Strategistoff

Notiser om strategiprosessen

Foto innendørs, ovenfra over høyt lokale med mange trapper og fargerikt interiør. Foto: NTNU

Bør visjon og verdier separeres fra strategien?

Den 11. september var det et arbeidsmøte i det nyåpende bygget Helgasetr. Det ble også tatt til orde for å separere strategien fra verdiene og visjonen «kunnskap for en bedre verden» da disse representerer både identitet og noe mer varig enn et strategidokument. Styremedlemene drøftet også hvorvidt den nye strategien bør vare i åtte eller ti år. I tillegg bidro forsvarsjefen med et separet innlegg om forsvarssamarbeid i UH-sektoren.
Dato: 11.09.24
Gruppe av mennesker som har stilt seg opp for å bli tatt bilde av. Foto: NTNU

Hvordan utvikler vi kompetansemotoren i Gjøvik?

«Vi må tørre å ta større plass, og vise frem de gode kunnskapsmiljøene!» Dette var en av utfordringene NTNU fikk fra våre partnere da vi inviterte til innspillsmøte for ny strategi på Gjøvik den 26. september. I salen var rundt førti representanter fra forsvaret, helsesektor, næringsliv og offentlig sektor. De fikk muligheten til å belyse hvilke utfordringer og muligheter regionen står ovenfor, og utfordre NTNU på hvilke ambisjoner vi bør ha, og hvordan vi bør jobbe sammen for å løse regionens utfordringer og muligheter.
Dato: 26.09.24.
Personer som sitter rundt bord og diskuterer. Foto: NTNU

Ny nettside for strategiprosessen lansert

Arbeidet med en ny strategi er i gang ved universitetet. I den forbindelse har sekretariatet for strategiprosessen laget en nettside som skal gi oppdatert informasjon om strategiprosessen. Det er også mulig å legge inn kommentarer og innspill i et eget svarskjema.
Dato: 13.08.24
Mennesker som debatterer på en scene ved Dokkhuset. Foto: NTNU

Debatt om visjon og verdier for NTNU

På Dokkhuset ble det invitert til en større samtale om visjonen og verdiene til NTNU. Bør vi endre visjonen "kunnskap for en bedre verden" eller vil den stå seg inn i neste strategiperiode? Debatten på Dokkhuset var i spennet: Hva kan vi lære av "slagordene" til andre universiteter, til enighet om at visjonen har ambisjoner og gir identitet til NTNUere, til hvordan kan universitetet jobbe med å la visjonen prege utdanningen til kandidater som går ut i arbeidslivet
Dato: 02.09.2024
Samtale mellom flere mennesker. Foto: NTNU

Store forventninger til NTNUs strategi

Næringsminister Cecilie Myrseth var én av deltakerne da en rekke av NTNUs samarbeidspartnere møttes i Rådssalen på Gløshaugen for å gi innspill til det videre arbeidet med NTNUs strategi. Blant annet kom Trondheims ordfører Kent Ranum, Marte Løvik fra NHO Trøndelag og Karin Espelund fra Museene i Sør-Trøndelag med tanker og forventinger om hva fremtidens NTNU bør foksuere på.
Dato: 22.08.24
Ansatte, tillitsvalgte og aktører fra lokalt arbeidsliv i samtale om NTNUs strategiarbeid

Sparker i gang med innspill fra arbeidslivet i Ålesund

Konstituert rektor Tor Grade startet strategiprosessen med en workshop ved NTNU i Ålesund. Her ønsket han å få innspill og tilbakemeldinger fra lokalt og regionalt arbeidsliv på NTNUs rolle i regionen de neste årene.
-Det var mange gode samtaler med lokale aktører. Det er tydelig at mange bryr seg om NTNU, sa konstituert rektor Grande som var fornøyd med den første workshoppen.
Dato: 11.04.24
Konstituert rektor holder sin tale på Oppdal. Foto: NTNU

«Vi skal få det beste ut av hverandre»

I talen til konstituert rektor Tor Grande ble arbeidet med ny strategi satt i førersetet. «Arbeidet med ny strategi kan ikke være toppstyrt. Vi må få hele organisasjonen til å engasjere seg i dette arbeidet. Strategien har en lang tidshorisont, og da må underlaget som strategien bygges på være bunnsolid.» sa konstituert rektor til forsamlingen av ledere fra ulike nivåer på universitetet.
Dato: 23.01.24