Ferdighets- og prestasjonsutvikling idrett og skole – Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett og skole (SPDSS)
Om forskningsgruppen
Både idretts- og skolekonteksten er preget av forholdet mellom ferdighetsutvikling og prestasjoner, der henholdsvis utøvere og elever skal lære og utvikle ferdigheter knyttet til idrett og fysisk aktivitet. Treneren og læreren er viktige bidragsytere for å sikre denne utviklingen, men også miljøene som utøvere/elever og trenerne/lærere er en del av spiller en avgjørende rolle. I denne sammenhengen er det og verdt å nevne at for noen er idrett og skole tett sammenvevd gjennom eks. toppidrettsgymnas og toppidrettslinjer i videregående skole.
Utøvere/elever er selv de viktigste bidragsyterne for egen utvikling og prestasjoner. Viktige spørsmål er derfor hva som kjennetegner deres utvikling og hvordan foreldre, venner, trenere og lærere bidrar til denne utviklingen. For å kunne utvikle ferdigheter er utøvere/elever avhengig av å vite hvilke krav som stilles til dem, hvilke ferdigheter det er ønskelig at de utvikler, og i hvilken fase av utviklingen de befinner seg i. I hvilken grad disse kravene formidles tydelig til utøvere/elever (er kjent) kan diskuteres.
Vår forskningsgruppe jobber bredt med denne tematikken innenfor både idrett- og skole konteksten. Noen av temaene som vår forskning omhandler individuelle kjennetegn ved utøverne og elevene som:
- motivasjon
- stress
- perfeksjonisme
og kjennetegn ved miljøene de er en del av som:
- kommunikasjon
- betydningen av prestasjoner
- motivasjonsklima
- trenerstil
Prosjekter
- Female athletes - a different talent development process?
- Power, politics, and performance: Examining the gendered processes and outcomes of a merger between a men’s and women’s Norwegian football club
- A qualitative examination of talent development environments in international youth football – England, Denmark and Norway
- Toppidrett i videregående skole – hvor avgjørende?
- Utviklingsmiljø og destruktiv ledelse i idretten
Ph.d. prosjekter
- Deltakelse i fysisk aktivitet blant ungdom med autismespekterdiagnoser
- Talentutviklingsmiljøer for kvinner innom ishockey
Tidligere prosjekter
Utvalgte publikasjoner
- Grønset, J, Langagergaard, M. & Sæther, S.A. (2024) Mental processes in professional football players. Frontiers in Psychology.
- Thorfinnsson, B. B., & Mehus, I. (2024). Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer. Journal for Research in Arts and Sports Education, 8(2), 20–40.
- Bergström, M., Okkenhaug, I., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2024). Aldersbestemte landslagsspillere i håndball sin opplevelse av eget utviklingsmiljø. Scandinavian Sport Studies Forum, 15, 131-152.
- Bergström, M., Sæther, S.A., Solli, G.S. & McGawley, K. (2023) Tick-tock goes the biological clock: Mother-athlete challenges facing elite Scandinavian cross-country skiers. Women in Sport and Physical Activity Journal.
- Røsten, S., Sæther, S.A., Aspvik, N.P & Bjørndal, C.T. (2023) Embedded, embodied, enculturated, and enabling processes: The identification and evaluation of sporting talent by ice hockey coaches in Norwegian youth international teams. International Sport Coaching Journal.
- Feddersen, N.B., Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M.(2022) Confidentiality and Surveillance Challenges for Psychologists working in English Men’s Football Academies. Journal of Applied Sport Psychology.
- Sæther, S.A, Feddersen, N., Andresen, E., & Bjørndal, C.T. (2022) Balancing sport and academic development: Perceptions of football players and coaches in two types of Norwegian school-based Dual Career Development Environments. International Journal of sports Science and Coaching.
- Hem, M., Fuhre, J., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2022) Talent development abroad. Young football players´ experience of being recruited to English academies. Soccer & Society, 1-12.
- Haukli, J. S., Hvid Larsen, C., Feddersen, N., & Sæther, S. A. (2021). The athlete talent development environment in the best ranked football academy in Norwegian football: The case of the U16 team in Stabæk football club. Current Issues in Sport Science (CISS), 6, 008.
- Gangsø, K., Aspvik, N.P., Mehus, I., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2021) Talent Development Environments in Football—Comparing Top-Five and Bottom-Five Ranked Football Academies in Norway. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3). 1321.
For flere publikasjoner, gå inn på den enkelte forskers nettsider.
Konferansebidrag
- Mehus, I., Aspvik, N.P. & Sæther, S.A. (2024) Successfull talent development environments and achivement goals of age-specific national teams in football, handball and ice hockey. FEPSAC, Innsbruck, July 2024.
- Sæther, S.A., Mehus, I. & Aspvik, N.P. (2023) Stress and perfectionism among male and female age-specific national team players in football, handball, and ice-hockey. ECSS, Paris, July 2023.
- Mehus, I., Aspvik, N.P. & Sæther, S.A. (2023) Talent development environments in Norwegian age-specific national teams in handball and ice hockey. ECSS, Paris, July 2023.
- Røsten, S., Sæther, S.A., Aspvik, N.P. & Bjørndal, C.H. (2022) Embedded, embodied, enculturated, and enabling processes: The identification and evaluation of sporting talent by ice hockey coaches in Norwegian youth international teams. 4th International Motor Skills Acquisition Conference, 16-18 November, Finland.
- Bergström M., Sæther S.A., Solli G.S. & McGawley K. (2022) Tick-tock goes the biological clock: Mother-athlete dilemmas facing elite Scandinavian cross-country skiers. Nordic Winter Sport Conference, Østersund, 3-4 oct. 22
- Sigvartsen, K.K., Sæther, S.A., Haugen, T., Erikstad, M.K., Peters, D.M. & Høigaard, R (2022) Elite team sport athletes´perceptions and experiences of destructive coach leadership behaviour. ECSS, Sevilla, july 2022.
- Feddersen, N.B., Francesca Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M. (2022) Challenges and Solutions to Humanistic Psychology Delivery with Male U9-U16 Football Players in Professional English Academies. FEPSAC, Padova July 2022.
- Feddersen, N.B., Francesca Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M. (2022) Confidentiality and Surveillance in Psychology Provisions in Men’s Football Academies in England. FEPSAC, Padova July 2022.
- Höök, M., Bergström, M., Sӕther, S.A. & McGawley, K. (2021) Focus-group discussions of the female hormonal cycle as a tool for increasing knowledge and communication among elite endurance athletes and their coaches. WOMEN IN SPORT & EXERCISE CONFERENCE 2021 (Virtual event).
Medieoppslag
2024
- Sæther, Stig Arve. (2024) Hvordan blir toppidrettsutøvere utviklet?. NRK Hordaland [Radio] 2024-07-26
- Sæther, Stig Arve. (2024) Jeg er blitt nødt til å erkjenne at kroppen ikke tåler så mye trening. Adressa.no [Avis] 2024-09-22
- Sæther, Stig Arve. (2024) Lo av forskjellen mellom Premier League og friidrett. NRK-profil med kontant svar. Nettavisen.no [Avis] 2024-06-12
- Sæther, Stig Arve. (2024) De har samme drøm, men William har en ulempe. Bergensavisen [Avis] 2024-09-09
2023
- Sæther, Stig Arve. (2023) Rosenborg-samarbeid med NTNU. Fotballtreneren [Fagblad] 2023-02-28
- Sæther, Stig Arve. (2023) Driver FKH et sjansespill med sin talentutvikling? Jeg mener ja!. Haugesunds Avis [Avis] 2023-02-09
- Sæther, Stig Arve. (2023) De er unge, talentfulle og full av pågangsmot. Drømmen er A-laget. Askøyværingen [Avis] 2023-02-13
2022
- Sæther, Stig Arve. (2022) Frå benken til eliteserien: – Viser at om du orkar å trene så er alt mogleg. NRK.no Møre og Romsdal [Internett] 2022-08-24
- Sæther, Stig Arve. (2022) Orienteringsløper og ingeniør. Tekna.no [Fagblad] 2022-09-23
- Sæther, Stig Arve. (2022) Hvordan kombinerer du idrett og skole best?. Gemini.no [Fagblad] 2022-08-22
- Sæther, Stig Arve; Feddersen, Niels Boysen. (2022) Pressede trenere prøver å få idrettspsykologer til å sladre. Gemini.no [Fagblad] 2022-12-06
- Sæther, Stig Arve. (2022) Forskningsprosjekt Dual Career. NRK Sportsrevyen [TV] 2022-10-17
2021
- Sæther, Stig Arve. (2021) Kraftig svikt bak Klæbo skaper bekymring. Adressa [Avis] 2021-02-02
- Sæther, Stig Arve. (2021) Rikke greide ikke fortelle at hun hadde lagt opp. Hun var midt i en identitetskrise. Nrk.no [Internett] 2021-02-02
- Sæther, Stig Arve. (2021) Reperting. 10.000 timers regelen. NRK P1 Lørdagsliv [Radio] 2021-01-23
- Sæther, Stig Arve. (2021) Går idrettstalent i arv?. Nrk radio, Studio 2 [Radio] 2021-04-14
Samarbeidspartnere
Forskningsgruppen har samarbeid med flere forskningsgrupper fra andre universitet og samarbeider også med flere særidrettsforbund og klubber om prosjekter innenfor idretten. Les mer om våre samarbeidsparter her:
- Forskningsgruppen LET´S Syddansk Universitet
- Forskningsgruppene The Football Exchange og The Coaching and Pedagogy Research Group ved Liverpool John Moores University
- Rosenborg ballklubb (Salmar akademiet)
- Kristiansund ballklubb (NEAS akademiet)
- Ranheim Fotball
- Norges fotballforbund
- Norges håndballforbund
- Norges ishockeyforbund
Arrangement
Forskere
-
Nils Petter Aspvik Førsteamanuensis, Idrettsvitenskap.
73591757 +4792648033 nils.petter.aspvik@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Max Bergström Stipendiat
max.v.j.bergstrom@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Rune Høigaard
+4741474163 rune.hoigaard@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Ingar Mehus Førsteamanuensis
73591619 ingar.mehus@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Ingrid Okkenhaug Stipendiat
73559456 ingrid.okkenhaug@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Lucy Piggott Førsteamanuensis
73592097 lucy.piggott@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Malene Rosvold Universitetslektor
73559093 malene.rosvold@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap