Konferansebidrag - MNT konferansen 2025
Konferansebidrag
Vi inviterer interesserte til å sende inn konferansebidrag til MNT-konferansen.
Call for Papers
Kompetanse – mer enn summen av kunnskaper og ferdigheter
Hvordan skal vi designe utdanningsløp med fokus på kompetanse?
- Re-design av studieprogrammer eller emner
- Nye undervisnings- og vurderingsformer
- Hvordan kan vi integrere bærekraft og digital kompetanse i studieprogrammer og emner
- Samarbeidskompetanse og umedgjørlige problemer i studieprogrammer og emner
- Støtte til og for kompetanseutvikling av undervisere og studieprogramledere
Format for bidrag
Konferanseartikel, konferanseposter, eller workshop
Frister
Åpning for innsending av abstract: 15. november 2024
Deadline for innsending av abstract: 13. januar 2025
Fullstendig konferansebidrag skal inneholde:
- Tittel – maksimum 15 ord.
- Forfattere og institusjon – husk og oppgi kontaktinformasjon for alle medvirkende forfattere.
- Nøkkelord – inntil 5 nøkkelord, skal nevnes i innsendningsprosessen av bidrag.
- En side med sammendrag – ca 300 ord i tillegg til referansar – totalt maksimum 1 side.
- Endelig konferansebidrag, 3-5 sider.
- Bidrag kan bli lasta opp i word- eller pdf-format.
Forenklet konferansebidrag skal inneholde:
- Tittel – maksimum 15 ord.
- Forfattere og institusjon.
- Inntil 5 nøkkelord.
- Sammendrag av arbeidet man ønsker å presentere, 300-500 ord i tillegg til referanser, totalt maksimum en side. Sammendraget bør inneholde en kort beskrivelse av bakgrunn og mål for arbeidet/prosjektet, evt. metode, resultater og konklusjon.
Presentasjonsform:
Konferansen vil inkludere plenumssesjoner med inviterte foredragsholdere og parallellsesjoner med presentasjon og diskusjon av de aksepterte konferansebidragene. Bidragene vil kunne presenteres på ulike måter og vi oppfordrer til å legge tilrette for dialog og egne pedagogiske grep.
Språk: Språk for bidraget kan være norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.
Videreutvikling av konferansebidrag til review i Nordic Journal og STEM-education
- Etter konferansen er det mulig å sende videreutviklet artikkel (5-8 sider) til review for presentasjon i Nordic Journal of STEM-Education i løpet av 2025. Tidsskriftet gir publiseringspoeng på nivå 1. Tidsskriftet er Open Access og publiserer løpende.
- Den endelege artikkelen skal primært være reflekterande og ikke beskrivende, dvs. at teksten ikke bare beskriver hva som er gjort, men også reflekterer over hvorfor og hvordan – i tillegg til hva resultatene av undersøkelsene er. Dette skal være forankret i pedagogisk resonnement. Dette må fremkomme av sammendraget. Sammendraget og endeleg bidrag blir bedømt av reviewkomiteen.
Kriterium for review:
- Relevans for formål og tema
- Potensial for å stimulere til diskusjon om undervisning og læring
- Interessant, generaliserbart og anvendeleg for undervisare i høyare utdanning generelt og MNT-utdanning spesielt
- Refleksjon og diskusjon
- Forankret i pedagogisk resonnement
- Vitenskapelig formelle vurderingskriterium:
- Er bidraget godt strukturert og formulert?
- Er målene tydelig formulert?
- Er metoden skildret og diskutert?
- Er resultatene tydelig presentert og godt underbygd?
- Er konklusjonen klar?
- Er referansene relevante?
- Reflekterer tittelen innholdet i artikkelen?
- Gir bidraget noe nytt til feltet?