-->
Team TVK

Styrkeprøven 22. juni 2002,
Rapport fra TVKs 15t-gruppe
(forsterket fra SINTEF, Sandes, Kr.sand, BOC mm.)

15t-gruppa
I Okstadbakken. Christian Malvik og Arne Mikkelsen i front.
Foto: Frode Selbo. Klikk for full størrelse.
Forberedelser
Allerede i januar fikk fjorårets kapteiner Arne Mikkelsen og John Ivar Mogseth henvendelser fra Sandnes- og Kristiansandssyklister med ønske om samarbeid. De hadde blitt med i feltet vårt i fjor (eller kjente noen som hadde det), med gode erfaringer. I siste uka kom også en henvendelse fra 10 BOC-syklister som ville starte med oss etter at deres samarbeid med Ceres hadde strandet. I tillegg noen trøndelagssyklister slik at vi sto 40 syklister på startstreken: 14 TVK, 2 Sintef-NTNU, 1 CK Krank1, 1 Orkla CK, 1 Oppdal, 6 Sandnes, 6 Kristiansand, 10 BOC. Ambisjonen var satt til 14:59, vel å merke med tilsvarende gode forhold som i fjor (da laget endte på 15:38 med atskillig mindre mannskap). John Ivar Mogseth har fungert som administrator for opplegget med god hjelp av Arne Mikkelsen. Disse to ble også valgt til henholdsvis 2. og 1.kaptein for laget. Vi hadde et stort opplegg med mange følgebiler inkludert den nye TVK-bilen som servicebil i hovedsak bak feltet, under dyktig føring av Geir Wiker. Bilene skulle stoppe på tre-fire planlagte stopp og der sette ut kasser med mat og drikke.

Årets startrekkefølge i seedede puljer: 7:30 Ceres, 7:40 Rye, 7:50 TVK, 8:00 Brumunddal, 8:10 BOC(et sterkt redusert lag). Rye var favoritt med Brumunddal sterk utfordrer. Vi regnet med Brumunddal ville ta oss igjen etter 5-10 mil, og laget vårt hadde avtalt at vi ikke skulle stresse med å legge oss på hale. Bortsett fra fire TVKere og en BOCer som hadde fått "dispensasjon" til å bli med. Det er uhyre viktig å ha klare avtaler i slike tilfeller slik at ikke et ubestemt antall stikker fra hovedlaget som dermed sitter igjen med skjegget i postkassa.

Opp til fjellet
Vi organiserte to like store grupper som kjørte kjede i front en time hver. Dette gikk utmerket, men medvinden meldt fra NØ uteble totalt. De vanlige problemer å komme forbi felt og biler foran, til irritasjon for både oss og bilister. En bedre ordning må være å sende de fem første seedede puljene ut først foran langtidspuljene, dette reduserer forbikjøringen både av syklister og biler.

Langing var planlagt i bakken etter Kløft bru (Ulsberg). Vi hadde langsomt arbeidet oss forbi en lang bilkø og lå ved brua rett bak Ryes andrelag. Kapteinen beordret at vi skulle ligge bak disse til langingen var over. Men skrekkscenariet oppstod: i samme øyblikk som bakken startet fór Brumunddal som en bisverm forbi på utsiden. I samme øyeblikk stoppet halen i Ryes lag omtrent helt opp, og selv ikke kapteinen hadde fornuft sterk nok til ikke å sykle forbi. Tre lag á 40-50 syklister i en fryktelig uorden der mange skulle ha langing. Brumunddal kjørte forbi i venstre kjørefelt mens Ryesyklistene holdt på sin rett til å kjøre i samlet lag. Vårt lag ble spredt omkring, vi burde ha annulert langingen, men det er lettere sagt enn gjort. I kaoset oppstod flere velt, bla. vår egen Svend var i bakken. Hallvard, Helge, Christian og Arne U samt Sellevold(BOC) ble med Brumunddal, som avtalt, mens vi andre 35 etterhvert fikk samlet oss etter en hel del strev og møye.

Bilkøene oppover i Drivdalen var endeløse, vi hadde Ceres' hovedfelt foran oss. Etter vår korte stopp på rasteplass før Hjerkinn var bilkøen gått i oppløsning. Vi så aldri noe mere til Ceres' lag og regnet med de hadde kjørt fra oss. Det var ikke før ved Rudshøgda vi fikk høre at Ceres var forbikjørt, de hadde stoppet på Hondyrju P-plass rett før bakken ned til Dombås. Her hadde vi forresten turens eneste skikkelige regnskur, kaldt ble det, men det tørket fort opp etter Dombås og temperaturen steg. Men vinden blåste stadig imot ansiktene våre, skulle jeg anslå styrke må det bli "svak vind", som etter tabellene har hastighet 6-11 km/t. Hadde vi hatt denne i ryggen ville sykkelhastigheten vår fort økt med 10-15 km/t.

Nedover Gudbrandsdalen
Neste stopp på Vinstra. Ellers er ikke så mye å si om de kjedelige strekningene nedover Gudbrandsdalen. Oppdelingen i to grupper fungerte bare til Drivdalen, nå lå de sterkeste foran. Kapteinen måtte stadig bak i halen å rekruttere til kjeden. I de beste øyeblikk var antallet oppe i 15-20, men smått om senn falt antallet igjen, til under 10 på det skraleste. Andrekaptein John Ivar fikk problemer, Svend hadde kjørt oss inn etter veltet, men var helt utkjørt. Ellers var det gjerne den samme trekkraften som trådde til stort sett hele vegen, og dette var arbeidshester både fra TVK, Sandes, Kristiansand og BOC.

Langing i bakke etter Lillehammer. En langhåret Krone-syklist dukket mystisk ofte opp på vegen - foran, bak og i feltet. Han bidro både på godt og vondt, i bakkene opp mot Brøttum stresset han opp feltet med for stor fart. De to siste stoppene var i bakken mot Rudshøgda og ved Minnesund. Denne siste var strengt tatt ikke nødvendig, men kapteinen hadde medlidenhet med alle slitne syklister (inkludert seg selv) og innvilget denne. Ved alle stopp blåste Kaptein 2 i fløyta etter 90 sek, og vi er på vegen etter 120 sek. Med denne kustusen holdt vi virkelig summen av alle stopp til under 8 minutter. Disse minuttene kjører vi fort inn ved at folk har det mer behagelig og er mer fornøyde og slik holder høyere fart mellom stoppene.

Mot mål
Etter Minnesund hadde ikke kapteinen lenger krefter til å piske inn fra halen. Fikk god hjelp fra Steinar, men likevel, gjennom Akershus til Frognerbakkene utgjorde lokomotivet kun 2-8 av de sterkeste. Intensiteten var høy, men farten egentlig lav, motvinden gav seg ikke. Vi forsøkte å komme i mål før midnatt, men det bikket 3 min over, dvs. lagets sluttid ble 16:13:43.

Konklusjoner og ettertanker
Vår målsetning var 14:59 under (gunstige) forhold som i fjor. Hadde vinden vært som i fjor, mener vi at det burde være realistisk med sluttid 14:50-14:55. Vi var flere til å jobbe i laget, og ikke minst vi greide å holde intensiteten oppe fra Lillehammer til mål. Samarbeidet med de eksterne gruppene gikk bra, og takk til alle for god kjøring og godt kameratskap. Spesielt framheves Kristiansandsyklistene og Sandnessyklistene, mens Thomas var den som fremhevet seg best av BOC-syklistene.

Som kaptein må man ta hensyn til gruppa som helhet ved tilbakemeldinger fra de enkelte syklister. Dette er ikke lett, og vi kunne nok gjort det bedre. Men hverken John Ivar eller jeg er typen som liker å rope og kommandere mer enn vi gjorde. Det er en utfordring å lede en så stor gruppe i 54 mil. Vi skulle greie å stå på egne bein, og lyktes med det, kun unntaksvis bidrag fra innkjørte syklister. Flere enn de fire i gruppa vår kunne nok oppnådd en noe bedre sluttid ved å være med Brumunddal-feltet, men da hadde det blitt et andrelag sittende igjen. Når vi først har trent sammen og brukt masse tid på planlegging, sykler vi sammen som lag. Dette ikke noe kritikk av dem som ble med Brumunddal, det var etter en redelig og grei avtale. For at laget skal holde sammen samtidig som en god sluttid skal oppnås må ledelsen være strikt. Bl.a. fikk Erling oppleve dette: allerede før Hjerkinn bad han om muligheter for en dopause, men stoppene var planlagt til 1,5-2 minutter. Anledningen bød seg først ved Moelven noen kilometer før stoppen på Rudshøgda. Etter en stresset affære i grøftekanten fikk han kjørt seg opp med hjelp fra den allerede nevnte Krone-syklisten. John Ivar hadde gitt ham løfte om å utvide stoppen på Rudshøgda med 30 sek maks. Opplegget lyktes.

Jeg håper resultatet i årets 15-timersgruppe gir inspirasjon til å bli med også neste år, spesielt trenger vi flere TVK-ere, 15t-feltet bør domineres sterkere av blåkledde, både kvalitativt og kvantitativt. TVK hadde som mål en 3.plass i timannslagskonkurransen og vi trodde dette var innfridd idet vi hadde passert Ceres' hovedfelt. Men opptelling i resultatlistene viser at det satt Ceres-ryttere både i Rye-feltet, Brumunddal-feltet samt en MTB-syklist i vårt felt. Resultater 10-mannslagskonkurransen nederst.

Detaljer om mellomtider, stopptider, snittfart finner du her.


Resultater fra alle deltakere i vår gruppe, samlet feltvis og klubbvis.
(Fra Ultimate sport service 28.juni 02)

I Brumunddal-feltet. Fellestid=15:30:44, plassnr.totalt=56 *)
Plass St.nr.NavnKlubbReg.tid
56 710 Christian Malvik TVK 15:30:44
56 762 Helge Wekre TVK 15:30:44
56 747 Halvard Wedø TVK 15:30:44
59 744 Arne Ulset TVK 15:30:51
59 944 Oddvar Sellevoll BOC 15:30:51
I TVK-feltet. Fellestid=16:13:43, plassnr.totalt=69 *)
Plass St.nr.NavnKlubbReg.tid
70 711 Arne Mikkelsen TVK 16:13:43
70 707 Ole Andre Kylgaard TVK 16:13:43
70 766 Klaus Weingart TVK 16:13:43
70 741 Steinar Reinkind TVK 16:13:43
70 753 Syverin Lierhagen TVK 16:13:43
70 732 Per-arne Jakobsen TVK 16:13:43
70 752 Erling Hammeren TVK-CK Krank1 16:13:43
70 724 Bård Brørs Sintef-NTNU 16:13:43
70 743 Egil Skybakmoen Sintef-NTNU 16:13:43
94 701 Atle Torjuul Orkla 16:13:57
70 726 Odd Rune Fløysvik Sandnes SK 1 16:13:43
70 745 Tor Helge Vatne Sandnes SK 16:13:43
70 725 Kjell Ingve Byrkjedal Sandnes SK 16:13:43
70 729 Terje Hegna Sandnes SK 16:13:43
94 736 Steinar Klungtveit Sandnes SK 16:13:57
70 718 Paul Kåre Rugland BRyne CK 16:13:43
70 746 Per Olav Voje Johansen Vegårdshei 16:13:43
70 706 Tor Kåre Gunvaldsen Kristiansand CK 16:13:43
70 703 Arthur Bjørnhom Tine Kristiansand 16:13:43
70 708 Kjell Kristensen Greipstad CK 16:13:43
70 748 Jon Helge Selstad Maritim BIL 16:13:43
70 772 Thomas Hassel BOC 16:13:43
70 942 Johansen Terje Reinholt BOC 16:13:43
70 911 Audun Bjørnfeld BOC 16:13:43
70 950 Andrè Mehnert BOC 16:13:43
70 923 Dag Eriksson BOC 16:13:43
94 912 Øystein Grasbekk BOC 16:13:57
69 947 Haakon Fremsæter BOC 16:13:31 **)
94 721 Eirik Bergersen NORDEA BANK IL 16:13:57
Seinere målgang:
Plass St.nr.NavnKlubbReg.tid
106 709 Arnfinn Leinum TVK 16:48:37
163 636 Svend Didrichsen TVK 17:29:39
343 1351  Knut Eriksen BOC 18:48:03
441 904 Victor Standberg BOC 19:40:42
- 737 Sturla Kluver TVK brutt Hjerkinn
- 713 John Ivar Mogseth TVK brutt etter Minnesund
- 715 Geir Nilsen Kristiansand CK brutt etter Kongsvoll

*) Programmet for den elektroniske tidtakingen har i år greid å få lik innkomsttid for nesten alle i feltet. Hovedfeltet vårt er delt opp i to, 16:13:43 og 16:13:57. Dette skyldes antagelig at det var en viss for stor avstand mellom to syklister i feltet. Offisielt skal hele gruppa ha sluttid 16:13:43 og plassiffer 69.
**) Haakon Fremsæter med 16:13:31 kjørte uten brikke og har fått stipulert feil sekunder. Han kom inn i feltet vårt.

Resultater for 10-mannslag
Uoffisielle resultater, dvs. egne utregninger basert på resultater på nettet 28.juni.
Nr Lag Sum tid  Middeltid
1.SK Rye147:0914:43
2.Brumunddal SK153:2715:20
3.Ceres158:3715:51
4.TVK159:2515:56
5?BOC167:3516:45
Offisielle resultater for 10-mannslagene i tilsendte resultatlister:
Nr. LagSum tid Middeltid
1.SK Rye148:49:33 14:52:57
2.Brumunddal SK153:27:37 15:20:46
3.SK Ceres157:20:51 15:44:05
4.TVK159:25:53 15:56:35
5.BOC162:10:05 16:13:01
6.Raufoss CK183:04:55 18:18:30
.....  
Arne Mikkelsen (kaptein). 1. juli 02; Rev. 4.juli; Rev 31.aug (10-mannslagsliste)


LES OGSÅ HER:  
Mellomtider,snittfart   Egils rapport    BOCs rapport (Dag)    Erlings rapport (en frisk sådan!)    [tvk.no's rapport]   [tvk.no's logbok]     
Rapport 2001    Rapport 2000    Løypeprofil    Rapport fra Sintef-NTNU   
www.tvk.no   NTNU-BIL sykkels nettside