Emne - Kvalitative metoder 2 - MH3014
MH3014 - Kvalitative metoder 2
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet forutsetter grunnleggende kunnskap om kvalitative metoder. Emnet gir en fordypning i kvalitative metoder som er relevant for medisin og helsevitenskap. Hovedfokus er på sammenhengen mellom mål, design, datainnsamling og analytisk tilnærming. Læringsaktivitetene omhandler spesielt analyser, fremstilling av resultater, og vurdering av kvalitet og forskningsetikk. Det vil bli undervist i flere analytiske tilnærminger og hvordan analyser konkret gjøres innenfor disse tilnærmingene.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten
- Ha inngående kunnskap om styrker og svakheter ved ulike tilnærminger til kvalitativ forskning
- Ha inngående kunnskap om ulike kvalitetskriterier for vurdering av kvalitative studier
- Kjenne til forskjellen mellom induktivt, abduktivt og deduktivt design og analyse, og hvordan disse brukes i utforming av en kvalitativ studie.
- Har inngående kunnskap om hvilke temaer som tas opp i diskusjon av metode i artikler fra kvalitative studier
- Ha inngående kunnskap om forskningsetiske forhold i kvalitativ forskning
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Anvende sin kunnskap om styrker og svakheter ved ulike kvalitative metoder i gjennomføring av en kvalitativ studie
- Vurdere egnetheten til ulike kvalitative datainnsamlingsmetoder for ulike forskningsspørsmål
- Gjennomføre analyser basert på ulike analytiske tilnærminger
- Gjøre kritiske forskningsetiske vurderinger for kvalitative studier
- Diskutere styrker og svakheter av metodiske valg for ulike tilnærminger til kvalitativ forskning
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Gjøre en grundig kritisk vurdering av artikler som benytter kvalitative metoder
- Anvende uttrykksformer og terminologi fra flere kvalitative forskningstradisjoner og være i stand til å identifisere likheter og ulikheter mellom dem
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre en kvalitativ studie
- Kommunisere om kvalitative forskningsmetoder med spesialister på eget fagfelt
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvinger, gruppearbeid og seminar
Obligatoriske aktiviteter
- Heldagsseminar med presentasjon
Mer om vurdering
Det kreves godkjent øvingsaktivitet med obligatorisk oppmøte på heldagsseminar på angitt dato for å få karakter i emnet. Før seminaret må hver student levere et utkast til semesteroppgave etter nærmere oppgitt beskrivelse. Deltakelse i seminaret inkluderer å legge fram eget arbeid samt kommentere på andre studenters arbeid.
Godkjent obligatorisk aktivitet er kun gyldig i samme semester som aktiviteten gjennomføres, og må gjennomføres på nytt ved gjentak av eksamen.
Eksamen er innlevert semesteroppgave som gis bokstavkarakter.
Tillatte hjelpemidler: Kode G: Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Alle kalkulatorer tillatt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Aldring og eldres helse (SPVIDAEHS)
Avansert klinisk allmennsykepleie (MAKALLMSP)
Avansert sykepleie (SPVAKSPL)
Diverse studier - Fakultet for medisin og helsevitenskap (EMNE/MH)
Farmasi (MFARMASI)
Folkehelse (MFHLS)
Global Health (MSPUHE)
Helseinformatikk (MHI)
Helseledelse (MHLED)
Helsesykepleie (MHELSP)
Jordmorfag (MJORDMOR)
Kardiologisk sykepleie (SPVKAR)
Klinisk helsevitenskap (MKLIHEL)
Klinisk sykepleie (MKLISP)
MH - Felles metodeemner på masternivå (MHMETODE-H)
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Medisinsk bildeteknologi (MMEDBT)
Medisinstudiet (CMED)
Molecular Medicine (MSMOLMED)
Neuroscience (MSNEUR)
Physical Activity and Health (MSPAHE)
Psykisk helse (MPHLS)
Anbefalte forkunnskaper
Emnet forutsetter grunnleggende kunnskap om kvalitative forskningsmetoder, tilsvarende læringsutbyttet i MH3011/MH3012/MH3013.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Ålesund , Gjøvik , Trondheim
- Helsevitenskap
- Samfunnsmedisin
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"