Opplæringsplan
Intern plan for opplæring som lærling/lærekandidat ved NTNU
Intern plan for opplæring som lærling/lærekandidat ved NTNU
Intern plan for opplæring som lærling/lærekandidat ved NTNU tekst
Læreplanen i hvert enkelt lærefag legges til grunn for hovedaktiviteter i arbeidsdagen. Slik den foreligger gjelder dette fag som følger hovedmodellen 2+2 år.
For fag med 18 måneder læretid blir denne planen inndelt som følger:
- Første halvår = Første halvår
- Andre og tredje halvår = Andre halvår
- Fjerde halvår = Tredje halvår
Informasjon
Halvårssamtale: Minst en gang hvert halvår skal faglig leder sammen med opplæringskontoret gjennomføre en samtale med lærlingen om lærlingens faglige utvikling. Bedriften forplikter seg til å gjennomføre og dokumentere en vurdering av lærlingen/lærekandidaten minimum en gang i halvåret. Underveisvurderingen skal altså både gi god tilbakemelding om hvor lærlingen er i sin læring, og gi råd om videre læring.
Fortløpende vurdering: Det meste av underveisvurderingen skjer mens lærlingen og instruktører utfører daglige oppgaver. Lærlingen har rett til jevnlige samtaler om faglig, sosial og annen utvikling.
I hver halvårssamtale er det fokus på måloppnåelsen i de ulike kompetansemålene målt opp mot lokale vurderingskriterier:
- Ikke fått opplæring
- Begynnende måloppnåelse: Trenger mere opplæring, mangelfull dokumentasjon.
- Middels måloppnåelse: Løser oppgaven på en tilfredsstillende måte, men ikke selvstendig nok og har manglende forståelse for hvorfor. Bruk av faktisk tid sett mot estimert tid avviker. God/normal dokumentasjon.
- Høy måloppnåelse: Kvaliteten på arbeidet er slik man forventer av en nyutdannet fagarbeider. Kandidaten kan forklare/lære andre om hvorfor. Svært godt dokumentert.
I tillegg til denne planen skal lærlingen/lærekandidaten fortløpende og gjennom hele læreforholdet dokumentere sin opplæring i den digitale læringsplattformen OLKWEB. Lærlingenes dokument «Dokumentasjon av arbeidsoppgaver» kan brukes som mal for dokumentering.
Målet med planen er:
- å vise sammenhengen mellom kompetansemålene i læreplanen og arbeidsoppgavene i bedriften.
- å sikre opplæring i alle kompetansemålene i læreplanen.
- gi lærlingene mulighet til å involvere seg i og følge opp sin egen opplæring.
- om mulig å tidfeste gjennomføring av opplæring.
- å få en oversikt over halvårssamtaler og vurderingssamtaler, kurs, tester osv.
- å gjøre læretiden forutsigbar og systematisk for lærling/lærekandidat og bedrift.
Årshjul
Årshjul
For lærling
Bli kjent med:
- arbeidsplassen (lokalt institutt/avdeling/seksjon/verksted/lab)
- arbeidsoppgaver
- kollegaer
- Opplæringskontoret
- NTNU
Fokusere på skriftlige og muntlige norskkunnskaper
For arbeidssted
- Lokale HMS-kurs for ansatte (f.eks. for ansatte ved verksted/laboratorier).
- Førstehjelpskurs
- Arrangementer/prosjekter/oppdrag/produksjon/arbeidsoppgaver o.l. som lærlingen skal ha opplæring i, og delta på.
- Læringsfokus og relevante kompetansemål i læreplanen.
For Opplæringskontoret
- I løpet av de første ukene etter oppstart: Kommer på besøk til lærlingen for å bli kjent, se arbeidsplass, gjennomgang av arbeidsavtale.
- September (første arbeidsdag): Arrangerer oppstartsamling for alle 1.års lærlinger/lærekandidater.
- November/desember: Juleavslutning for alle lærlinger/lærekandidater.
For lærling
- Digitalt HMS-kurs
Pålogging DFØs læringsplattform: Første gang registrerer du ny bruker ved å klikke på «Registrer deg». - Oppmelding: 15. januar–1. februar (Eksamen: april/mai/juni): Oppmelding til våreksamen sendes inn på Privatist for de som har manglende fag. Opplæringskontoret og arbeidssted kan være behjelpelige med dette.
- Dato, tid og sted for eksamener blir kunngjort på PrivatistWeb 20. mars (vår) og 20. oktober (høst).
- Lærling har ansvar for å sjekke dato, tid og sted for sine eksamener. Det er ikke mulig å endre tid og sted for eksamen.
For arbeidssted
- Faglige kurs for noen lærefag (f.eks. traverskrankurs, vekterkurs, Får Walter lov?, Den gylne pennen, Grunnleggende informasjonssikkerhet).
- Arrangementer/prosjekter/oppdrag/produksjon/arbeidsoppgaver o.l. som lærlingen skal ha opplæring i, og delta på.
- Læringsfokus og relevante kompetansemål i læreplanen.
For Opplæringskontoret
Februar/mars: Halvårssamtale: Gjennomgang av faglig og annen utvikling av lærling/lærekandidat.
Vår: Orientering og informasjon om søknad til Erasmus+ (søknad sendes til opplæringskontoret).
For lærling
- For lærlinger i service- og administrasjonsfaget: Digitalt økonomikurs
Pålogging DFØs læringsplattform: Første gang registrerer du ny bruker ved å klikke på «Registrer deg». - Oppmelding 1.–15. september (Eksamen: november/desember): Oppmelding til høsteksamen sendes inn på Privatist for de som har manglende fag. Opplæringskontoret og arbeidssted kan være behjelpelige med dette.
- Dato, tid og sted for eksamener blir kunngjort på PrivatistWeb 20. mars (vår) og 20. oktober (høst).
- Lærling har ansvar for å sjekke dato, tid og sted for sine eksamener. Det er ikke mulig å endre tid og sted for eksamen.
Arbeidssted
- For lærlinger i service- og administrasjonsfaget: Innføring i budsjett og økonomi ved lokal HR.
- Arrangementer/prosjekter/oppdrag/produksjon/arbeidsoppgaver o.l. som lærlingen skal ha opplæring i, og delta på.
- Læringsfokus og relevante kompetansemål i læreplanen.
Opplærings-kontoret
- August/september/oktober: Halvårssamtale
- Januar (2 arb.dager): Samling for alle lærlinger/lærekandidater, samlingen gjennomføres i Trondheim.
- Høst (evt. tidlig på nyåret): Utveksling gjennom Erasmus+.
- November/desember: Juleavslutning for alle.
Lærling
Er det deler av faget/relevante arbeidsoppgaver lærlingen selv ønsker å fordype seg litt i?
Tidligst 3 mnd før konstraktslutt: Gjennomføring av fag-/svenneprøve
Arbeidssted
- Prøvefagprøver
- Arrangementer/prosjekter/oppdrag/produksjon/arbeidsoppgaver o.l. som lærlingen skal ha opplæring i, og delta på.
- Læringsfokus og relevante kompetansemål i læreplanen.
Opplærings-kontoret
Februar/mars: Halvårssamtale
Under siste halvårssamtale: Oppmelding til fag-/svenneprøve.
Kurs og arbeidsoppgaver
Kurs og arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgaver skal knyttes til kompetansemålene i læreplanen. Beskrivelsen kan gjerne være kompetansemål(ene), som passer til den konkrete arbeidsoppgaven, samt konkretisering av disse.
Gjeldende læreplan brukes under hele læretida. Her finner du alle læreplanene.
I noen lærebedrifter er det helt vanlig å gi tilbud om kurs til egne medarbeidere/lærlinger. Kursene kan være interne eller eksterne. Informasjon om interne kurs. Mange enheter har egne opplærings- og kompetanseutviklingstiltak eller nettverk for sine medarbeidere og fagområder. Følg med i relevante kanaler for ditt område.
Temaer som blir tatt opp på oppstartsamlingen for førsteårs lærlinger/lærekandidater:
- Bruken av digital opplæringsplattform, Olkweb.
- Rutiner for dokumentasjon av opplæring – mal utarbeidet av lærlingene.
- Opplæring i bruk av selvbetjeningsportalen.
- Mellom-menneskelig samspill på arbeidsplassen i lys av lov og avtaleverk.
- Gjennomgang av læreplanen.
- Fagorganisering – også for lærlinger/lærekandidater.
- Forventinger til læretiden, plikter og rettigheter, fra lærling og NTNU.
- Informasjon om utvekslingsmuligheter gjennom Erasmus+.
- Presentasjon av komiteen for sosiale arrangementer for lærlinger ved NTNU, også kalt Den Morsomme Komite.
Temaer som blir tatt opp på todagers samlingen for alle lærlinger/lærekandidater:
- Lover og forskrifter for HMS
- Systematisk HMS-arbeid
- Psykososialt arbeidsmiljø
- Sikkerhet og beredskap ved NTNU
- Fysisk arbeidsmiljø
- Psykisk helse for lærlinger
- Erfaringsdeling
- Tilbakemeldinger og innspill fra lærlingene
- Erfaringer og bruk av OLKWEB
Kontakt
Kontakt
E-post: kontakt@olk.ntnu.no
Besøksadresse: Sverres gate 12
Campus Kalvskinnet
Postadresse:
NTNU, HR- og HMS-avdelingen v/opplæringskontoret
7491 Trondheim
Kontaktpersonar:
Eirik Granaas: 913 52 788
Hanne Vik Børseth: 480 05 201
Anette Therese Haugen: 950 74 224