Idrett og fysisk aktivitet – Forskning – Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Satsingsområde
Idrett og fysisk aktivitet
Instituttet har forskningsaktivitet som gir kunnskap om idrettens rolle i lys av samfunnsutvikling og i tilknytning til enkeltmenneskers liv og samhandling. Forskningen vår er knyttet til organisert idrett, andre organiserte treningsformer, kroppsøving og idrettsfag i skolen og fysisk aktivitet i befolkningen, og retter søkelyset mot hvordan disse forholdene er koblet til ulikhet, kommunikasjon, kultur, motivasjon, stress og perfeksjonisme.
Forskningsgrupper
Prosjekter
- Describing and developing the Brazilian jiu-jitsu athlete
- Dual Career Development Environments
- Fotballakademiene
- Fotball og talent
- Female athletes - a different talent development process?
- Fri på Vandet: A lifestyle intervention for people with stress, anxiety, or depression
- Generasjon 100
- The Influence of Culture and Power Relations on International Sport Policy
- Mapping the field of sport psychology in Scandinavia
- Modernising sport psychology in English football
- Sport Policy and Culture
- Tidlig trygg i Trondheim
- Utviklingsmiljø og destruktiv ledelse i idretten
- Veien til toppen
Publikasjoner
For full oversikt over publikasjoner, se forskernes NTNU-profiler. Dette er noen av de siste publikasjonene innenfor idrett og fysisk aktivitet:
- Østerlie, O. Mehus, I. (2020) The impact of flipped learning on cognitive knowledge learning and intrinsic motivation in Norwegian secondary physical education. Education Sciences. vol. 10 (4).
- Giske, R., Rodahl, S. E., Johansen, B. T., & Høigaard, R. (2020) Self-reported playing time and justice as predictors of coach satisfaction: An analysis of elite ice-hockey and handball players. Cogent Social Sciences. vol. 7 (1).
- Feddersen, N. B., Morris, R., Storm, L. K., Littlewood, M. A., & Richardson, D. J. (2020). A Longitudinal Study of Power Relations in a British Olympic Sport Organization. Journal of Sport Management, 1–13.
- Larsen, C.H., Storm, L., Sæther, S.A., Pyrdol, N. & Henriksen, K. (2020) A world class academy in professional football: The case of Ajax Amsterdam. Scandinavian Journal of Sport and Exercise Psychology, 2, 33-43.
- Fuhre, J. & Sæther, S.A. (2020) Skill acquisition in a professional and non-professional U16 football team: the use of playing form versus training form. Journal of Physical Education and Sport, 20, 3, 2030-2035.
- Nesse, M., Fusche Moe, V. & Sæther, S.A. (2020) Unified approaches on Talent development in football. Differences and similarities among representatives from the football federation and professional football clubs. Cogent Social Sciences, 1, 6, 1-13.
- Flatgård, G., Larsen, C.H. & Sæther, S.A. (2020) Talent development environment in a professional football club in Norway. Scandinavian Journal of Sport and Exercise Psychology, 2, 8-15.
- Johansen, B. T., Østrem, K., Sæther, S. A. & Erikstad, M. K. (2019). Relative age and perceptions of soccer specific skills among elite youth players in Norway. Current Issues in Sport Science.
- Øvretveit, Karsten; Sæther, Stig Arve; Mehus, Ingar. (2018). Achievement goal profiles, and perceptions of motivational climate and physical ability in male jiu-jitsu practitioners. Archives of Budo. vol. 14.
- Agnes Elling, Jorid Hovden og Annelies Knoppers (2018): Gender Diversity in European Sport Governance. Routledge.
- Lagestad, Pål Arild; Mehus, Ingar. (2018): The Importance of Adolescents’ Participation in Organized Sport According to VO2peak: A Longitudinal Study. Research Quarterly for Exercise and Sport.
- Nils Petter Aspvik, Hallgeir Viken, Jan Erik Ingebrigtsen, Nina Zisko, Ingar Mehus, Ulrik Wisløff, Dorte Stensvold (2018)Do weather changes influence physical activity level among older adults. The Generation 100 study. PLOS ONE.
- Sæther, S.A. (2018) Stress among Talents in a Football Academy. Sport Mont Journal, 16, 2, 3-8
- Stig Arve Sæther (2017): De norske fotballtalentene.Universitetsforslaget.
- Aspvik, Nils Petter; Viken, Hallgeir; Zisko, Nina; Ingebrigtsen, Jan Erik; Wisløff, Ulrik; Stensvold, Dorthe (2016): Are older adults physically active enough – a matter of assessment method? The Generation 100 study. PLOS ONE.
- Tjønndal, Anne og Hovden, Jorid (2016):Kjønn som sparringspartner – Ledelsesformer og betydninger av kjønn blant norske boksetrenere. Tidsskrift for kjønnsforskning 3-4/2016
- Jorid Hovden (2016): The 'fast track' as a future strategy for achieving gender equality and Democracy in sport organizations i Yves Vanden Auweele, Elaine Cook og Jim Parry (2016). Ethics and Governance in Sport: The future of sport imagined. Routledge.
- Inger Marie Bakke, Liv Johanne Solheim og Jorid Hovden (2016): Skulle ønske jeg kunne være med på turn, jeg!» i Ørnulf Seippel, Mari Kristin Sisjord og Åse Strandbu (red.) Ungdom og idrett. Cappelen Damm Akademisk.
- Arve Hjelseth (2016): Frafall i ungdomsidretten – et overvurdert problem? i Ø. Seippel, M.K. Sisjord, M.K. og Å. Strandbu (2016): Ungdom og idrett.
- Stig Arve Sæther (2015): Trenerroller. Fagbokforlaget.
Undervisning
Bachelor i samfunns- og idrettsvitenskap:
- IDRSA1002 Idrettssosiologi
- IDRSA1003 Barne- og ungdomsidrett
- IDRSA1008 Innføring i idrettsvitenskap
- IDRSA1020 Idrettspsykologi
- IDRSA2003 Idrett, organisasjon og ledelse
- IDRSA2004 Trenerroller
Lektor i kroppsøving og idrettsfag:
- IDRSA1010 Kroppsøving og idrett
- IDRSA1012 Trening og helse i kroppsøving og idrett
- IDRSA1013 Utforming og evaluering i kroppsøving og idrett
- IDRSA1015 Treningslære, prestasjon og helse
Master i idrettsvitenskap: