course-details-portlet

MH3011 - Kvalitative metoder 1

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer E

Faglig innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative metoder på masternivå med vekt på tilnærminger i bruk innenfor medisin og helsevitenskap. Sentrale tema inkluderer design, utvalg, datainnsamling, analysering, rapportering, forskningsetikk og kvalitetsvurdering av kvalitative studier. Det legges vekt på hvilke forskningsspørsmål som egner seg å besvare med kvalitative metoder. Studentene gis praktisk erfaring i gjennomføring av kvalitative studier, med spesiell vekt på design, datainnsamling, analyse og resultatpresentasjon. Datainnsamling vil omfatte individuelle- og gruppe-intervju, observasjon og dokumenter. Analyse vektlegger det som er fellestrekk og ulikheter ved ulike tilnærminger for å gi grunnlag for å forstå og vurdere ulike analytiske tilnærminger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført og bestått emnet har studenten

  • Inngående kunnskap om kvalitative forskningsmetoders historie, egenart og kunnskapsteoretiske forankring
  • Kjennskap til styrker og svakheter ved ulike kvalitative metoder
  • Inngående kunnskap om gyldighet (validitet) og pålitelighet (reliabilitet) i kvalitative studier
  • Kjennskap til de vanlige forskningsetiske prinsippene og inngående kunnskap om forskningsetiske forhold i kvalitativ forskning
  • Kunnskap om hvordan en protokoll for kvalitative studier kan utformes
  • Kunnskap om hvordan man gjøre en enkel kritisk vurdering av oversiktsartikler (review) som inkluderer kvalitative studier

Ferdigheter

Etter å ha fullført og bestått emnet kan studenten:

  • Anvende sin kunnskap om styrker og svakheter ved ulike kvalitative metoder i planlegging av en kvalitativ studie
  • Samle inn kvalitative data på ulike måter
  • Analysere og presentere resultatene til en kvalitativ studie
  • Gjøre vanlige forskningsetiske vurderinger for kvalitative studier
  • Presentere en vurdering av styrker og svakheter av vanlige metodiske valg

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått emnet kan studenten:

  • Lese og gjøre en enkel kritisk vurdering av artikler som benytter kvalitative metoder og nyttiggjøre seg kunnskap fra kvalitative studier
  • Beherske vanlige uttrykksformer og terminologi som benyttes i kvalitativ forskning
  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kvalitativ metode for å planlegge en kvalitativ studie under veiledning
  • Formidle hva kvalitative metoder er til allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsaktivitetene består av forelesninger, gruppebaserte øvinger inkludert en obligatorisk kursoppgave, og framføring av og tilbakemelding på øvingene i større grupper. På dager med timeplanfestet undervisning er det veksling mellom forelesninger, arbeid med øvinger i grupper og gjennomgang av øvinger. Det vil også være arbeid med øvingene mellom dager med timeplanfestet undervisning. En øving er å gi tilbakemelding på andre gruppers obligatirske kursoppgave. Arbeidet i gruppene er selvorganisert.

Obligatoriske aktiviteter

  • Kursoppgave - Obligatorisk gruppebasert skriftlig øving

Mer om vurdering

Den obligatoriske gruppebaserte kursoppgaven (oblig 1) er gjennomføring av en enkel kvalitativ studie med datainnsamling, analyse av innsamlede data, og en skriftlig presentasjon av metode, resultat og metodediskusjon utformet som en vitenskapelig artikkel. Det kreves at obligatorisk kursoppgave er godkjent før man får gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenning. Det er skoleeksamen og det gis bokstavkarakter. Det er ikke tillatt med hjelpemidler på eksamen (Kode E: Ingen hjelpemidler er tillatt).

Forkunnskapskrav

Fullført bachelor eller tilsvarende.

Kursmateriell

Innføringsbok i kvalitative metoder som opplyses ved start, kompendium med utfyllende materiale og lysbilder brukt i forelesningene.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Ålesund , Gjøvik , Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Samfunnsmedisin
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 11.10.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
G132 Gnisten/Fagskolen 37
G317 Gnisten/Fagskolen 1
C218 Ankeret/Hovedbygget 25
M433-Eksamensrom 4.etg Mustad, Inngang A 80
SL310 blå sone Sluppenvegen 14 36
SL274 Sluppenvegen 14 0
SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 46
SL310 lilla sone Sluppenvegen 14 67
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU