![]() Styrkeprøven 25. juni 2005,
|
![]() TVK i frontkjeden i Okstadbakken. Klikk for full størrelse. Copyright: Jørn Yngve Dahl-Stamnes. |
Etter et opphold i 2004 mobiliserte vår dyktige administrator John Ivar Mogseth i år igjen et sterkt TVK-15-timerslag, det sterkeste på mange år. 17 TVKere i tett samarbeid med fire fra Orkla CK, en fra Stjørdalsblink og en Raufoss SK stod på startstreken lørdag morgen kl. 8:00 (alle disse inkludert i "TVK" i det følgende). Pluss et grundig avtalt samarbeid med 21 syklister fra Bergen CK, men et stunt på den måten at vi jo aldri hadde sykla sammen før.
Fra desember har vi hatt seks planleggingsmøter med nøye gjennomgang av ambisjonsnivå, kjøreopplegg og serviceapparat. Ambisjonene var å forsere under 15 timer blank, og hvis metereologene holdt medvinden som var lovet på Østlandet, skulle vi holde dette! Kapteinene Arne Ulset og Arne Mikkelsen hadde avtalt med Bergen at TVK skulle kjøre frontkjede i 1 time, for så å bytte med Bergen hver time. Det var noen ulike ønsker om stopp underveis, løsningen var to 90-sekunds stopp (Hjerkinn og Rudshøgda) med langing på fire punkter i tillegg.
Det dyktige servicemannskapet i TVK-klubbilen med Christian Malvik og Stian Wiklund Pedersen fikk arbeidsoppgaver allerede på Klett da Arne M hadde fått brudd i framgirwire i Okstadbakken. Christian var varsla på Heimdalsmyra og sykkelbytte planlagt i noen av bakkene mellom Melhus og Kvål og jeg la meg bakerst i feltet. Men i Klettbakken dro wiren seg ut av strømpa og fletta seg rundt kranken 5 ganger ifølge Christans tellinger. Man er ikke høy i hatten når man bråstopper i bunn av Klettbakken og feltet farer videre i 70 km/t. Ut med Christians sykkel fra bilen, bytte av sko, på sykkelen (5 cm for høyt sete) og ut på vegen med vilje til å innhente feltet ved hjelp fra andre syklister, bilkø og servicebil. På Kvål var kapteinen trygt plassert i feltet.
I Soknedalen diverse tisseproseyrer - samt et meget kjapt sykkelskifte. Christian hadde fått skifta wiren på Arnes sykkel. (Uten Christians og Stians kompetanse og innsatsvilje på dette området hadde laget mistet den ene kapteinen!) Vått og kaldt vær (8-10 grader), men tror få plagdes av det. Vi var godt kledd. Vestavinden var ikke særlig ideell, men sterk var den ikke unntatt Fagerhaug-Oppdal der Bergen var i front og fikk en hard trøkk. Oppover Drivdalen fikk vi den mest i ryggen. Før det hadde vi gjennomført en vellykket og kjapp langing i motbakken etter Ulsberg, hvor våre 13-14 langere hadde god tid til forberedelser. Det hadde de ikke på de seinere postene - for det viste seg at vi etterhvert sykla styggfort! Trass i stress utførte de alle servicen meget bra, men vi ser nok at mer eksakt informasjonen om hvor langesonene er burde vært gitt spesielt til førstegangslangere. Også hvilke omkjøringsmuligheter det er (f.eks. ved Lillehammer).
Arne U bevilget utvidelse til 2 min stopp på rasteplassen før Hjerkinn for klesskift. Han blåste nok ikke i fløyta før nærmere 3 min var gått. Vi fikk tatt av oss mye klær, lufta var tørr og tempen rundt 11 grader. Og på Østlandet var det meldt nordavind og fint, varmt vær! Vi tvilte nå litt på det, for over fjellet var luftbevegelsene kraftig i mot oss i tilsynelatende SV-retning. Vi tapte 10-15 minutter på skjema fra Kongsvoll til Dombås. Vålåsjøen-Fokstua var det hardest motvind, og her hadde igjen Bergen "fornøyelsen" av å ligge først.
Vi tok igjen en del felt, noen litt store oppover Drivdalen. Men vi tok strake veien forbi og feltene som la seg i halen holdt bare få kilometre. Vi forsøkte fortsatt å kjøre som et delt Bergens/TVK-lag, men dette ble vanskeligere, og ikke langt ned i Gudbrandsdalen var det etablert en frontkjede med 15-20 der nok TVK var i klar overvekt. Denne fungerte perfekt nesten uten unntak. I halen derimot kjørte man meget uøkonomisk. Fram til fjellet var halen strukturert med to rekker tett til frontkjeden, men seinere altfor spredt og tynn og for stor avstand. Men så var det jo heller ikke TVK som dominerte halen!
Lite å berette fra kjøringen i dalen. I medvinden holdt vi 40-45 på flatene, iblant opp i 50. Vinden holdt seg til Rudshøgda, iblant litt variabel, og medvinden kom tilbake langs Mjøsa Tangen-Minnesund. Ellers var det vindstille eller medvinden så svak at vi ikke enset den.
Langingen på Vinstra kom brått på flere, denne burde vært varsla bedre i feltet. Mange stoppet for å tisse her, og utfarten herfra ble ikke helt bra. Farlige situasjoner i den lange bilkøen bak. Angående bilkøen må onkel politi få skryt: tre på motorsykkel ledet bilkøen forbi ved å stoppe motgående trafikk. Våre egne følgebiler hadde stor nytte av dette for å nå fram til langingen på Vinstra. Vi syklister og følgebiler oppførte oss pent så sykkelfeltet ble ikke stoppet slik som er gjort tidligere år.
Langing i Lillehammer med turens eneste velt. Ole Andre noe ukonsentrert i bakken og dro med seg Jørn A. Men lite fart og lite dramatisk i motbakken. Mellom Lillehammer og Rudshøgda hadde vi turens to andre tekniske uhell, Richard punkterte og fikk raskt nytt hjul fra servicebilen. John Ivars KSyrium-bakhjul ble skeivt som et åttetall når ei eike nærmest eksploderte ut. Nytt hjul på Rudshøgda. Her ble stoppen også utvidet litt - selv om det ikke var planlagt (noen som tok tida?). Og turen innover mot mål gikk bare som en glede for de aller fleste trass i sure lår, dårlige mager, vonde skuldre, sprengte blærer, såre baker og jeg vet ikka hva. Flere kunne nok tenkt å kjøre fortere og vi hadde kanskje 14:30 i sikte. Takk til lokomotivet som fortsatt holdt meget kontrollert fart i motbakkene fra Minnesund til mål, slik at vi fikk med alle inn. Vel, bortsett fra tre som hadde brutt omtrent på fjellet og Jan som slapp seg etter ved Hamar.
Vi sykla samla over målstreken på Hasle-Løren kl.22:44 med en sluttid på 14:44:23. Ny pers for alle i gruppa unntatt Arne U som tidligere har 14:08 i Trønderrekordfeltet i 2001. Tida vår gir totalplassering 71 og foreløpig utregnet en 10-mannslagsplassering nr. 4 (se nedenfor). Et godt resultat av et nitid arbeid gjennom vår og sommer med utallige fellestreninger og terping av jamn kjøring i kjedet.
John Ivar oppsummerer turen slik:
Takk til dere alle for en fantastisk tur:Jeg vil også takke alle. Inklusiv Bergenslaget. Vi sparte mye krefter opp til fjellet ved å ligge i halen en time om gangen. Selv om TVK var i flertall i kjeden seinere, var et konstant bidrag fra 4-5 vestlendinger vesentlig.Til slutt og viktigst:
- Takk til dere som ikke kom til mål, men som brukte av sine krefter/vilje til å holde farten oppe til de selv ikke hadde krefter igjen
- Takk for en sjelden trivelig tur, vi syklet etter læreboka, ypperlige vekslinger både foran og bak, to rette rekker stort sett hele turen kun et velt, hvor begge kom seg opp og i mål
- Tiden i mål, supert, 14.44.23, uten hjelp fra andre, ca. 1.15 bak Rye som er storveis og 15 min. nærmere Rye enn jeg hadde håpet og 45 min nærmere enn jeg fryktet.
- Jeg hadde i vår i noen tunge stunder nesten gitt opp laget, jeg tenkte det var en umulig oppgave og å få samkjørt det godt nok
- Men det viste seg at vi var gode nok når det virkelig gjaldt
- Selv hadde jeg nok krefter til å dra fremme til Rudshøgda, takk til dere som tok resten av turen til mål
- Til Bergen; takk for hjelpa underveis, lite trolig vi hadde klart en så god tid uten dere
På nytt takk til dere alle, en fin gjeng, vi treffes på treninger igjen til våren
- En takk til Christian med følge, (hils kameraten din), synes han var litt sliten på slutten
- En personlig takk fra Arne og meg i forbindelse med skifte av sykkel til Arne og hjul til meg på Rudshøgda (jeg var bekymret når eken på bakhjulet røyk tvers av)
Et usedvanlig fint 15-timers lag der den positive tonen rådet hele tiden. En glede å jobbe med/i et slikt lag! Og aldri har TVKs 15-timerslag hatt så ung gjennomsnittsalder og så mange førstegangsreisende. Dette lover bra for årene framover! Men undertegnede kaptein er fullt innstilt på at dette er hans siste 15-timerstur, takker for seg og overlater roret til ungdommen.
Arne Mikkelsen (kaptein).
27.juni 05 Oppdatert sist: 01.01.1970 |
![]() (En del av) laget etter målgang. Fra venstre: Geir, Jørn A, Arne U, Terje, Odd Morten(Sittende), John Ivar (bak), Richard, Jørn F, Kjetil, Lars, Asgeir, Jeff. Klikk for full størrelse. Foto: Sturla Almberg. |
Plass | Klasse | Plass | St.nr. | Navn | Klubb | Reg.tid |
---|---|---|---|---|---|---|
tot | klasse | |||||
71 | M50 | 2 | 764 | John Ivar Mogseth | TVK | 14:44:23 |
71 | M50 | 2 | 772 | Arne Mikkelsen | TVK | 14:44:23 |
71 | M45 | 13 | 745 | Arne Ulset | TVK | 14:44:23 |
71 | M40 | 15 | 785 | Ole Andre Kylgaard | TVK | 14:44:23 |
71 | M40 | 15 | 752 | Roar Skjenald | Orkla CK | 14:44:23 |
71 | M35 | 21 | 749 | Jørn Almberg | TVK | 14:44:23 |
71 | M35 | 21 | 771 | Terje Johansen | TVK | 14:44:23 |
71 | M35 | 21 | 784 | Anders Søreng | Hydro BIL/Raufoss SK | 14:44:23 |
71 | M35 | 21 | 754 | Geir Kjosavik | TVK | 14:44:23 |
71 | M35 | 21 | 761 | Thor Willy Sveen | Orkla CK | 14:44:23 |
71 | M35 | 21 | 763 | Åge Berg | Orkla CK | 14:44:23 |
71 | M30 | 15 | 735 | Roar Aass | TVK | 14:44:23 |
71 | M30 | 15 | 706 | Jeff Webb | IL Stjørdals-Blink | 14:44:23 |
71 | M25 | 9 | 729 | Richard Dybdahl | TVK | 14:44:23 |
71 | M25 | 9 | 757 | Odd Morten Hopen | TVK | 14:44:23 |
71 | M25 | 9 | 719 | Lars Kristian Granlund | TVK | 14:44:23 |
71 | M25 | 9 | 794 | Asgeir Bergseth | TVK | 14:44:23 |
71 | M25 | 9 | 711 | Jørn Foros | TVK | 14:44:23 |
71 | M20 | 2 | 708 | Kjetil Ertsås | TVK | 14:44:23 |
133 | M50 | 8 | 717 | Jan Tøssebro | TVK | 15:20:10 |
- | M25 | - | 700 | Henning Braaten | TVK | Brutt |
- | M35 | - | 698 | Helge Brubakk | TVK | Brutt |
- | M40 | - | 709 | Atle Torjuul | Orkla CK | Brutt |
Tidsskjema og snittider underveis: [xls] [pdf] Løypeprofil
Nr | Lag | Middeltid | |
1. | SK Rye | 13:28:48 | |
2. | Bærum OCK | 14:01:47 | |
3. | IF Frøy | 14:30:07 | |
4. | TVK | 14:44:23 | |
4. | Bergen CK | 14:44:23 |
PERSONLIGE RAPPORTER:
Geir Kjosavik: (på mtbReview.com) Forberedelser Selve turen
Mer om styrkeprøvegruppene under tvk.no
Spesielt tidligere års rapporter rapporter fra 15t-gruppa:
2004 [bilder] [Odd Mortens rapport] (16-17-timersgruppe)
2003
2002
2001
2000
Andre lags rapporter: Rye BOC Frøy [direkte link, doc] Bergen CK