Hjem - MNT konferansen 2025
MNT-konferansen 2025
5.–6. mai 2025, NTNU Gløshaugen, Trondheim

Velkommen til MNT-konferansen 2025
Den 5.-6. mai 2025 arrangeres MNT-konferansen i Trondheim. MNT-konferansen har som formål å fremme kvaliteten og relevansen til MNT-utdanningene gjennom å bidra til forskningsbasert og vitenskapelig tilnærming til undervisning og læring – SoTL (Scholarship of Teaching and Learning).
Tema for konferanse:
Kompetanse – mer enn summen av kunnskaper og ferdigheter
Hvordan skal vi designe utdanningsløp med fokus på kompetanse?
Viktige datoer
-
17. februar 2025: Frist for innsending av bidrag -
10. mars 2025: Beskjed om bidrag sendt til forfattere
- 17. mars 2025: Frist for early-bird registrering (kr 3.150 før 17. mars, 3.500 etter det)
Påmelding og praktisk info
MNT 2025 er nå åpen for påmelding!
Deltakeravgiften dekker lunsj, pausemat, kaffe og minglearrangement.
- Pris inkl. mva. før 17. mars kr 3.150. Pris etter 17. mars kr 3.500.
- Avbestillingsgebyr frem til 31. mars kr 1000. Ingen refusjon etter denne datoen.
MNT-konferansen har reservert hotellrom på følgende hoteller:
- Comfort Hotel Park:
- Pris pr natt: 1450,- (enkelt), 1650,- (dobbelt)
- Bookinglink: Comfort Hotel® Park - New booking
- Frist for bestilling: 30. mars
- Frist for kansellering: 2 dager før ankomst
- Scandic Bakklandet:
- Pris pr natt: 1490,- (enkelt), 1790,- (dobbelt)
- Bookingkode: BNTN040525
- Frist for bestilling: 4. april
- Frist for kansellering: 14. april, kl. 18.00
- Scandic Lerkendal:
- Pris pr natt: 1390,- (enkelt), 1690,- (dobbelt)
- Bookingkode: BTNU040525
- Frist for bestilling: 4. april
- Frist for kansellering: 14. april, kl. 18.00
Bestillingene må garanteres med kredittkort. Ved spørsmål, ta direkte kontakt med hotellet.
Program
Program oppdateres fortløpende.
Mandag 5. mai:
9.00: Registrering åpnes
10.00: Konferansen åpnes av NTNUs rektor Tor Grande

Formiddag (tid TBA): Keynote v/professor Mikael Enelund, Chalmers.
Redefining education by fostering interdisciplinary skills and dynamic collaboration among students, faculty and external partners.
Courses in engineering and architecture are usually organised by discipline: general mechanical engineering, chemical engineering and so on. Advanced subject knowledge is essential for qualitative engineering work, but engineers also need to develop interdisciplinary skills as a broader approach to systems thinking is required to solve the challenges of the future. Chalmers Tracks courses are proposed by faculty or external stakeholders, and transcend traditional academic boundaries. The students in the courses come from BSc to PhD levels, alumni, and professionals from all disciplines of engineering and related fields. Tracks aims to swiftly adapt education to incorporate cutting-edge technologies, emerging materials, and innovative concepts. It is financed by the Chalmers Foundation and was started formally on February 18, 2019. It is one of the biggest investments in education that has been made in the 190-year history of Chalmers.
Etter programmets slutt (tid TBA): Minglearrangement (tapas/fingermat), Realfagskantina
Tirsdag, 6. mai:
Formiddag (tid TBA): Keynote v/Dr. Ruth Graham, Higher education consultant (les mer).

Rewarding and supporting university teaching in academic careers.
Recent decades have seen growing calls for root-and-branch reform of the systems that underpin academic career advancement in universities worldwide. Specific concerns have often been raised about the marginalisation of academics’ impact in teaching and learning during appointment and promotion processes. However, a remarkable shift is underway, as universities worldwide rethink how they evaluate, support and reward academics’ contribution to teaching and learning. Engineering and technology institutions appear to be playing a major role in driving this change.
The talk will chart the progress by the Advancing Teaching, a global network of over 50 universities devoted to informing, supporting and connecting universities with this shared mission for systemic change. In particular, it will highlight a recent study to map best practice worldwide in the evaluation, support and reward of university teaching.
15.00: Konferansen avslutter
Fakta:
Tid: 5.–6. mai 2025
Sted: NTNU Gløshaugen, Trondheim
For hvem: Konferansen retter seg i hovedsak mot undervisere i MNT-fag på universitet eller høyskole
MNT = Matematikk, Naturvitenskap og Teknologi
Spørsmål?
Ta kontakt med seed@ntnu.no
Mer om MNT 2025
MNT-konferansen har hatt samme format siden 2015, og vi ønsker nå å utvikle konferansen videre og forhåpentligvis gjøre den til en enda bedre møteplass og læringsarena. Klikk nedenfor for å lese mer om de tre endringene:
Vi flytter konferansedatoen fra andre halvdel av mars til første halvdel av mai, når undervisningen er over og vi kan invitere til konferanse på campus. Dette gjør at vi kan holde kostnadene nede og være i undervisningsrom som er tilrettelagt for diskusjon og samhandling. Vi håper flyttingen av tidspunkt også gjør at flere kan delta. For å styrke nettverksbyggingen inviterer vi til mat og mingling rett etter konferanseprogrammet er over første dag.
Det tilbys to bidragsformater. Begge formater behandles mer utførlig i Call for Papers.
1. Presentasjon av et arbeid, som enten kan presenteres som poster eller en kort presentasjon (inntil 2000 ord) som danner grunnlag for diskusjon i en sesjon. Det kan være utviklingsarbeider som planlegges, som pågår, eller som skal oppsummeres og kanskje publiseres.
2. Workshop, à en time hver. Her vil det være et begrenset antall og utvalget vil skje basert på kriterier gitt i Call for Papers.
Med disse bidragsformatene ønsker vi å skape en konferanse med mer dialog rundt pågående arbeider, med tid til dypere diskusjoner og innspill til bidragsyterne. Vårt mål er at konferansen skal kunne tilby en arena hvor bidragsyterne får innspill og støtte, gjerne med tanke på videre publisering i Nordic Journal of STEM Education (NJSTEME). Dette vil være til nytte både for MNT-miljøet, lokalt utviklingsarbeid og den enkelte underviser.
Nordic Journal of Stem Education (NJSTEME) har samtidig gjennomgått en betydelig utvikling i løpet av året som har gått etter at UHR-MNT besluttet å finansiere en utvidet redaksjon og økte ressurser for drift av tidsskriftet.
MNT-konferansen 2025 vil presentere en ny redaksjon og tilby workshops for hvordan man kan bedriver forskning på egen undervisning, og hvordan man kan arbeide for å publisere i NJSTEME. I forbindelse med konferansen vil det derfor tilbys en workshop ("Writing for NJSTEME") sponset av tidsskriftet.
Målgruppe for konferansen
- Vitenskapelig ansatte innen MNT-utdanningene
- Personer som er aktive innenfor utdanningsledelse; dekaner, programansvarlige, undervisningsledere, administratorer og studieveiledere
- Ansatte innen pedagogikk og fagdidaktikk innenfor MNT-utdanning
- Utdanningene sine interessenter; ansatte i videregående opplæring og relevant arbeidsliv, og studenter
Målet til konferansen
- Bidra til utvikling av kvaliteten og relevansen til MNT-utdanninger gjennom kunnskapsdeling og dialog
- Oppmuntre til diskusjon om undervisning og læring i MNT-utdanning
- Gi underviserne mulighet til å dokumentere og dele de pedagogiske erfaringene sine
- Samle dokumenterte og evaluerte eksempler på gode og innsiktsfulle tanker og aktiviteter
- Legge til rette for dialog mellom ulike aktører (vitenskapelig ansatte, ledelse, studenter, administrasjon, videregående opplæring, arbeidsliv og internasjonale aktører)