Hvordan gjøre utdanningen bærekraftig?
Hvordan gjøre utdanningene bærekraftig?
Hvordan gjøre utdanningene bærekraftig?
Hvis ord skal følges av handling, bør undervisningspraksis reflektere miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft. Det innebærer også at implementering av utdanning for bærekraftig utvikling i seg selv må være bærekraftig for både studenter, ansatte og institusjonen. Hva kan vi få til med enkle grep? Her er noen små tips til inspirasjon.
Robuste og bærekraftige studenter og ansatte
Sentralt i arbeidet med bærekraft ved MH fakultetet står utdanningsstrategier og -tiltak som sikter mot å utvikle studenter innen helsefag til å bli robuste og bærekraftige yrkesutøvere. Dette innebærer å forberede studentene på de fysiske, mentale og emosjonelle utfordringene de vil møte i helse- og omsorgssektoren, og å utruste dem med verktøy og strategier for å håndtere usikkerhet og stress, forebygge utbrenthet, og opprettholde sin egen helse og velvære gjennom hele deres karriere. Noen nøkkelaspekter som inngår i konseptet, finner du i denne figuren.
For å kunne utdanne studenter til å bli bærekraftige yrkesutøvere, må de ansatte ved MH ha nok tid og ressurser for å planlegge og utføre undervisning av høy kvalitet. Viktig er også et godt arbeidsmiljø preget av trygghet, tillit og trivsel.
Kloke valg
«Gjør kloke valg» er en kampanje som tar sikte på å redusere unødvendige undersøkelser og behandlinger for pasienter. Målet er å unngå prosedyrer som ikke gir nytte og som i verste fall kan forårsake skade. Kampanjen gir anbefalinger til både helsepersonell og pasienter. Studentene for kloke valg er et nasjonalt program som er lagt opp til å gjennomføres parallelt med studiene i medisin eller ernæring ved Universitet i Oslo, og er et samarbeid mellom Legenes Klimaaksjon og SHE-senteret. Websiden til «Gjør kloke valg»-kampanjen har også mange gode ressurser som kan brukes i undervisningssammenheng.
Lav-terskel tips for bærekraftig drift
I følge NTNUs Miljøambisjon skal alt avfall kildesorteres, mengden avfall reduseres med 25% fra 2020 til 2030, og 65% av materialet gjenvinnes. I undervisnings-sammenheng er det i hovedsak to tiltak som hver underviser kan gjennomføre:
- Prøv å redusere engangs-materiell og velg gjenbruks-materiell – er det mulig å bruke gjenbruks-materiell men du får ikke bestilt det?
- Alt avfall skal kildesorteres – er det ikke lagt til rette for det?
Er du ansatt ved MH-fakultetet, send en epost til Ingvild Hammer (ingvild.hammer@ntnu.no).
Inkluderende undervisning
Et sentralt prinsipp på vei mot et bærekraftig samfunn er at ingen skal utelates. Inkluderende miljø skal derfor legge til rette for læring blant mangfoldet av blant studenter, også de med funksjonsnedsettelse. Cirka hver fjerde student har en funksjonsnedsettelse, og som oftest er den usynlig (se figur). For personer med funksjonsnedsettelse som har høyere utdanning er muligheten for å komme i arbeid høyere. Universell utforming i undervisningssammenheng handler om å utforme læringsressurser, selve undervisningen og undervisningsarealene slik at undervisere tar hensyn til variasjonen i funksjonsevne hos studenter, inkludert de med nedsatt funksjonsevne.
I sjekkliste for inkluderende undervisning finner du noen enkle tipps om hvordan du kan legge opp din undervisning på en måte som utestenger færre.