Fotball og talent – Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Fotball og talent
Om prosjektet
Mange er opptatt av dem. Talentene. De som utmerker seg med gode ferdigheter allerede i ung alder, og med ferdigheter det er lett å bli imponert over. Det er lett å anta at det er disse spillerne som er framtidens toppspillere, selv om dette ikke alltid blir resultatet.
Prosjektet fotball og talent har siden 2005 fulgt et årskull fotballtalenter fra 13-14 årsalderen, selektert til en nasjonal samling for aldersgruppen. Videre har prosjektet fulgt dette årskullet over i aldersbestemte landslag og fram til i dag.
Prosjektet har som intensjon å finne ut hvorfor enkelte spillere lykkes mens andre ikke er like heldige/motiverte/arbeidsomme. Ved å følge spillerne både på og utenfor banen ønsker man å få en helhetsforståelse av spillernes hverdag og utvikling over tid.
Noen av temaene som prosjektet omhandler er:
- treningsmengde
- forhold til trener
- utdanningsvalg
- tanker om egne ferdigheter
- framtidstanker
- klubbvalg
Publikasjoner
- Sæther, S.A, Feddersen, N., Andresen, E., & Bjørndal, C.T. (2022) Balancing sport and academic development: Perceptions of football players and coaches in two types of Norwegian school-based Dual Career Development Environments. International Journal of sports Science and Coaching.
- Rye, A., Ransom, D., Littlewood, M. & Sæther, S.A. (2022) Performance and organizational stressors in the Junior-to-Transition in Football. Current Issues in Sport Science, 7, 003.
- Hem, M., Fuhre, J., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2022) Talent development abroad. Young football players´ experience of being recruited to English academies. Soccer & Society, 1-12.
- Fuhre, J., Øygard, A. & Sæther, S.A. (2022) Coaches’ criteria for talent identification of youth male soccer, Sports, 10(2), 14.
- Schei, G.S., Haugen, T., Jones, G. Sæther, S.A. & Høigaard, R. (2022) A qualitative exploration into perceptions of collective collapse in a decisive elite Norwegian qualifying premier league soccer match – the successful team’s perspective. Frontiers in Psychology, 12:777597.
- Solhaug, M., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2021) The balancing act of combining school and football in the transition from a non-professional club into junior-elite academy football. Scandinavian Journal of Sport and Exercise Psychology, 3, 40-46.
- Feddersen, N., Morris, R., Ronkainen, N., Sæther, S.A., Littlewood, M. & Richardson, D. (2021) A Qualitative Meta-Study of a Decade of the Holistic Ecological Approach to Talent Development. Scandinavian Journal of Sport and Exercise Psychology, 3, 24-39.
- Haukli, J. S., Hvid Larsen, C., Feddersen, N., & Sæther, S. A. (2021). The athlete talent development environment in the best ranked football academy in Norwegian football: The case of the U16 team in Stabæk football club. Current Issues in Sport Science (CISS), 6, 008.
- Sæther, S.A., Nygaard, A., Johansen, B.T. & Erikstad, M. (2021) Talentutvikling via studieprogrammet idrettsfag. En retrospektiv studie av unge fotballspilleres opplevelse av å kombinere videregående skole og satsning på en fotballkarriere. Scandinavian Sport Studies Forum, 11, 85-111.
- Gangsø, K., Aspvik, N.P., Mehus, I., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2021) Talent Development Environments in Football—Comparing Top-Five and Bottom-Five Ranked Football Academies in Norway. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3). 1321
- Larsen, C.H., Storm, L., Sæther, S.A., Pyrdol, N. & Henriksen, K. (2020) A world class academy in professional football: The case of Ajax Amsterdam. Scandinavian Journal of Sport and Exercise Psychology, 2, 33-43.
- Fuhre, J. & Sæther, S.A. (2020) Skill acquisition in a professional and non-professional U16 football team: the use of playing form versus training form. Journal of Physical Education and Sport, 20, 3, 2030-2035.
- Nesse, M., Fusche Moe, V. & Sæther, S.A. (2020) Unified approaches on Talent development in football. Differences and similarities among representatives from the football federation and professional football clubs. Cogent Social Sciences, 1, 6, 1-13.
- Flatgård, G., Larsen, C.H. & Sæther, S.A. (2020) Talent development environment in a professional football club in Norway. Scandinavian Journal of Sport and Exercise Psychology, 2, 8-15.
- Johansen, B. T., Østrem, K., Sæther, S. A. & Erikstad, M. K. (2019). Relative age and perceptions of soccer specific skills among elite youth players in Norway. Current Issues in Sport Science
- Lagestad, P., Sæther, S. A. & Ulvik, A. (2017) Differences in coaching feedback between coaches of junior elite soccer players and junior amateur soccer players
- Sæther, S. A. (2017) Characteristics of Professional and Non-Professional Football Players – An Eight-Year Follow-Up of Three Age Cohorts. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine, 2, 13-18.
- Matin, V. & Sæther, S. A. (2017) Talented high school football players’ perception of talent identification criteria. Sport Mont Journal, 2, 3-7.
- Stig Arve Sæther (2017) De norske fotballtalentene
- Aalberg, Ruben R. & Sæther, Stig Arve (2016) The Talent Development Environment in a Norwegian top-level football club. Sport Science Review, 3-4, 159-182.
- Sæther, S.A, (2016) Presence of the relative age effect and its effect on playing time among under-20 players in the Norwegian premier league Tippeligaen - a four year follow up. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine, 1, 11-15.
- Sæther, S. A. & Mehus I. (2016) "You are not born with talent" Talented girls´ and boys´ perception of their talents as football players. Sports, 4, 1, 1-8.
- Sæther, S. A. & Solberg, H. A. (2015) Talent Development in football: Are young talents given time to blossom? Sport, Business and Management: An International Journal, 5, 5, 493 – 506.
- Sæther, S. A. (2015) Selecting players for youth national teams - a question of birth month and reselection? Science & Sports, 30, 6, 314-320.
Medieoppslag
- Frå benken til eliteserien: – Viser at om du orkar å trene så er alt mogleg. NRK.no Møre og Romsdal, 24.08.22
- Hvordan kombinerer du idrett og skole best? Gemini.no, 22.08.22
- Nyt studie sætter fokus på talentudvikling i det bedst rangerede akademi i Norge. Gamechanger.nu, 27.06.21
- Går idrettstalent i arv? Studio 2, NRK radio 14.04.21
- Rikke greide ikke fortelle at hun hadde lagt opp. Hun var midt i en identitetskrise. NRK.no, 02.02.21
- Kraftig svikt bak Klæbo skaper bekymring. adressa.no 02.02.21
- Reperting. 10.000 timers regelen. NRK P1 Lørdagsliv, 23.01.21