Ph.d.-kandidater – NATPRONET
Ph.d.-kandidater i NATPRONET
NATPRONET er et forskningsnettverk for kandidater innen utdanningssektoren, som er tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD). Det er også et nettverk for kandidatenes veiledere og mentorer fra arbeidsgiversiden.
Her finner du informasjon om kandidatenes tilhørighet, kontaktinformasjon, interesseområder og tema for ph.d.-prosjektet.
Benjamin Waldejer
E-post: benjamin.waldejer@uis.no
Arbeidsgiver/-sted: Stavanger kommune
Ph.d.-program: Universitetet i Stavanger
Utforske lærersamarbeid i grunnskolen fra et lærerperspektiv. Skal gjennomføre en kvantitativ studie og utvikle et mål. Andre interesseområder er collective teacher efficacy, skoleledelse og organisasjonsutvikling.
Tor Inge Vethe
E-post: tor.inge.vethe@hvl.no
Arbeidsgiver/-sted: Voss herad
Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet
I mitt prosjekt undersøkjer eg læringsmogelegheiter når elevar bruker læringsappar på nettbrett til å læra seg matematikk i småskulen (3. og 4. trinn). Som lærar i ein kommune med høg satsing på 1:1-tilgang på nettbrett for 2. - 4. trinnselevar, sakna eg meir kunnskap om korleis å bruka nettbretta best mogeleg i matematikkundervisinga. Eg søkjer difor etter kjenneteikn på læringsmogelegheiter ved nettbrettbruk der hovudfokus, i skrivande stund, er knytt til affordances and constrains.
Tema- / interesseområder er: implementering av nettbrett (kritisk vinkla), digital teknologi si påverknad for elevar sitt læringsmiljø, teknologi i skule og samfunn, læringsbrett og appar, sosio-konstruktivistisk tilnærming.
Tessa Eriksen Grevle
E-post: tessaeri@oslomet.no
Arbeidsgiver/-sted: Viken fylkeskommune, Fredrikstad
Ph.d.-program: OsloMet
Interesseområder i ph.d.-prosjektet:
Demokrati og medborgerskap, videregående skole, elevmedvirkning, aksjonsforskning, aksjonslæring, politisk mestringstro, skoleutvikling, aktiv læring, yrkesfaglige studieprogrammer, International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), tverrfaglige temaer, Future Classroom Lab, prosessledelse, LK20.
Martin Skogheim
E-post: martin.skogheim@osloskolen.no
Arbeidsgiver/-sted: Osloskolen
Ph.d.-program: SPS (Senter for profesjonsstudier), OsloMet
Ledelse og organisasjonskultur i Osloskolen- Et kvalitativt forskningsprosjekt om ledelsespraksiser for økt opplevd tilhørighet hos ansatte
Det overordnede målet med forskningsprosjektet er å bidra til økt kunnskap om hvordan skoleledere kan bidra til en lærende organisasjonskultur. En sentral del av prosjektet er å undersøke forhold som blir avgjørende for god skoleledelse slik at læreres opplevde tilhørighet og sosiale identitet til skolen blir ivaretatt.
Oslo kommune Utdanningsetatens seksjon for lederutvikling og rekruttering samarbeider med senter for profesjonsstudier hos OsloMet og institutt for ledelse og organisasjon hos Høyskolen Kristiania om dette prosjektet.
Anja Ramfjord Isaksen
E-post: a.r.isaksen@ils.uio.no
Arbeidsgiver/-sted: Viken fylkeskommune
Ph.d.-program: Universitetet i Oslo
Tittel på PhD prosjekt: Digital livsmestring i videregående skole. En komparativ studie av implementeringen av digital livsmestring i engelsk, samfunnskunnskap og matematikk etter fagfornyelsen.
I mitt PhD prosjekt skal jeg forske på implementeringen av livsmestring og digital dømmekraft i videregående skole etter fagfornyelsen (LK20) i Norge. Prosjektet er en del av et større prosjekt, EDUCATE, som forsker på fagfornyelsen i ulike fag.
Jeg vil i min PhD benytte et mixed methods design gjennom klasseromsobservasjon (video), lærerlogger og lærerintervjuer.
Interesseområder: Livsmestring, engelskdidaktikk, engelskundervisning på yrkesfag, FYR, yrkesretting, digital livsmestring.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/digital-livsmestring-vgs/index.html
Mali Hauen
E-post:
mali.hauen@tynset.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Tynset kommune/kulturskolen
Ph.d.-program: Universitetet i Agder
Elever og deres fortellinger om kulturskolen er mitt interessefelt. Jeg har jobbet sammen med elever i kulturskolen og vi har sammen skapt en forestilling som besvarer spørsmålet: hva gjør kulturskolen med deg?
Med en performativ tilnærming har elevenes utvidede språk og praksiser fått en fremtredende plass i arbeidet som er praksis-ledet.
Jeg plasserer meg teoretisk i et performativt paradigme, hvor feministisk inspirerte, ny-materialister som Barad, Braidotti, Østern og Haraway er sentrale for mitt arbeid.
Jeg ønsker å bidra med en utvidet forståelse av hva kulturskole/kunstopplæring betyr for elevene, hvordan løfte elevenes perspektiver inn i kulturskolediskursen og også hva datamateriale kan være når elever er medskapende.
Bente Aster
E-post: bente.aster@usn.no
Arbeidsgiver/-sted:
Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken
Ph.d.-program: Universitetet i Sørøst-Norge
Jeg undersøker hvordan samiske kunst- og kulturproduksjoner i Den kulturelle skolesekken formes, vises og virker i møtet med elever og lærere. Jeg følger samiske kunstnere på DKS-turné, noe som utgjør mine etnografiske feltarbeid. Kunstnerne formidler en bredde av uttrykk, og turneene foregår både innenfor og utenfor Sápmi. Elevene jeg treffer på feltarbeid har ulik alder, alt fra 6/7 år til 19 år og til og med noen fra Voksenopplæringen. Forøvrig er DKS-administratorer også en del av forskningen min, fortrinnvis de som booker samiske kunstnere og kulturformidlere i "sin" regionale skolesekk.
Kristian Green Krogshus
E-post: kristian.krogshus@
moss.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Moss kommune
Ph.d.-program: Universitetet i Oslo
I prosjekt fem gode vaner (Hverdagsglede Skole) har vi utviklet et undervisningsopplegg til bruk i folkehelse og livsmestring. Vi undersøker hva elever og lærere synes om undervisningsopplegget, og om undervisningsopplegget kan bidra til bedre livskvalitet og psykisk helse.
Egil Ovesen
E-post: egil.ovesen@mrfylke.no
Arbeidsgiver/-sted: Møre og Romsdal fylkeskommune
Ph.d.-program: Universitetet i Agder
Eg forskar på kva kunstopplevingar ungdommar kan få gjennom dataspel og interaktive medium. Forskinga er retta inn mot Den kulturelle skulesekken.
Ellen Egeland Flø
E-post: elleneg@uio.no
Arbeidsgiver/-sted: Akershus fylkeskommune
Ph.d.-program: Universitetet i Oslo
Utvikle prinsipper for undervisningsdesign for skaperaktiviteter og teste det i en randomisert kontrollert studie, samt utvikle et spørreskjema for å kunne identifisere elevers behov for tilpasset undervisning i realfag basert på romlige evner og kognitivt engasjement-/entusiasmenivå.
Tove Andersen
E-post: tovean@viken.no
Arbeidsgiver/-sted: Strømmen videregående skole
Ph.d.-program: OsloMet
Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen. Aksjonsforskning.
Cathrine Ask
E-post: cathrine.ask@
bodo.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Bodø kommune
Ph.d.-program: Nord universitet
Utgangspunktet er Barnekonvensjonens art. 12, barns rett til å si sin mening og bli hørt i egen sak, og hvordan vi kan videreutvikle praktiseringen av denne i Barne-og familieenheten i Bodø kommune.
Prosjektet (2020-2024) er organisert som aksjonsforskning og samarbeid mellom barn, ledere og profesjonsutøvere.
Per i dag er hele oppvekstsektoren involvert i forbindelse med arbeidet med å etablere en barnevennlig saksbehandling.
Hovedutfordringer så langt synes å være voksnes syn på barn og den generelle oppmerksomhet samfunnet har på å hvordan både barn og ansatte skal være "flinke" og prestere.
Elin Løvnæseth Hauer
E-post: elin.hauer@inn.no
Arbeidsgiver/-sted: Eidskog kommune
Ph.d.-program: Høgskolen Innlandet
Inkluderende vurdering - bruk av fagsamtaler som formativ vurdering i engelskfaget. En tilpasset vurderingspraksis der alle elever får sjansen til å vise sine iboende engelskkunnskaper og bli vurdert på grunnlag av disse.
Inkluderende vurdering = inkluderende undervisning + tilpasset vurdering.
Marion Oen
E-post: marion.oen@
bergen.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Bergen kommune, etat for barnehage
Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet
Jeg forsker på hvordan barnehager kan gjøre leken mer tilgjengelig for alle barn. Studien bygger på kulturhistorisk teori og et konstruktivistisk kunnskapssyn. Så langt viser studien at det er mulig å utvide barnehagelærerens navigerbare mulighetsrom ved å jobbe i abduktive verksteder. Studien bidrar også med å utforme en typologi for tilgjengeliggjøring av lek ved å tematisk analysere tidligere forskningslitteratur.
Lisbeth Lindquist
E-post: lisbethli@bfk.no
Arbeidsgiver/-sted: Buskerud fylkeskommune/ Drammen videregående skole
Ph.d.-program: USN
Jeg undersøker elevers opplevelse av deltakelse og medvirkning (student agency) i et tverrfaglig/transfaglig undervisningsdesign. Målgruppa er elever på videregående skole, studiespesialisering.
Elin Svensen
E-post: elin.svensen@rogfk.no
Arbeidsgiver/-sted: Rogaland fylkeskommune
Ph.d.-program: Universitetet i Stavanger
Jeg undersøker hvilke tanker elever har om egne læringsmuligheter når de begynner i videregående skole, det vil si om de tenker intelligensen deres er noe de kan gjøre noe med eller ikke. Dette bygger på teorien om growth og fixed mindset (C. Dweck) som sier at elever som tror at intelligens er en faktor som utvikles gjennom skolearbeid (hardt arbeid, bruk av gode strategier og å spørre om hjelp) oppnår bedre resultater i skolen enn elever som tror intelligensen er en statisk egenskap som de enten har mye eller lite av.
I ph.d.- prosjektet undersøker jeg sammenhengen mellom karakterer fra ungdomsskolen og tankesett (mindset) i starten av Vg1 og hvordan dette predikerer karakterer og gjennomføring i videregående for gutter og jenter og elever med ulik sosial bakgrunn.
May Helen Austad
E-post: may.helen.uppstad.
austad@lindesnes.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Lindesnes kommune
Ph.d.-program: Universitetet i Agder
Aksjonsforskningsprosjekt knyttet til arbeidslivsfaget i ungdomsskolen, og hvordan utvikling av lokal læreplan kan bidra til elevers motivasjon og mestringstro.
Nina Jacobsen Utvær
E-post: nina.jacobsen@inn.no
Arbeidsgiver/-sted: Elverum kommune
Ph.d.-program: Høgskolen i Innlandet
Tittel: Nyankomne migrantelever i det kommunale opplæringsløpet. En kasusstudie av lærere og laget rundt eleven i en norsk kommune.
Stikkord:
- "Laget rundt det nyankomne migrantbarnet"
- lærerprofesjonen og tverrfaglig/tverretatlig samarbeid
- inkludering og mangfold
Kristin Støren
E-post: kristin.storen@usn.no
Arbeidsgiver/-sted: Porsgrunn kommune/USN
Ph.d.-program: PEDRES USN
Lokalt læreplanarbeid og dybdelæring med LK20.
Linda Skaar
E-post: linda.skaar@suldal.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Suldal kommune
Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet
I doktorgradsprosjektet ønsker ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande opplæring i klasserommet.Inkluderande opplæring er forstått i Suldal-skulen slik at alle elevar skal få oppleva deltaking og kjenna på meistring fagleg og sosialt. I prosjektet vil ein legga spesielt vekt på kva som kan fremma eller hemma inkluderande praksis. Prosjektet har ei kvalititativ tilnærming og forskingsdesignet er eit Case-studie. I innsamling av data vil ein nytta observasjon og intervju som metode.
Sindre L. Flesvig
E-post: sindre.flesvig@inn.no
Arbeidsgiver/-sted: Østre Toten kommune
Ph.d.-program: Høgskolen i Innlandet
Doktorgradsprosjektet handler om å undersøke administrativ skoleeiers analysekompetanse. Det vil si hvordan og i hvilken grad informasjon og data om grunnskoler og grunnskoleelever anvendes på kommunenivå. Det produseres betydelige mengder data og vi har mye informasjon om elever og skoler av både kvantitativ og kvalitativ art. Blant annet gjennom nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) som består av ulike elementer som eksempelvis nasjonale prøver, elevundersøkelsen, kartleggingsprøver og eksamensresultater. Likevel er det store ulikheter mellom skoleeierne hvordan
og i hvilken grad data blir brukt til skoleutvikling. Det pekes på ulik grad av kompetanse og kapasitet
til å tolke, sammenstille og ta i bruk kunnskapen som finnes. Det er behov for mer forskning på
hvordan data brukes i skolesystemet, særlig på skoleeiernivå. I samfunnet finnes det stor tro på at bruk
av data er viktig for å utvikle praksis, blant annet gjennom beslutningsstøtte. En nærmere undersøkelse
av hvordan dette er i skolesystemet vil være viktig for å se om bruk av data er en mulig respons for å
utvikle praksis og i arbeidet med kvalitet i skolen, i kombinasjon med profesjonelle vurderinger og
faglig fornuft. Dette med mål om likeverdige tjenester som bidrar godt til elevenes faglige og sosiale
læringsutbytte.
Ingelin Burkeland
E-post: ingelin.burkeland@ks.no
Arbeidsgiver/-sted: KS Konsulent AS
Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet
Prosjektet mitt er et samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet, KS Konsulent og Norges Forskningsråd. Det vil si at det er en næringslivs-PhD. Prosjektperiode er januar 2024-desember 2027.
Tema for prosjektet er elevmedvirkning og student agency, og hvordan skoleledere som kulturelle arkitekter kan bygge en kultur som fremmer elevmedvirkning/agency. Design er mixed methods og artikkelbasert avhandling.
Victoria Magne Børtveit
E-post: victoria.amalie.magne
@trondheim.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Enhet for ergoterapitjenester
Ph.d.-program: Medisin og helsevitenskap ved NTNU
Alternativ og supplerende kommunikasjon og brukermedvirkning, med fokus på barn og unge med kommunikasjonsvansker.
Linda Holen Moen
E-post:
lindahm@student.uv.uio.no
Arbeidsgiver/-sted: Oslo kommune, Utdanningsetaten
Ph.d.-program: Universitetet i Oslo
Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner
Forskning viser at en betydelig andel av barn og ungdom i Norge blir utsatt for- og er for dårlig beskyttet mot vold i nære relasjoner. Volden får konsekvenser for barns utvikling og psykiske helse, og kan påvirke læring, konsentrasjon, skolenærvær, mestring og samspill.
I Norge har vi en skoleplikt som fører til at alle barn er i grunnskolen med få unntak. Lærere og helsesykepleiere treffer nesten alle barn uansett hvilke livsvilkår de lever under, og de er i en unik posisjon til å kunne ta imot historier om vold og overgrep. Med oppmerksomhets- og opplysningsplikt, kan lærere og helsesykepleiere melde ifra til barnevernet, og bidra til at barn får nødvendig hjelp. Samtidig opplever studenter som utdanner seg til å bli lærere at de ikke får tilstrekkelig undervisning om dette tema for å være forberedt i sitt fremtidige yrkesliv, og det rapporteres om en usikkerhet knyttet til å håndtere denne problematikken.
Målet med studien er å få økt kunnskap om skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Dette gjør vi ved å undersøke hvordan kontaktlærere, helsesykepleiere og skoleledere i grunnskoler beskriver og opplever at de kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner. Først skal prosjektet undersøke hvordan profesjonelle i skoler beskriver og forstår egen og andres rolle og responser i det forebyggende arbeidet mot vold i nære relasjoner. Videre skal studien undersøke hvilke responser barn opplever at de har behov for og nytte av å bli møtt med på skolen. Minst like viktig er det å se på opplevelsen av de ulike parters rolle og funksjon i samarbeidet.
Kunnskapen vi får gjennom prosjektet vil kunne bidra til informasjon for å styrke oppfølgingen av barn som er utsatt for vold i nære relasjoner. Den vil også gi ansatte i kommuner, politikere og forskere kunnskap som kan bidra i det forebyggende arbeidet mot vold i nære relasjoner.
For å svare på forskningsspørsmålene skal det gjennomføres en kvalitativ
undersøkelse, hvor kontaktlærere, skoleledere,
helsesykepleiere og barn forteller fritt om sine subjektive erfaringer i fokusgrupper- og dybdeintervju.
Det skal gjennomføres to profesjonsspesifikke fokusgruppeintervju med lærere og helsesykepleiere, og to fokusgruppeintervju med barn og ungdom mellom 8-16 år. Videre skal det gjennomføres semistrukturerte intervju med lærere, helsesykepleiere, skoleledere og barn som er utsatt for vold i nære relasjoner. Omtrent 42 informanter vil delta i studien. Et strategisk utvalg med 8 skoler fra Oslo og Omegn blir valgt ut for å delta på studien.
Astrid Kleppe
E-post: astrid.kleppe@haugesund.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Haugesund kommune
Ph.d.-program: Høgskolen på Vestlandet
Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske og identifisere ulike aspekt ved undervisningskvalitet innen rammen av heldagsskolen som pedagogisk og organisatorisk kontekst.
Line Britt Ulriksen
E-post: lbulrik@gmail.com
Arbeidsgiver/-sted: Sarpsborg kommune
Ph.d.-program: Universitetet i Sør-Øst Norge
Leseopplæring for elever (6-14 år) med intellektuelle funksjonsnedsettelser som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon. I mars startet en leseintervensjon for 40 elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser som bruker ASK. Intervensjonen skal gå over 18 måneder og er ferdig i oktober 2024.
Hanne Madsen
E-post: Hm@jaermuseet.no
Arbeidsgiver/-sted: Jærmuseet
Ph.d.-program: Universitetet i Stavanger
Prosjekt navn: Innovative bærekraftige læringsarenaer: Utvikling av didaktiske ferdigheter i teknologi og naturfag på fremtidens skaperverksteder
Skaperverksteder har sin opprinnelse i skaperbevegelsen og mange skaperverksteder rettet mot barn og unge er blitt etablert. Skaperverksteder er læringsarenaer hvor målgruppen kan jobbe med skaperprosjekter. Skaberklubber er fritidstilbud rettet mot barn og unge på fritiden. Makerspace Vitenfabrikken, hvor jeg har jobbet som fasilitator i 8 år, har barn og unge i alderen 10-20 år som primære målgruppe for skaperverkstedet.
I forskningsprosjektet vil det bli fokusert på fasilitatorenes didaktiske rolle og deres mulighet til å påvirke gjennom å tilrettelegge skaperaktiviteter på skaperklubber.
En fasilitator er en sentral person på skaperverksteder for barn og unge. Rollen er unik og skiller seg fra den tradisjonelle lærerrollen og krever didaktisk forståelse for å opprettholde skaperglede, vise verdien av læring gjennom feil, velge materialer og verktøy, tilrettelegge skaperaktiviteter og samtidig være en sosial aktør. Fasilitatorer trenger didaktiske teknikker som fremmer deltakernes skaperprosjekter fra veilederstyrt til deltakerdrevet.
En del av prosjektets mål er å tilrettelegge for tverrfaglige skaperaktiviteter med en tydelig identifiserbar naturfaglig komponent, noe som er viktig på vitensentre. Et skaperverksted bør være et kreativt verksted med fremtidsrettede verktøy og aktiviteter som inngår som en del av den fjerde industrielle revolusjonen, hvor miljøhensyn og nye teknologier står sentralt. Ved å blande tradisjonelle og moderne verktøy tilbys en tilnærming til læring hvor deltakerne kan utforske ulike materialer og teknologier. Målet er å utvikle tekniske ferdigheter samt problemløsning, kritisk tenkning og samarbeid for en bærekraftig fremtid.
Aud Marie Aamodt-Brænden
E-post: aud.aamodtbranden@inn.no
Arbeidsgiver/-sted: Øyer kommune
Ph.d.-program: Høgskolen i Innlandet
Engelsk leseopplæring for nylig ankomne elever i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet.
Hvordan kan lærere tilrettelegge undervisningen slik at også nyankomne elever tilegner seg grunnleggende leseferdigheter i engelsk, og hvordan gjøre dette i det ordinære klasserommet innenfor de rammene for undervisning den enkelte lærer til enhver tid har.
Lene Kristin Liabø
E-post: lene.k.liabo@usn.no
Arbeidsgiver/-sted: Thor Heyerdahl videregående skole
Ph.d.-program: Universitetet i Sørøst-Norge
Samskaping av læring i tverrsektorielle partnerskap mellom skole og museum. Tverrfaglig undervisning, profesjonsutvikling, aksjonsforskning.
Guro Kirkerud
E-post: guro.kirkerud@
ringsaker.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Ringsaker kommune
Ph.d.-program: OsloMet, Senter for profesjonsstudier
Nøkkelord: Kunnskapsarbeid, kunnskapsdiskurser, rekontekstualisering, skoleledelse.
Ingrid Fostad
E-post: ingrid.fostad@
ou.trondheim.kommune.no
Arbeidsgiver/-sted: Trondheim kulturskole
Ph.d.-program: NTNU
Jeg forsker på et samarbeidsprosjekt mellom kulturskolen og grunnskolen - Kulturdag.