Konferansebidrag

Konferansebidrag

Vi inviterer interesserte til å sende inn konferansebidrag til MNT-konferansen.

Call for Papers

Kompetanse – mer enn summen av kunnskaper og ferdigheter
Hvordan skal vi designe utdanningsløp med fokus på kompetanse?

  • Re-design av studieprogrammer eller emner
  • Nye undervisnings- og vurderingsformer
  • Hvordan kan vi integrere bærekraft og digital kompetanse i studieprogrammer og emner
  • Samarbeidskompetanse og umedgjørlige problemer i studieprogrammer og emner
  • Støtte til og for kompetanseutvikling av undervisere og studieprogramledere

Format for bidrag

Konferanseartikel, konferanseposter, eller workshop

Frister

Åpning for innsending av abstract: 15. november 2024
Deadline for innsending av abstract: 13. januar 2025

Fullstendig konferansebidrag skal inneholde:

  • Tittel – maksimum 15 ord.
  • Forfattere og institusjon – husk og oppgi kontaktinformasjon for alle medvirkende forfattere.
  • Nøkkelord – inntil 5 nøkkelord, skal nevnes i innsendningsprosessen av bidrag.
  • En side med sammendrag – ca 300 ord i tillegg til referansar – totalt maksimum 1 side.
  • Endelig konferansebidrag, 3-5 sider.
  • Bidrag kan bli lasta opp i word- eller pdf-format.

Forenklet konferansebidrag skal inneholde:

  • Tittel – maksimum 15 ord.
  • Forfattere og institusjon.
  • Inntil 5 nøkkelord.
  • Sammendrag av arbeidet man ønsker å presentere, 300-500 ord i tillegg til referanser, totalt maksimum en side. Sammendraget bør inneholde en kort beskrivelse av bakgrunn og mål for arbeidet/prosjektet, evt. metode, resultater og konklusjon.

Presentasjonsform:

Konferansen vil inkludere plenumssesjoner med inviterte foredragsholdere og parallellsesjoner med presentasjon og diskusjon av de aksepterte konferansebidragene. Bidragene vil kunne presenteres på ulike måter og vi oppfordrer til å legge tilrette for dialog og egne pedagogiske grep.

Språk: Språk for bidraget kan være norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.

Videreutvikling av konferansebidrag til review i Nordic Journal og STEM-education

  • Etter konferansen er det mulig å sende videreutviklet artikkel (5-8 sider) til review for presentasjon i Nordic Journal of STEM-Education i løpet av 2025. Tidsskriftet gir publiseringspoeng på nivå 1. Tidsskriftet er Open Access og publiserer løpende.
  • Den endelege artikkelen skal primært være reflekterande og ikke beskrivende, dvs. at teksten ikke bare beskriver hva som er gjort, men også reflekterer over hvorfor og hvordan – i tillegg til hva resultatene av undersøkelsene er. Dette skal være forankret i pedagogisk resonnement. Dette må fremkomme av sammendraget. Sammendraget og endeleg bidrag blir bedømt av reviewkomiteen.

Kriterium for review:

  • Relevans for formål og tema
  • Potensial for å stimulere til diskusjon om undervisning og læring
  • Interessant, generaliserbart og anvendeleg for undervisare i høyare utdanning generelt og MNT-utdanning spesielt
  • Refleksjon og diskusjon
  • Forankret i pedagogisk resonnement
  • Vitenskapelig formelle vurderingskriterium:
    • Er bidraget godt strukturert og formulert?
    • Er målene tydelig formulert?
    • Er metoden skildret og diskutert?
    • Er resultatene tydelig presentert og godt underbygd?
    • Er konklusjonen klar?
    • Er referansene relevante?
    • Reflekterer tittelen innholdet i artikkelen?
    • Gir bidraget noe nytt til feltet?

faktaboks

Fakta:

Tid: 5.–6. mai 2025

Sted: NTNU Gløshaugen, Trondheim

For hvem: Konferansen retter seg i hovedsak mot undervisere i MNT-fag på universitet eller høyskole

MNT = Matematikk, Naturvitenskap og Teknologi

Arrangører RSB

Arrangører:

UHR logo

Nasjonalt senter for realfagsrekruttering

NTNU