Hva er barndom? Hvordan lærer vi? Hva er oppdragelse? Hva er en god skole? Spørsmålene må sees i sammenheng med tida vi lever i. Pedagogikk handler om læring i samspill mellom menneske, miljø og samfunn, i en verden i endring.
Innenfor pedagogikken studerer du temaer som oppdragelse, læring, undervisning og utdanning fra en filosofisk, historisk, psykologisk, statsvitenskapelig og sosiologisk synsvinkel. Gjennom bachelorprogrammet i pedagogikk skal du bli i stand til å analysere, forstå, vurdere og videreutvikle læring, oppdragelse og opplæringsprosesser, enten det er i familien og nærmiljøet, barnehage, skole eller arbeidsliv for øvrig. Aktuelle temaer er pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi, undervisningsteori, utdanningshistorie, pedagogikk i samfunnsperspektiv, mediepedagogikk og mediekompetanse. I tillegg får du mulighet til å gjennomføre et prosjektemne hvor du fordyper deg i et tema etter eget valg, praktiserer aktive arbeidsformer, og lærer å framstille og formidle resultater.
Hvorfor velge pedagogikk?
Pedagogikk passer for deg som vil forstå og legge til rette for læring og utvikling hos barn, unge og voksne.
Eksempel på aktuelle temaer i pedagogikken:
atferdsvansker
selvoppfatning
lek som kommunikasjon og tenkemåte
sosiale og emosjonelle problemer
barn og Internett
ungdom og voldsvideoer
mobbing og selvoppfatning
sammenhenger mellom mental helse, vennskap og sosiale nettverk
læringsaktiviteter i bedriftsnettverk
vennskapsrelasjoner mellom barn og ungdom
Andre aktuelle tema er:
oppdragelse i dagens samfunn
bruk av IKT i læring
nye undervisningsformer i skolen
utdanningspolitikk
utvikling av lese- og skriveferdigheter hos grunnskolebarn
konsultasjons- og veiledningspedagogikk
pedagogiske analyser av skolebygg, skolegårder og fysisk miljø for barn
kjønnsforskjeller i skole og utdanning
pedagogisk utviklingsarbeid i skolen
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
har kunnskap om og forståelse for pedagogikkens grunnleggende begreper og fagområdets tradisjoner og egenart
har bred kunnskap om og forståelse for sentrale problemstillinger, teoretiske innfallsvinkler og metodiske tilnærminger i pedagogikk
har kunnskap om teorier, sentrale temaer og problemstillinger innenfor det pedagogiske fagfeltet
kjenner til forskning- og utviklingsarbeid innenfor det pedagogiske fagfeltet
Ferdigheter
kan skape oversikt og trekke ut essenser fra store og komplekse tekster
kan søke, behandle og vurdere faglig kunnskap og informasjon kritisk
kan anvende faglig kunnskap på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger, gjennom å formulere og avgrense en problemstilling, relatere den til faglig kunnskap og litteratur, samt belyse den på en metodisk relevant måte
Generell kompetanse
kan formidle sentral faglig kunnskap, informasjon, teorier, ideer, problemstillinger og løsninger innenfor det pedagogiske fagfeltet både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
kan analysere pedagogisk fagstoff og trekke egne slutninger
kan oppdatere seg om sentral kunnskap innen fagområdet pedagogikk, samt planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og mindre prosjekter som strekker seg over tid
kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor det pedagogiske fagfeltet
Overordnet læringsmål
En bachelorkandidat fra SU-fakultetet ved NTNU har tilegnet seg teoretisk kunnskap og metodiske og kommunikative ferdigheter. Dette gjør kandidaten i stand til å arbeide selvstendig, kritisk og analytisk med ulike typer oppgaver. Kandidaten kan tilegne seg ny kunnskap, kritisk vurdere teorier og forskningsresultater, og er kvalifisert for oppgaver og utfordringer i et variert spekter av roller i yrkesliv og samfunnsliv forøvrig. Etter fullført bachelorgrad har kandidaten faglige og metodiske forutsetninger for å gjennomføre et masterstudium innenfor samme fagområde, eller annet studium med bachelorgraden som godkjent opptaksgrunnlag.