Årets startrekkefølge i seedede puljer: 7:30 Ceres, 7:40 Rye, 7:50 TVK, 8:00 Brumunddal, 8:10 BOC(et sterkt redusert lag). Rye var favoritt med Brumunddal sterk utfordrer. Vi regnet med Brumunddal ville ta oss igjen etter 5-10 mil, og laget vårt hadde avtalt at vi ikke skulle stresse med å legge oss på hale. Bortsett fra fire TVKere og en BOCer som hadde fått "dispensasjon" til å bli med. Det er uhyre viktig å ha klare avtaler i slike tilfeller slik at ikke et ubestemt antall stikker fra hovedlaget som dermed sitter igjen med skjegget i postkassa.
Opp til fjellet
Vi organiserte to like store grupper som kjørte kjede i front en time hver. Dette gikk utmerket, men medvinden meldt fra NØ uteble totalt. De vanlige problemer å komme forbi felt og biler foran, til irritasjon for både oss og bilister. En bedre ordning må være å sende de fem første seedede puljene ut først foran langtidspuljene, dette reduserer forbikjøringen både av syklister og biler.
Langing var planlagt i bakken etter Kløft bru (Ulsberg). Vi hadde langsomt arbeidet oss forbi en lang bilkø og lå ved brua rett bak Ryes andrelag. Kapteinen beordret at vi skulle ligge bak disse til langingen var over. Men skrekkscenariet oppstod: i samme øyblikk som bakken startet fór Brumunddal som en bisverm forbi på utsiden. I samme øyeblikk stoppet halen i Ryes lag omtrent helt opp, og selv ikke kapteinen hadde fornuft sterk nok til ikke å sykle forbi. Tre lag á 40-50 syklister i en fryktelig uorden der mange skulle ha langing. Brumunddal kjørte forbi i venstre kjørefelt mens Ryesyklistene holdt på sin rett til å kjøre i samlet lag. Vårt lag ble spredt omkring, vi burde ha annulert langingen, men det er lettere sagt enn gjort. I kaoset oppstod flere velt, bla. vår egen Svend var i bakken. Hallvard, Helge, Christian og Arne U samt Sellevold(BOC) ble med Brumunddal, som avtalt, mens vi andre 35 etterhvert fikk samlet oss etter en hel del strev og møye.
Bilkøene oppover i Drivdalen var endeløse, vi hadde Ceres' hovedfelt foran oss. Etter vår korte stopp på rasteplass før Hjerkinn var bilkøen gått i oppløsning. Vi så aldri noe mere til Ceres' lag og regnet med de hadde kjørt fra oss. Det var ikke før ved Rudshøgda vi fikk høre at Ceres var forbikjørt, de hadde stoppet på Hondyrju P-plass rett før bakken ned til Dombås. Her hadde vi forresten turens eneste skikkelige regnskur, kaldt ble det, men det tørket fort opp etter Dombås og temperaturen steg. Men vinden blåste stadig imot ansiktene våre, skulle jeg anslå styrke må det bli "svak vind", som etter tabellene har hastighet 6-11 km/t. Hadde vi hatt denne i ryggen ville sykkelhastigheten vår fort økt med 10-15 km/t.
Nedover Gudbrandsdalen
Neste stopp på Vinstra. Ellers er ikke så mye å si om de kjedelige strekningene nedover Gudbrandsdalen. Oppdelingen i to grupper fungerte bare til Drivdalen, nå lå de sterkeste foran. Kapteinen måtte stadig bak i halen å rekruttere til kjeden. I de beste øyeblikk var antallet oppe i 15-20, men smått om senn falt antallet igjen, til under 10 på det skraleste. Andrekaptein John Ivar fikk problemer, Svend hadde kjørt oss inn etter veltet, men var helt utkjørt. Ellers var det gjerne den samme trekkraften som trådde til stort sett hele vegen, og dette var arbeidshester både fra TVK, Sandes, Kristiansand og BOC.
Langing i bakke etter Lillehammer. En langhåret Krone-syklist dukket mystisk ofte opp på vegen - foran, bak og i feltet. Han bidro både på godt og vondt, i bakkene opp mot Brøttum stresset han opp feltet med for stor fart. De to siste stoppene var i bakken mot Rudshøgda og ved Minnesund. Denne siste var strengt tatt ikke nødvendig, men kapteinen hadde medlidenhet med alle slitne syklister (inkludert seg selv) og innvilget denne. Ved alle stopp blåste Kaptein 2 i fløyta etter 90 sek, og vi er på vegen etter 120 sek. Med denne kustusen holdt vi virkelig summen av alle stopp til under 8 minutter. Disse minuttene kjører vi fort inn ved at folk har det mer behagelig og er mer fornøyde og slik holder høyere fart mellom stoppene.
Mot mål
Etter Minnesund hadde ikke kapteinen lenger krefter til å piske inn fra halen. Fikk god hjelp fra Steinar, men likevel, gjennom Akershus til Frognerbakkene utgjorde lokomotivet kun 2-8 av de sterkeste. Intensiteten var høy, men farten egentlig lav, motvinden gav seg ikke. Vi forsøkte å komme i mål før midnatt, men det bikket 3 min over, dvs. lagets sluttid ble 16:13:43.
Konklusjoner og ettertanker
Vår målsetning var 14:59 under (gunstige) forhold som i fjor. Hadde vinden vært som i fjor, mener vi at det burde være realistisk med sluttid 14:50-14:55. Vi var flere til å jobbe i laget, og ikke minst vi greide å holde intensiteten oppe fra Lillehammer til mål. Samarbeidet med de eksterne gruppene gikk bra, og takk til alle for god kjøring og godt kameratskap. Spesielt framheves Kristiansandsyklistene og Sandnessyklistene, mens Thomas var den som fremhevet seg best av BOC-syklistene.
Som kaptein må man ta hensyn til gruppa som helhet ved tilbakemeldinger fra de enkelte syklister. Dette er ikke lett, og vi kunne nok gjort det bedre. Men hverken John Ivar eller jeg er typen som liker å rope og kommandere mer enn vi gjorde. Det er en utfordring å lede en så stor gruppe i 54 mil. Vi skulle greie å stå på egne bein, og lyktes med det, kun unntaksvis bidrag fra innkjørte syklister. Flere enn de fire i gruppa vår kunne nok oppnådd en noe bedre sluttid ved å være med Brumunddal-feltet, men da hadde det blitt et andrelag sittende igjen. Når vi først har trent sammen og brukt masse tid på planlegging, sykler vi sammen som lag. Dette ikke noe kritikk av dem som ble med Brumunddal, det var etter en redelig og grei avtale. For at laget skal holde sammen samtidig som en god sluttid skal oppnås må ledelsen være strikt. Bl.a. fikk Erling oppleve dette: allerede før Hjerkinn bad han om muligheter for en dopause, men stoppene var planlagt til 1,5-2 minutter. Anledningen bød seg først ved Moelven noen kilometer før stoppen på Rudshøgda. Etter en stresset affære i grøftekanten fikk han kjørt seg opp med hjelp fra den allerede nevnte Krone-syklisten. John Ivar hadde gitt ham løfte om å utvide stoppen på Rudshøgda med 30 sek maks. Opplegget lyktes.
Jeg håper resultatet i årets 15-timersgruppe gir inspirasjon til å bli med også neste år, spesielt trenger vi flere TVK-ere, 15t-feltet bør domineres sterkere av blåkledde, både kvalitativt og kvantitativt. TVK hadde som mål en 3.plass i timannslagskonkurransen og vi trodde dette var innfridd idet vi hadde passert Ceres' hovedfelt. Men opptelling i resultatlistene viser at det satt Ceres-ryttere både i Rye-feltet, Brumunddal-feltet samt en MTB-syklist i vårt felt. Resultater 10-mannslagskonkurransen nederst.
Detaljer om mellomtider, stopptider, snittfart finner du her.
I Brumunddal-feltet. Fellestid=15:30:44, plassnr.totalt=56 *) | ||||
Plass | St.nr. | Navn | Klubb | Reg.tid |
56 | 710 | Christian Malvik | TVK | 15:30:44 |
56 | 762 | Helge Wekre | TVK | 15:30:44 |
56 | 747 | Halvard Wedø | TVK | 15:30:44 |
59 | 744 | Arne Ulset | TVK | 15:30:51 |
59 | 944 | Oddvar Sellevoll | BOC | 15:30:51 |
I TVK-feltet. Fellestid=16:13:43, plassnr.totalt=69 *) | ||||
Plass | St.nr. | Navn | Klubb | Reg.tid |
70 | 711 | Arne Mikkelsen | TVK | 16:13:43 |
70 | 707 | Ole Andre Kylgaard | TVK | 16:13:43 |
70 | 766 | Klaus Weingart | TVK | 16:13:43 |
70 | 741 | Steinar Reinkind | TVK | 16:13:43 |
70 | 753 | Syverin Lierhagen | TVK | 16:13:43 |
70 | 732 | Per-arne Jakobsen | TVK | 16:13:43 |
70 | 752 | Erling Hammeren | TVK-CK Krank1 | 16:13:43 |
70 | 724 | Bård Brørs | Sintef-NTNU | 16:13:43 |
70 | 743 | Egil Skybakmoen | Sintef-NTNU | 16:13:43 |
94 | 701 | Atle Torjuul | Orkla | 16:13:57 |
70 | 726 | Odd Rune Fløysvik | Sandnes SK 1 | 16:13:43 |
70 | 745 | Tor Helge Vatne | Sandnes SK | 16:13:43 |
70 | 725 | Kjell Ingve Byrkjedal | Sandnes SK | 16:13:43 |
70 | 729 | Terje Hegna | Sandnes SK | 16:13:43 |
94 | 736 | Steinar Klungtveit | Sandnes SK | 16:13:57 |
70 | 718 | Paul Kåre Rugland | BRyne CK | 16:13:43 |
70 | 746 | Per Olav Voje Johansen | Vegårdshei | 16:13:43 |
70 | 706 | Tor Kåre Gunvaldsen | Kristiansand CK | 16:13:43 |
70 | 703 | Arthur Bjørnhom | Tine Kristiansand | 16:13:43 |
70 | 708 | Kjell Kristensen | Greipstad CK | 16:13:43 |
70 | 748 | Jon Helge Selstad | Maritim BIL | 16:13:43 |
70 | 772 | Thomas Hassel | BOC | 16:13:43 |
70 | 942 | Johansen Terje Reinholt | BOC | 16:13:43 |
70 | 911 | Audun Bjørnfeld | BOC | 16:13:43 |
70 | 950 | Andrè Mehnert | BOC | 16:13:43 |
70 | 923 | Dag Eriksson | BOC | 16:13:43 |
94 | 912 | Øystein Grasbekk | BOC | 16:13:57 |
69 | 947 | Haakon Fremsæter | BOC | 16:13:31 **) |
94 | 721 | Eirik Bergersen | NORDEA BANK IL | 16:13:57 |
Seinere målgang: | ||||
Plass | St.nr. | Navn | Klubb | Reg.tid |
106 | 709 | Arnfinn Leinum | TVK | 16:48:37 |
163 | 636 | Svend Didrichsen | TVK | 17:29:39 |
343 | 1351 | Knut Eriksen | BOC | 18:48:03 |
441 | 904 | Victor Standberg | BOC | 19:40:42 |
- | 737 | Sturla Kluver | TVK | brutt Hjerkinn |
- | 713 | John Ivar Mogseth | TVK | brutt etter Minnesund |
- | 715 | Geir Nilsen | Kristiansand CK | brutt etter Kongsvoll |
*) Programmet for den elektroniske tidtakingen har i år greid å få lik innkomsttid for nesten alle i feltet. Hovedfeltet vårt er delt opp i to, 16:13:43 og 16:13:57. Dette skyldes antagelig at det var en viss for stor avstand mellom to syklister i feltet. Offisielt skal hele gruppa ha sluttid 16:13:43 og plassiffer 69.
**) Haakon Fremsæter med 16:13:31 kjørte uten brikke og har fått stipulert feil sekunder. Han kom inn i feltet vårt.
Resultater for 10-mannslag
Uoffisielle resultater, dvs. egne utregninger basert på resultater på nettet 28.juni.
Nr | Lag | Sum tid | Middeltid |
1. | SK Rye | 147:09 | 14:43 |
2. | Brumunddal SK | 153:27 | 15:20 |
3. | Ceres | 158:37 | 15:51 |
4. | TVK | 159:25 | 15:56 |
5? | BOC | 167:35 | 16:45 |
Nr. | Lag | Sum tid | Middeltid |
1. | SK Rye | 148:49:33 | 14:52:57 |
2. | Brumunddal SK | 153:27:37 | 15:20:46 |
3. | SK Ceres | 157:20:51 | 15:44:05 |
4. | TVK | 159:25:53 | 15:56:35 |
5. | BOC | 162:10:05 | 16:13:01 |
6. | Raufoss CK | 183:04:55 | 18:18:30 |
.. | ... |