Instrumentalpedagogikk - Bachelor utøvende musikk
Musikkpedagog
Musikkpedagog
Praktisk-pedagogisk utdanning på deltid over to år inngikk i det fireårige bachelorprogrammet i utøvende musikk for kull som gikk inn i sitt tredje studieår, fram til og med høst 2023. NTNU har satt opptaket til sitt tilbud på pause, og Institutt for musikk samarbeidet derfor i opptaket 2021, 2022 og 2023 med Norges musikkhøgskole (NMH) om et slikt tilbud, som også søkere med fullført bachelor i utøvende musikk kunne søke opptak til, organisert gjennom NMH, men med studiested Trondheim. Fra høsten 2024 av vil det ved NTNU kun bli mulighet til å ta PPU for utøvende musikk som ettårig løp etter fullført grad.
Har du spørsmål om dette, ta kontakt.
Spørsmål om opptak og organisering:
Karen Riis
Spørsmål om faglig innhold:
Elin Angelo
Musikkpedagog
Musikkpedagog
Som ferdigutdannet musiker, viser statistikken at det er minst 80% sjanse for at du kommer til å ta på deg undervisningsarbeid. For sangere, gitarister og pianister er andelen enda høyere. Ved Institutt for musikk planlegger vi for dette, gjennom praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
Praktisk-pedagogisk utdanning kvalifiserer deg til å jobbe som lærer innen ditt fagområde på videregående skole, i grunnskolen (5. - 10. trinn) og i kulturskole.
Om praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i utøvende musikk
Praktisk-pedagogisk utdanning
- gir deg bred musikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse
- gjør deg til en dyktig instrumental-/vokallærer
- er praktisk
- er relevant
- øker din selvinnsikt og refleksjonsevne
- styrker din kommunikasjonsevne
- gjør deg til en mer reflektert musiker
PPU-studiet har praksis, seminarer og undervisning for studenter på klassisk sammen med jazz- og kirkemusikkstudenter som tar studiet som påbygning etter fullført bachelor. Studentaktive tilnærminger og kritisk tenkning er i fokus.
PPU består av 30 studiepoeng Instrumentaldidaktikk, 30 studiepoeng Pedagogikk og 100 timer praksis.
I instrumentaldidaktikken møter du blant annet:
- Lærestoff og metoder for instrumental- og vokalopplæring
- Repertoar for begynner- til viderekomment nivå
- Metoder for utvikling av gehør og notasjonsforståelse
- Metoder for innstudering og øving
- Gruppeundervisningsmetodikk
- Innhold og undervisningsmetoder tilpasset instrumental/-vokalopplæring i musikklinjer og kulturskoler
- Ensemblemetodikk og bandkurs
- Didaktikk for allmenn musikkopplæring og blandede ensembler/grupper
Lærerne i vokal-/instrumentaldidaktikk er blant de aller mest erfarne i landsdelen.
Praksis i studiet
Praksisplassene er Trondheim kommunale kulturskole (TKK), grunnskoler i Trondheim og musikklinjene ved
- Heimdal videregående skole
- Trondheim Katedralskole
- Orkdal videregående skole
- Ole Viig videregående skole
- Jazzlinja ved Sund folkehøgskole
- Toneheim folkehøgskole
I tillegg kan du få praksis gjennom
- Høyere musikkutdanning
- Korps og kor, jazzfestivaler, Den norske kirke, musikkprosjekter
- Egne elever
- Inntakskommisjonene ved Institutt for musikk
I praksisperiodene får du trene i ulike undervisningssituasjoner, prøve ut idéer og møte interesserte elever, hele tiden under veiledning av erfarne lærere. Dette utvikler dine kommunikasjonsevner.
Kanskje vil du ha praksisundervisning ved den musikklinja du selv gikk en gang? Hver enkelt student følges opp individuelt, samtidig som vi vektlegger betydningen av læring i fellesskapene.
PPU-tilbudet ved NTNU for årskull fram til 2023/2024 følger NMHs studieplan og i denne kan du lese om pedagogikkdelen
Musikkpedagogikkfaget omhandler hvordan oppdragelse og undervisning kan bidra til elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
Kunnskap om skolen/kulturskolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon står sentralt. Det samme gjør utvikling av læreridentitet, profesjonsetikk og læringsteorier. Studenten skal ruste seg til å legitimere betydningen av musikkpedagogisk virksomhet og kritisk kunne analysere de utfordringer samfunn, kultur, livssyn og politikk representerer for lærerrollen og opplæringsvirksomheten. Gjennom arbeid med faget skal studentene utvikle relasjonelle ferdigheter på en slik måte at de er i stand til å bygge et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø og møte elever, foresatte og kolleger med faglig og mellommenneskelig kompetanse.
Innhold:
• Lærerrollen – musikkpedagogens yrkesliv.
• Generell didaktikk.
• Barn og unges læring og utvikling.
• Skole, kultur og samfunn.
• Musikkpedagogisk grunnlagstenkning.
Du kan lese emnebeskrivelsen i sin helhet hos NMH
Opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Mer om opptakskrav og søknadfrister til PPU finner du på studieprogrammets nettsider
Vil du vite mer?
Kontakt oss: