP)
Avansert sykepleie (SPVAKSPL)
Diverse studier - Fakultet for medisin og helsevitenskap (EMNE/MH)
Farmasi (MFARMASI)
Folkehelse (MFHLS)
Global Health (MSPUHE)
Helseinformatikk (MHI)
Helseledelse (MHLED)
Helsesykepleie (MHELSP)
Jordmorfag (MJORDMOR)
Kardiologisk sykepleie (SPVKAR)
Klinisk helsevitenskap (MKLIHEL)
Klinisk sykepleie (MKLISP)
MH - Felles metodeemner på masternivå (MHMETODE-H)
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Medisinsk bildeteknologi (MMEDBT)
Medisinstudiet (CMED)
Molecular Medicine (MSMOLMED)
Neuroscience (MSNEUR)
Physical Activity and Health (MSPAHE)
Psykisk helse (MPHLS)
Forkunnskapskrav
Fullført bachelor eller tilsvarende
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund , Gjøvik , Trondheim
- Helsevitenskap
- Samfunnsmedisin
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"