Læringsutbyttebeskrivelser
Læringsutbyttebeskrivelser
Læringsutbyttebeskrivelser
Her finner du kilder som viser hvordan ulike bærekraft-perspektiv kan tas inn i læringsutbyttebeskrivelsene:
Lærings-utbyttebeskrivelser i Unesco rapporten «Education for Sustainable Development Goals: learning objectives»
Rapporten er en veileder for fagfolk som jobber med utdanning om bruken av utdanning for bærekraftig utvikling. Rapporten presenterer 8 nøkkel-kompetanser for bærekraft (se figur), og foreslår deretter, for hvert bærekraftsmål (SDG), aktuelle læringsutbytter, tema og læringsaktiviteter. De SDG-spesifikke læringsmålene er delt inn i tre domener: 1) det kognitive domenet (kunnskap og tenke-ferdigheter), 2) det sosio-økonomiske domenet (sosiale ferdigheter og verdier), og 3) det atferds-domenet (handlingskompetanser).
Eksempel-Læringsutbyttebeskrivelser «Klima og Helse»
Eksempler på Læringsutbytte-beskrivelsene «Klima og helse» er utviklet av den nasjonale arbeidsgruppen. Arbeidsgruppen oppfordrer programrådene ved de ulike studieprogrammene å innføre læringsutbytter om klima og naturødeleggelser i studieprogrammene.
Læringsutbyttebeskrivelser i LOVU-banken
Alle helse- og sosialfagutdanningene i Norge har fått en felles rammeplan med 12 felles læringsutbytter. Mange av disse læringsutbytter deker elementer i de tre bærekraft-dimensjoner (klima og miljø, økonomi, sosiale forhold), da særlig i bærekraft-dimensjonen «sosiale forhold». Har dere jobbet med å innpasse de 12 læringsutbytte beskrivelsene i studieprogrammet deres er det derfor mulig at dere dekker deler av bærekraftdimensjonen «sosiale forhold» bra allerede.
Tekstbevis for bærekraft i læringsutbyttebeskrivelser i emner ved institutter tilknyttet MH
Hva er tekstbevis for bærekraft? Leter vi etter ordet «bærekraft» er det få emne- og læringsutbytter ved MH fakultet som inneholder selve ordet; leter vi etter andre ord (f.eks. «helse») er det plutselig mange treff (se figur). Som nevnt flere ganger i ressursbanken er vi ikke i mål når ordet «bærekraft» er nevnt.